Rozporządzenie 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 797/2004
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,(1)

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,(2)

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W następstwie Komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie pszczelarstwa europejskiego w 1994 r., Rada doszła do wniosku, że należy przedstawić propozycję ramowego rozporządzenia w sprawie pszczelarstwa.

(2) W konsekwencji w rozporządzeniu (WE) nr 1221/97(3), Rada ustanowiła ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem.

(3) Od tego momentu, w lutym 2001 r. i styczniu 2004 r. Komisja przesłała do Rady i Parlamentu Europejskiego sprawozdania na temat wykonania rozporządzenia (WE) nr 1221/97. Wnioski płynące z tych sprawozdań wykazują, że środki przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1221/97 powinny zostać dostosowane do obecnej sytuacji we wspólnotowym sektorze pszczelarskim. Należy zatem uchylić wspomniane rozporządzenie i zastąpić je nowym aktem.

(4) Pszczelarstwo to sektor rolnictwa, którego główne funkcje skupiają się na działalności gospodarczej i rozwoju obszarów wiejskich, produkcji miodu i innych wyrobów pszczelarskich oraz zachowanie równowagi ekologicznej.

(5) Sektor charakteryzuje się różnorodnością warunków produkcji i plonów oraz rozproszeniem i zróżnicowaniem podmiotów gospodarczych, zarówno na etapie produkcji, jak i wprowadzania do obrotu.

(6) W związku z rozprzestrzenieniem się warrozy w wielu Państwach Członkowskich w ostatnich latach oraz problemami, które choroba ta stwarza dla produkcji miodu, niezbędne jest podjęcie działania wspólnotowego, gdyż choroby tej nie można całkowicie wykorzenić, a do jej zwalczania należy stosować zatwierdzone produkty.

(7) Zważywszy na powyższe okoliczności oraz konieczność usprawnienia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich we Wspólnocie, co trzy lata powinny być sporządzane programy krajowe obejmujące pomoc techniczną, kontrolę warrozy, racjonalizację sezonowego przenoszenia uli, zarządzanie zasiedlaniem uli we Wspólnocie, współpracę w zakresie programów badawczych dotyczących pszczelarstwa i produktów pszczelarskich.

(8) W celu uzupełnienia danych statystycznych na temat pszczelarstwa, Państwa Członkowskie powinny przeprowadzić analizy struktury sektora pszczelarskiego, obejmujące produkcję, wprowadzanie do obrotu i kształtowanie cen.

(9) Zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), Wspólnota powinna zostać obciążona wydatkami poniesionymi przez Państwa Członkowskie w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy stosować zasady konkurencji regulujące pomoc państwową w dziedzinie pszczelarstwa. Jednakże należy wprowadzić wyjątek od zasad stosowania pomocy państwowej w odniesieniu do wkładu finansowego Państw Członkowskich w środki podlegające wsparciu wspólnotowemu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, oraz w odniesieniu do szczególnych rodzajów pomocy państwowej w zakresie ochrony pasiek o niekorzystnych warunkach strukturalnych lub naturalnych, lub w ramach programów rozwoju gospodarczego, z wyjątkiem pomocy przyznanej na cele związane z produkcją lub handlem; należy ustanowić specjalne zasady stosowania pomocy państwowej tego typu.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia środki mające na celu poprawę ogólnych warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich.

W tym celu każde Państwo Członkowskie może sporządzić program krajowy na okres trzech lat, zwany dalej "programem pszczelarskim"

2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "miód" oznacza produkt odpowiadający przepisom załącznika I do dyrektywy Rady 2001/110/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dotyczącej miodu(6);

b) "produkty pszczelarskie" oznaczają produkty określone w załączniku I pkt 1 do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).

3.
W odniesieniu do pomocy dotyczącej miodu i sektora produktów otrzymanych z miodu stosuje się art. 87, 88 i 89 Traktatu. Jednakże art. 87 - 89 Traktatu nie stosuje się w odniesieniu do:

a) do wkładu finansowego Państw Członkowskich w środki objęte wsparciem wspólnotowym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

b) do szczególnych rodzajów pomocy krajowej w zakresie ochrony pasiek o niekorzystnych warunkach strukturalnych lub naturalnych, lub w ramach programów rozwoju gospodarczego, z wyjątkiem pomocy na cele związane z produkcją i handlem.

O pomocy określonej w lit. b) oraz o programach pszczelarskich przewidzianych w art. 5 Państwa Członkowskie muszą powiadomić Komisję.

Artykuł  2

Środki, które mogą zostać włączone do programów pszczelarskich są następujące:

a) pomoc techniczna skierowana do pszczelarzy i zgrupowań pszczelarzy;

b) kontrola warrozy;

c) racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;

d) środki mające na celu wsparcie laboratoriów przeprowadzających analizy fizyko-chemicznych właściwości miodu;

e) środki mające na celu wsparcie zasiedlania uli we Wspólnocie;

f) współpraca z wyspecjalizowanymi organami w zakresie wdrażania stosowanych programów badawczych w dziedzinie pszczelarstwa i produktów pszczelarskich.

Z programów pszczelarskich należy wyłączyć środki finansowane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(8).

Artykuł  3

Aby kwalifikować się do częściowego finansowania przewidzianego w art. 4 ust. 2, Państwa Członkowskie przeprowadzają analizę struktur produkcji i wprowadzania do obrotu w sektorze pszczelarstwa na ich terytorium. Wspomniana analiza zostaje przedłożona wraz z programem pszczelarskim.

Artykuł  4
1.
Wydatki poniesione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem są uważane za interwencję w rozumieniu art. 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
2.
Wspólnota zapewnia częściowe finansowanie programów pszczelarskich w wysokości 50 % wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie muszą ponieść wydatki związane ze środkami podjętymi w ramach programów pszczelarskich do 15 października każdego roku.
Artykuł  5

Programy pszczelarskie są sporządzane w ścisłej współpracy z przedstawicielami organizacji i spółdzielni pszczelarskich. Są one przedkładane Komisji, która zatwierdza je zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku jaj(9).

Artykuł  6
1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet Zarządzający ds. Mięsa Drobiowego i Jaj (zwany dalej "Komitetem"), ustanowionym na mocy art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE. Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na jeden miesiąc.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Co trzy lata Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat wykonania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Rozporządzenie (WE) nr 1221/97 traci moc.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
J. WALSH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana w dniu 22 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana w dniu 1 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. ustanawiające ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (Dz.U. L 173 z 1.7.1997, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2070/98 (Dz.U. L 265 z 30.9.1998, str. 1).

(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(6) Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 47.

(7) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 813/2003 (Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 22).

(8) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).

(9) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.125.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich
Data aktu: 26/04/2004
Data ogłoszenia: 28/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/04/2004