uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wnioski Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3), w świetle jednolitego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 8 listopada 2002 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 14 Traktatu ustanawia się przestrzeń bez granic wewnętrznych, w której zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitałów.
(2) Ryzyko dla środowiska naturalnego stwarzane przez eter pentabromodifenylu (pentaBDE) i eter oktabromodifenylu (oktaBDE) oceniono zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje(4). Oceny ryzyka przez pentaBDE i oktaBDE wykazały potrzebę zmniejszenia ryzyka dla środowiska naturalnego spowodowanego tymi substancjami. W swoich opiniach z dnia 4 lutego 2000 r. i dnia 31 października 2002 r. Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (CSTEE) potwierdził wnioski z oceny pentaBDE i oktaBDE o potrzebie zmniejszenia ryzyka dla ochrony środowiska naturalnego. Ponadto CSTEE potwierdził w swej opinii z dnia 19 czerwca 2000 r. związek z narażeniem dzieci karmionych piersią z pentaBDE oraz fakt, że wzrost poziomu pentaBDE w mleku matki może być skutkiem jego użycia, którego jeszcze nie określono.
(3) Komisja przyjęła zalecenia w ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 w sprawie strategii zmniejszenia ryzyka dla pentaBDE(5) i oktaBDE(6) utrzymującą ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu dla kontroli ryzyka dla środowiska naturalnego. Zaleciła także, by jakiekolwiek podjęte środki brały pod uwagę niemowlęta narażone poprzez mleko.
(4) W celu ochrony zdrowia i środowiska naturalnego wprowadzenie do obrotu i zastosowanie pentaBDE i oktaBDE oraz wprowadzanie do obrotu artykułów zawierających jedną lub obie te substancje musi być zabronione.
(5) Obecność pentaBDE lub oktaBDE w stężeniach powyżej 0,1 % stwierdza się stosując standartowe techniki analityczne, takie jak GC-MS (chromatografia gazowa - spektrometria masowa).
(6) Ocenę ryzyka przez dekaBDE zakończono w sierpniu 2002 r. i ujawniono pewną liczbę niepewności dotyczących możliwych wpływów tej substancji na środowisko naturalne. Środki zmniejszenia ryzyka muszą być niezwłocznie podjęte przez Wspólnotę oraz strategia zmniejszenia ryzyka musi być więc niezwłocznie ustanowiona. Komisja oczekuje wyników strategii zmniejszenia zagrożenia nie później niż dnia 30 czerwca 2003 r., po czym natychmiast oceni wyniki i zaproponuje stosowne i ścisłe środki skierowane na określenie ryzyka. Parlament Europejski i Rada muszą niezwłocznie rozważyć niniejszą propozycję. Ograniczenia zatwierdzone przez Wspólnotę w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania dekaBDE wejdą w życie bez dalszej zwłoki, chyba że prowadzone są dalsze badania oceny ryzyka bieżących niepewności w celu stwierdzenia, że dekaBDE nie daje podstaw do rozważania.
(7) Niniejsza dyrektywa nie wpływa na prawodawstwo wspólnotowe, ustanawiające minimalne wymagania dla ochrony pracowników zawarte w dyrektywie Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(7) i dyrektywy szczegółowe na niej oparte, w szczególności dyrektywa Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(8) oraz dyrektywa Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (czternasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/931/EWG)(9),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | P. EFTHYMIOU |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 154 E z 29.5.2001, str. 112 oraz Dz.U. C 25 z 29.1.2002, str. 472.
(2) Dz.U. C 193 z 10.7.2001, str. 27.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. C 72 E z 21.3.2002, str. 235), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz.U. C 110 E z 7.5.2002, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.
(5) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 30.
(6) Dz.U. L 249 z 17.9.2002, str. 27.
(7) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(8) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/38/WE (Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66).
(9) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.42.45 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/11/WE zmieniająca po raz dwudziesty czwarty dyrektywę Rady 76/769/EWG w sprawie ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (eter pentabromodifenylu, eter oktabromodifenylu) |
Data aktu: | 06/02/2003 |
Data ogłoszenia: | 15/02/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/02/2003 |