Rozporządzenie 450/2003 dotyczące wskaźnika kosztów pracy

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 450/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 27 lutego 2003 r.
dotyczące wskaźnika kosztów pracy

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zakres danych statystycznych, w ramach którego wskaźniki kosztu pracy stanowią istotną część, jest ważny dla zrozumienia procesu inflacyjnego oraz dynamiki rynku pracy.

(2) Wspólnota, a w szczególności jej władze gospodarcze, pracownicze i walutowe potrzebują regularnych i aktualnych wskaźników kosztu pracy w celu monitorowania zmian kosztów pracy.

(3) Plan działań w sprawie wymogów statystycznych Unii Gospodarczej i Walutowej, opracowany przez Komisję Europejską (Eurostat) w ścisłej współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym, określa jako priorytet opracowanie podstawy prawnej obejmującej krótkoterminową statystykę kosztu pracy.

(4) Korzyści ze zgromadzenia, na poziomie Wspólnoty, pełnych danych na temat wszystkich sektorów gospodarki powinny zostać zrównoważone możliwościami sprawozdawczymi oraz obciążeniem małych i średnich przedsiębiorstw (MSP).

(5) Rozporządzenie jest zgodne z zasadą pomocniczości ustanowioną w art. 5 Traktatu. Utworzenie wspólnych norm statystycznych dla wskaźników kosztu pracy może zostać dokonane wyłącznie w oparciu o akt prawny Wspólnoty, ponieważ jedynie Komisja może koordynować konieczną harmonizację informacji statystycznych na poziomie Wspólnoty, zaś gromadzenie danych oraz opracowanie porównywalnych wskaźników kosztu pracy może być zorganizowane przez Państwa Członkowskie.

(6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(5) przedstawia ogólne ramy tworzenia wskaźników kosztu pracy w oparciu o niniejsze rozporządzenie.

(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(8) Komitet ds. Programów Statystycznych (KPS), ustanowiony na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(7), był konsultowany zgodnie z art. 3 wspomnianej decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie powszechnych ram w celu tworzenia, przesyłania i oceny porównywalnych wskaźników kosztu pracy we Wspólnocie. Wskaźniki kosztu pracy są tworzone przez Państwa Członkowskie dla działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 4

Artykuł  2

Definicje

1. 1
Wskaźnik kosztu pracy (WKP) jest zdefiniowany jako wskaźnik Laspeyresa kosztów pracy na przepracowaną godzinę, powiązany łańcuchowo rocznie i w oparciu o stałą strukturę działalności gospodarczej na poziomie sekcji NACE Rev. 2, gdzie NACE Rev. 2 oznacza klasyfikację ustaloną na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej(8). Dalsze dezagregacje sekcji NACE Rev. 2, które mają zostać zawarte w stałej strukturze, są zdefiniowane zgodnie z art. 4 ust. 1. Formuła, jaka ma być wykorzystywana do wyliczenia WKP, jest zdefiniowana w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2.
Koszty pracy są to całkowite koszty kwartalne poniesione przez pracodawcę w związku z wykorzystywaniem czynnika ludzkiego w procesie pracy. Składniki kosztów pracy oraz całkowity zatrudniony personel są zdefiniowane przez odniesienie do załącznika II sekcje A i D (punkty D.1, D.4 i D.5 oraz ich podpunkty, z wyłączeniem punktów D.2 i D.3) do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1726/1999 z dnia 27 lipca 1999 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy w zakresie definicji i przekazywania informacji w sprawie kosztów pracy(9).
3.
Przepracowane godziny są zdefiniowane przez odniesienie do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(10) załącznik A rozdział 11 ustępy od 11.26 do 11.31.
4. 2
Komisja może przyjąć środki w celu ponownego zdefiniowania technicznej specyfikacji wskaźnika oraz poprawionych wersji struktury wagowej. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.
Artykuł  3 3

Zakres

1.
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich rodzajów działalności zdefiniowanych w sekcjach od B do S NACE Rev. 2.
2. 4
O włączeniu działalności gospodarczej zdefiniowanej przez sekcje O-S NACE Rev.2 w zakres niniejszego rozporządzenia decyduje Komisja, uwzględniając analizę wykonalności zdefiniowaną w art. 10. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.
Artykuł  4 5

Podział zmiennych

1.
Dane są klasyfikowane w rozbiciu na działalność gospodarczą zdefiniowaną w sekcjach NACE Rev.2 oraz na dalsze dezagregacje, zdefiniowane przez Komisję, niewychodzące poza poziom działów NACE Rev.2 (poziom 2-cyfrowy) lub grup działów, uwzględniając składki na całość zatrudnienia oraz na koszty pracy na poziomie wspólnotowym oraz narodowym. Środki te mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.

Wskaźniki kosztów pracy przedstawia się oddzielnie dla trzech niżej przedstawionych kategorii kosztu pracy:

a) całkowite koszty pracy;

b) płace i pensje zdefiniowane przez odniesienie do pkt D.11 w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1726/1999;

c) składki na ubezpieczenie społeczne pracodawcy plus podatki płacone przez pracodawcę pomniejszone o dotacje otrzymane przez pracodawcę, zdefiniowane przez sumę pkt D.12 i D.4 pomniejszone o D.5 w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1726/1999.

2.
Podaje się wskaźnik szacujący całkowite koszty pracy, z wyłączeniem premii, gdzie premie zostały zdefiniowane w punkcie D.11112 w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1726/1999, w rozbiciu na działalność gospodarczą zdefiniowaną przez Komisję, w oparciu o klasyfikację NACE Rev.2, z uwzględnieniem analizy wykonalności zdefiniowanej w art. 10. Środki te mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.
Artykuł  5 6

Częstotliwość i dane historyczne

1.
Dane dotyczące IKZ po raz pierwszy opracowuje się według NACE Rev. 2 za pierwszy kwartał 2009 roku, a następnie za każdy kwartał (kończący się 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku).
2.
Dane historyczne za okres od pierwszego kwartału 2000 r. do czwartego kwartału 2008 r. są udostępniane przez Państwa Członkowskie. Są one podawane dla wszystkich sekcji od B do N NACE Rev.2 oraz dla składników kosztów pracy, o których mowa w art. 4 ust. 1.
Artykuł  6

Przekazywanie wyników

1.
Dane określone w art. 4 przekazuje się w formie wskaźników. Wagi stosowane do wyliczenia wskaźnika, zdefiniowane w Załączniku do niniejszego rozporządzenia, są równocześnie udostępniane do publikacji.

Właściwy format techniczny do zastosowania przy przesyłaniu wyników określonych w art. 4 oraz procedury dostosowawcze, które mają zostać zastosowane do danych, definiuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 12 pkt 2.

2.
Państwa Członkowskie przesyłają dane w rozbiciu na klasyfikacje przedstawione w art. 4 do Komisji (Eurostat) w terminie 70 dni od zakończenia okresu referencyjnego. Wraz z danymi przesyłane są metadane, zdefiniowane jako wyjaśnienia potrzebne do interpretacji zmian w danych wynikających ze zmian metodologicznych lub technicznych, lub z uwagi na zmiany na rynku pracy.
3. 7
Dane historyczne, o których mowa w art. 5, są przesyłane do Komisji (Eurostat) w tym samym czasie, co IKZ za pierwszy kwartał 2009 r.
Artykuł  7

Źródła

Państwa Członkowskie mogą dokonywać niezbędnych oszacowań przy wykorzystaniu połączenia różnych źródeł podanych poniżej, stosując zasadę uproszczenia administracyjnego:

a) badania, w których jednostki statystyczne zdefiniowane w rozporządzeniu (WE) nr 696/93 proszone są o podanie aktualnych, dokładnych i kompletnych informacji;

b) inne odpowiednie źródła, w tym dane administracyjne, o ile są one właściwe pod względem aktualności i trafności;

c) odpowiednie procedury oszacowania statystycznego.

Artykuł  8 8

Jakość

1.
Przekazywane dane bieżące oraz dane historyczne spełniają oddzielne kryteria jakościowe określone przez Komisję. Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.
2.
Począwszy od 2003 r., państwa członkowskie przekazują Komisji roczne sprawozdania dotyczące jakości. Komisja określa wymogi dotyczące treści tych sprawozdań. Środek ten, mający na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.
Artykuł  9

Okresy przejściowe i odstępstwa

1.
Okresy przejściowe odnoszące się do wprowadzenia niniejszego rozporządzenia mogą zostać udzielone zgodnie z procedurą określoną w art. 12 ust. 2, nie później niż na dwa lata od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
2.
Podczas okresów przejściowych Komisja może zaakceptować odstępstwa od niniejszego rozporządzenia w zakresie, w jakim narodowe systemy statystyczne wymagają poważniejszych dostosowań.
Artykuł  10

Analiza wykonalności

1. 9
Komisja, zgodnie z procedurą określoną w art. 12 ust. 2, ustanawia serię analiz wykonalności, jakie mają zostać podjęte przez Państwa Członkowskie, w szczególności te państwa, które nie mogą przekazać danych do NACE Rev. 2 sekcje L, M, N i O (art. 3 ust. 2) lub rozbicia wskaźnika szacującego całkowite koszty pracy, z wyłączeniem premii (art. 4 ust. 2).
2.
Analiza wykonalności przeprowadzana jest z uwzględnieniem korzyści zbierania danych w odniesieniu do kosztu zbierania i obciążenia dla przedsiębiorstwa, w celu dokonania oceny:

a) w jaki sposób kwartalne wskaźniki kosztów pracy zdefiniowane w art. 4 ust. 1 mogą zostać uzyskane dla NACE sekcje L, M, N i O; oraz

b) w jaki sposób można uzyskać wskaźnik szacujący całkowite koszty pracy, z wyłączeniem premii, zdefiniowany w art. 4 ust. 2.

3.
Państwa Członkowskie przeprowadzające analizy wykonalności prześlą Komisji tymczasowy raport o ich wynikach najpóźniej dnia 31 grudnia 2004 r. Państwa Członkowskie biorące udział przedłożą Komisji raport ostateczny z analizy wykonalności najpóźniej dnia 31 grudnia 2005 r.
4.
W analizie wykonalności dotyczącej ustępu 2 lit. a) uwzględnia się wyniki badań pilotażowych określonych w załącznikach do rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 58/97 z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw(11).
5.
Środki przyjęte na mocy art. 11 lit. h) stosownie do wyników analiz wykonalności uwzględniają zasadę efektywności kosztowej, zdefiniowanej w art. 10 rozporządzenia (WE) Nr 322/97, w tym zmniejszenie do minimum obciążenia respondentów.
6.
Wykonanie środków przyjętych na podstawie art. 11 lit. h) stosownie do wyników analiz wykonalności umożliwi przesłanie danych za pierwszy kwartał 2007 r., pod warunkiem że wyniki analiz wykonalności pozwolą na efektywne kosztowo sporządzenie danych o wystarczającej jakości.
Artykuł  11 10

Środki wykonawcze

Komisja przyjmuje następujące środki wykonawcze do niniejszego rozporządzenia, w tym środki mające na celu uwzględnienie zmian gospodarczych i technicznych:

a) definicji, zgodnie z art. 4 ust. 1, dezegragacji, jakie mają zostać zawarte w stałej strukturze;

b) specyfikacji technicznej wskaźnika (art. 2);

c) włączenia sekcji od O do S NACE Rev. 2 (art. 3);

d) rozbicia wskaźników według działalności gospodarczej (art. 4);

e) formatu przesyłania wyników oraz procedur dostosowawczych, jakie mają być stosowane (art. 6);

f) oddzielnych kryteriów jakościowych dla przesłanych danych bieżących i historycznych oraz treści sprawozdań dotyczących jakości danych (art. 8);

g) okresu przejściowego (art. 9);

h) ustalenia analiz wykonalności oraz decyzji stosownie do ich wyników (art. 10); oraz

i) metodologii, jaka ma być zastosowana we wskaźniku łańcuchowym (załącznik).

Środki, o których mowa w lit. e), g) oraz h) przyjmuje się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 12 ust. 2.

Środki, o których mowa w lit. a), b), c), d), f) oraz i), mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 12 ust. 3.

Artykuł  12 11

Procedura komitetowa

1.
Komisja wspierana jest przez Komitet Programu Statystycznego, ustanowiony na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(12).
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej art. 8.

Termin określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE wynosi trzy miesiące.

3.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej art. 8.
Artykuł  13

Raporty

Komisja co dwa lata przedstawia Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia. W szczególności sprawozdanie to ocenia jakość przesłanych serii danych WKP oraz jakość przesłanych danych historycznych.

Pierwsze sprawozdanie zostanie przedstawione najpóźniej dnia 31 grudnia roku następującego po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. Odnosić się będzie wyłącznie do działań wykonanych przez Państwa Członkowskie w celu przygotowania zastosowania niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. CHRISOCHOÏDIS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 304 E z 30.10.2001, str. 184.

(2) Dz.U. C 48 z 21.2.2002, str. 107.

(3) Dz.U. C 295 z 20.10.2001, str. 5.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 28 lutego 2002 r. (Dz.U. C 293 E z 28.11.2002, str. 20), wspólne stanowisko Rady z dnia 23 września 2002 r. (Dz.U. C 269 E z 5.11.2002, str. 10) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2002 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(5) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(8) Dz.U. L 293 z 24.10.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 29/2002 (Dz.U. L 6 z 10.1.2002, str. 3).

(9) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 28.

(10) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 359/2002 (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).

(11) Dz.U. L 14 z 17.1.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2056/2002 (Dz.U. L 317 z 21.11.2002, str. 1).

(12) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

ZAŁĄCZNIK 12

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika
1 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 16 pkt 1 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
2 Art. 2 ust. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 16 pkt 2 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
4 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
5 Art. 4:

- zmieniony przez art. 16 pkt 1 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.

6 Art. 5 zmieniony przez art. 16 pkt 3 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
7 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 16 pkt 4 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
8 Art. 8 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
9 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 16 pkt 1 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.
10 Art. 11 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
11 Art. 12 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
12 Załącznik zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024