Decyzja 2003/20/WE w sprawie stosowania art. 6 dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 grudnia 2002 r.
w sprawie stosowania art. 6 dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 5304)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/20/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG(1), w szczególności jej art. 6 ust. 3 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2000/26/WE (czwarta dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych) ustanawia szczególne przepisy stosowane do stron poszkodowanych zamieszkałych w Państwie Członkowskim i uprawnionych do odszkodowania w związku z każdą stratą lub szkodą wynikającą z wypadków, które miały miejsce w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie stałego miejsca zamieszkania strony poszkodowanej lub w państwach trzecich, których narodowe biura ubezpieczeniowe przyłączyły się do systemu zielonej karty w każdym przypadku, gdy takie wypadki spowodowane są użytkowaniem pojazdów ubezpieczonych mających stałe miejsce postoju w Państwie Członkowskim.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 10 ust. 3 czwartej dyrektywy każde Państwo Członkowskie ustanawia lub zatwierdza, przed dniem 20 stycznia 2002 r., organ odszkodowawczy odpowiedzialny za zapewnianie odszkodowań, w przypadku gdy zakład ubezpieczeń nie wyznaczyl swojego przedstawiciela lub wyraźnie wykazuje opieszałość w zaspokojeniu roszczenia. Ponadto, jak przewidziano w art. 7, strona poszkodowana jest uprawniona do złożenia wniosku o odszkodowanie od organu odszkodowawczego w tym Państwie Członkowskim, w którym ma stałe miejsce zamieszkania, jeżeli niemożliwa jest identyfikacja pojazdu lub jeżeli, w terminie dwóch miesięcy następujących po wypadku, niemożliwa jest identyfikacja zakładu ubezpieczeń.

(3) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 czwartej dyrektywy organ odszkodowawczy Państwa Członkowskiego, które wypłaciło odszkodowanie stronie poszkodowanej, która ma stałe miejsce zamieszkania w tym Państwie Członkowskim, uprawniony jest do roszczenia o zwrot wypłaconej sumy w drodze odszkodowania, od organu odszkodowawczego w Państwie Członkowskim, w którym prowadzi działalność zakład ubezpieczeń, który wystawil polisę stronie odpowiedzialnej.

(4) Na mocy art. 6 ust. 3 lit. a) czwartej dyrektywy wejście w życie art. 6 czwartej dyrektywy jest zastrzeżone zawarciem porozumienia między organami odszkodowawczymi ustanowionymi lub zatwierdzonymi przez Państwa Członkowskie w stosunku do ich funkcji, obowiązków i procedur dokonywania zwrotów.

(5) Wszystkie Państwa Członkowskie powołały organy odszkodowawcze odpowiedzialne za zapewnianie odszkodowań stronom poszkodowanym w przypadkach, określonych w art. 1 czwartej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, jak przewidziano w art. 6. Porozumienie między tymi organami odszkodowawczymi zgodnie z tym przepisem zostało zawarte w dniu 29 kwietnia 2002 r. w Brukseli i przekazane Komisji Europejskiej w liście z dnia 19 lipca 2002 r. w nieprzekraczalnym terminie ustanowionym przez art. 10 ust. 3 tej samej dyrektywy.

(6) Art. 6 ust. 3 lit. b) wzywa Komisję do ustalenia daty, od której art. 6 czwartej dyrektywy staje się skuteczny, a Komisja stwierdziła, po konsultacji z Komitetem ds. Ubezpieczeń, zawarcie tego porozumienia.

(7) Zgodnie z art. 10 ust. 1 czwartej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych Państwa Członkowskie stosują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do jej wykonania przed dniem 20 stycznia 2003 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Artykuł 6 dyrektywy 2000/26/WE staje się skuteczny z dniem 20 stycznia 2003 r.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o środkach podjętych w celu zastosowania niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 181 z 20.7.2000, str. 65.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.8.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/20/WE w sprawie stosowania art. 6 dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG
Data aktu: 27/12/2002
Data ogłoszenia: 14/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/01/2003