RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(3) zastąpiła z mocą od 1 stycznia 2004 r. dyrektywę Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych(4) oraz dyrektywę Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych(5). Określa ona strukturę fiskalną oraz poziom opodatkowania, jaki należy nałożyć na produkty energetyczne i energię elektryczną.
(2) Stawki minimalne przewidziane dyrektywą 2003/96/WE mogą doprowadzić do stworzenia poważnych trudności ekonomicznych i społecznych w niektórych Państwach Członkowskich, a mianowicie na Cyprze, w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji w obliczu porównywalnie niskiego poziomu stosowanych uprzednio podatków akcyzowych, trwającej transformacji gospodarczej tych Państw Członkowskich, ich względnie niskich poziomów dochodu oraz ograniczonej zdolności do skompensowania dodatkowego obciążenia podatkowego poprzez obniżkę innychpodatków. W szczególności podwyżki cen spowodowane zastosowaniem stawek minimalnych ustanowionych dyrektywą 2003/96/WE będą prawdopodobnie miały negatywny wpływ na obywateli i gospodarki krajowe tych państw, tworząc na przykład powstanie ciężaru nie do udźwignięcia dla małych i średnich przedsiębiorstw.
(3) Powyższe Państwa Członkowskie powinny w związku z tym otrzymać pozwolenie na czasowe stosowanie zwolnień lub obniżek poziomu opodatkowania tam, gdzie nie będzie to miało negatywnego wpływa na właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, ani nie spowoduje zaburzenia konkurencji. Ponadto, zgodnie z zasadami według których przyznano wstępne okresy przejściowe na mocy dyrektywy 2003/96/WE, wszelkie tego typu środki powinny mieć na celu powodowanie postępującego zbliżania do minimalnych stawek wspólnotowych.
(4) Traktat o Przystąpieniu z 2003 r.(6) przewiduje przepisy przejściowe, w przypadku Polski i Cypru, we wprowadzaniu dyrektyw 92/81/EWG oraz 92/82/EWG. Traktat ten przewiduje także szczególne środki w kwestiach związanych z energią na Litwie i w Estonii. Środki te powinny być podejmowane w sposób adekwatny, biorąc pod uwagę kontekst pozwolenia na stosowanie dedykowanych zwolnień podatkowych.
(5) Niniejsza dyrektywa nie może naruszać wyników procedur związanych z zakłóceniami działania wspólnego rynku, jakie mogą zostać wdrożone, a w szczególności zgodnie z art. 87 i 88 Traktatu. Nie może ona także zwalniać z wymogu, zgodnie z którym Państwa Członkowskie są zobowiązane do zgłaszania Komisji przypadków potencjalnej pomocy państwowej zgodnie z art. 88 Traktatu.
(6) Określone przepisy dyrektywy 2003/96/WE powinny zostać wyjaśnione, jeśli chodzi o odesłania do okresów przejściowych w nich przewidzianych.
(6) Dyrektywa 2003/96/WE powinna w związku z tym zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. McDOWELL |
|
Przewodniczący |
______
(1) Opinia dostarczona 30 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia dostarczona 31 marca 2004 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 51.
(4) Dz.U. L z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 46).
(5) Dz.U. L 316, 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 94/74/WE.
(6) Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 17.