Rozporządzenie 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 797/2004
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,(1)

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,(2)

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W następstwie Komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie pszczelarstwa europejskiego w 1994 r., Rada doszła do wniosku, że należy przedstawić propozycję ramowego rozporządzenia w sprawie pszczelarstwa.

(2) W konsekwencji w rozporządzeniu (WE) nr 1221/97(3), Rada ustanowiła ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem.

(3) Od tego momentu, w lutym 2001 r. i styczniu 2004 r. Komisja przesłała do Rady i Parlamentu Europejskiego sprawozdania na temat wykonania rozporządzenia (WE) nr 1221/97. Wnioski płynące z tych sprawozdań wykazują, że środki przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1221/97 powinny zostać dostosowane do obecnej sytuacji we wspólnotowym sektorze pszczelarskim. Należy zatem uchylić wspomniane rozporządzenie i zastąpić je nowym aktem.

(4) Pszczelarstwo to sektor rolnictwa, którego główne funkcje skupiają się na działalności gospodarczej i rozwoju obszarów wiejskich, produkcji miodu i innych wyrobów pszczelarskich oraz zachowanie równowagi ekologicznej.

(5) Sektor charakteryzuje się różnorodnością warunków produkcji i plonów oraz rozproszeniem i zróżnicowaniem podmiotów gospodarczych, zarówno na etapie produkcji, jak i wprowadzania do obrotu.

(6) W związku z rozprzestrzenieniem się warrozy w wielu Państwach Członkowskich w ostatnich latach oraz problemami, które choroba ta stwarza dla produkcji miodu, niezbędne jest podjęcie działania wspólnotowego, gdyż choroby tej nie można całkowicie wykorzenić, a do jej zwalczania należy stosować zatwierdzone produkty.

(7) Zważywszy na powyższe okoliczności oraz konieczność usprawnienia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich we Wspólnocie, co trzy lata powinny być sporządzane programy krajowe obejmujące pomoc techniczną, kontrolę warrozy, racjonalizację sezonowego przenoszenia uli, zarządzanie zasiedlaniem uli we Wspólnocie, współpracę w zakresie programów badawczych dotyczących pszczelarstwa i produktów pszczelarskich.

(8) W celu uzupełnienia danych statystycznych na temat pszczelarstwa, Państwa Członkowskie powinny przeprowadzić analizy struktury sektora pszczelarskiego, obejmujące produkcję, wprowadzanie do obrotu i kształtowanie cen.

(9) Zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), Wspólnota powinna zostać obciążona wydatkami poniesionymi przez Państwa Członkowskie w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy stosować zasady konkurencji regulujące pomoc państwową w dziedzinie pszczelarstwa. Jednakże należy wprowadzić wyjątek od zasad stosowania pomocy państwowej w odniesieniu do wkładu finansowego Państw Członkowskich w środki podlegające wsparciu wspólnotowemu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, oraz w odniesieniu do szczególnych rodzajów pomocy państwowej w zakresie ochrony pasiek o niekorzystnych warunkach strukturalnych lub naturalnych, lub w ramach programów rozwoju gospodarczego, z wyjątkiem pomocy przyznanej na cele związane z produkcją lub handlem; należy ustanowić specjalne zasady stosowania pomocy państwowej tego typu.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia środki mające na celu poprawę ogólnych warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich.

W tym celu każde Państwo Członkowskie może sporządzić program krajowy na okres trzech lat, zwany dalej "programem pszczelarskim"

2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "miód" oznacza produkt odpowiadający przepisom załącznika I do dyrektywy Rady 2001/110/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dotyczącej miodu(6);

b) "produkty pszczelarskie" oznaczają produkty określone w załączniku I pkt 1 do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).

3.
W odniesieniu do pomocy dotyczącej miodu i sektora produktów otrzymanych z miodu stosuje się art. 87, 88 i 89 Traktatu. Jednakże art. 87 - 89 Traktatu nie stosuje się w odniesieniu do:

a) do wkładu finansowego Państw Członkowskich w środki objęte wsparciem wspólnotowym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

b) do szczególnych rodzajów pomocy krajowej w zakresie ochrony pasiek o niekorzystnych warunkach strukturalnych lub naturalnych, lub w ramach programów rozwoju gospodarczego, z wyjątkiem pomocy na cele związane z produkcją i handlem.

O pomocy określonej w lit. b) oraz o programach pszczelarskich przewidzianych w art. 5 Państwa Członkowskie muszą powiadomić Komisję.

Artykuł  2

Środki, które mogą zostać włączone do programów pszczelarskich są następujące:

a) pomoc techniczna skierowana do pszczelarzy i zgrupowań pszczelarzy;

b) kontrola warrozy;

c) racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;

d) środki mające na celu wsparcie laboratoriów przeprowadzających analizy fizyko-chemicznych właściwości miodu;

e) środki mające na celu wsparcie zasiedlania uli we Wspólnocie;

f) współpraca z wyspecjalizowanymi organami w zakresie wdrażania stosowanych programów badawczych w dziedzinie pszczelarstwa i produktów pszczelarskich.

Z programów pszczelarskich należy wyłączyć środki finansowane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(8).

Artykuł  3

Aby kwalifikować się do częściowego finansowania przewidzianego w art. 4 ust. 2, Państwa Członkowskie przeprowadzają analizę struktur produkcji i wprowadzania do obrotu w sektorze pszczelarstwa na ich terytorium. Wspomniana analiza zostaje przedłożona wraz z programem pszczelarskim.

Artykuł  4
1.
Wydatki poniesione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem są uważane za interwencję w rozumieniu art. 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
2.
Wspólnota zapewnia częściowe finansowanie programów pszczelarskich w wysokości 50 % wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie muszą ponieść wydatki związane ze środkami podjętymi w ramach programów pszczelarskich do 15 października każdego roku.
Artykuł  5

Programy pszczelarskie są sporządzane w ścisłej współpracy z przedstawicielami organizacji i spółdzielni pszczelarskich. Są one przedkładane Komisji, która zatwierdza je zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku jaj(9).

Artykuł  6
1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet Zarządzający ds. Mięsa Drobiowego i Jaj (zwany dalej "Komitetem"), ustanowionym na mocy art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE. Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na jeden miesiąc.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Co trzy lata Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat wykonania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Rozporządzenie (WE) nr 1221/97 traci moc.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
J. WALSH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana w dniu 22 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana w dniu 1 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. ustanawiające ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (Dz.U. L 173 z 1.7.1997, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2070/98 (Dz.U. L 265 z 30.9.1998, str. 1).

(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(6) Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 47.

(7) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 813/2003 (Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 22).

(8) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).

(9) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.125.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich
Data aktu: 26/04/2004
Data ogłoszenia: 28/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/04/2004