DYREKTYWA KOMISJI 2003/26/WE
z dnia 3 kwietnia 2003 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ograniczników prędkości i emisji spalin pojazdów użytkowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2000/30/WE dotyczy ram prawnych drogowej kontroli pojazdów użytkowych przewożących pasażerów lub ładunek. Nakłada ona na Państwa Członkowskie obowiązek uzupełnienia corocznych badań przydatności do ruchu niezapowiadanymi kontrolami reprezentatywnej części taboru pojazdów użytkowych, przeprowadzanymi co roku na drogach.
(2) Zakres badań przydatności do ruchu określa dyrektywa Rady 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep(2), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/11/WE(3), która obejmuje regularne badania przydatności do ruchu i dyrektywa 2000/30/WE, która dotyczy kontroli drogowych pojazdów użytkowych o dużej ładowności i ich przydatności do ruchu. W zakresie dostosowań technicznych obie dyrektywy odnoszą się do tego samego komitetu i tej samej procedury.
(3) Dyrektywa 96/96/WE została zmieniona przepisami dotyczącymi surowszych ograniczeń emisji dla niektórych kategorii pojazdów silnikowych i badań funkcjonalnych urządzeń ograniczających prędkość w pojazdach użytkowych o dużej ładowności. W celu zachowania spójności z tą dyrektywą należy także dostosować dyrektywę przez włączenie nowych przepisów technicznych, mianowicie przez objęcie kontrolą drogową pokładowych systemów diagnostycznych oraz ograniczników prędkości. Dyrektywę 2000/30/WE należy również uaktualnić (łącznie z dyrektywą 96/96/WE) przez wprowadzenie dla niektórych kategorii pojazdów silnikowych poprawionych wartości dopuszczalnych w badaniach emisji.
(4) Przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego w art. 8 dyrektywy 96/96/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 kwietnia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Loyola DE PALACIO |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 46 z 7.2.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 48 z 17.2.2001, str. 20.