(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/2/WE z dnia 6 stycznia 2003 r. odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu arsenu (dziesiąte dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/769/EWG)(2), w szczególności jej art. 2 lit. a), wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy 76/769/EWG zmienionej dyrektywą 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) określono barwniki azowe, które nie mogą być stosowane w pewnych wyrobach włókienniczych i skórzanych; ani te wyroby włókiennicze, ani skórzane nie mogą być wprowadzane do obrotu, chyba że spełniają wymagania tej dyrektywy.
(2) Ryzyko dla zdrowia i środowiska naturalnego ze strony "barwnika niebieskiego o numerze indeksu 611-070-00-2" oceniono na mocy dyrektywy Komisji 93/67/EWG z dnia 20 lipca 1993 r. ustanawiającej zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony substancji notyfikowanych zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG(5); ocena ryzyka identyfikowała potrzebę zmniejszenia ryzyka ze strony niebieskiego barwnika dla środowiska naturalnego, ponieważ ten niebieski barwnik jest wysoce toksyczny dla środowiska wodnego, nie ulega łatwo degradacji i jest uwalniany do środowiska naturalnego poprzez ścieki.
(3) W celu ochrony środowiska naturalnego wprowadzanie do obrotu i stosowanie niebieskiego barwnika musi być zakazane w barwieniu wyrobów włókienniczych i skórzanych. Dlatego niebieski barwnik powinien zostać dodany do substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG.
(4) Ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niebieskiego barwnika przewidziane w niniejszej dyrektywie biorą pod uwagę aktualny stan wiedzy i techniki dotyczący odpowiednich alternatyw.
(5) Niniejsza dyrektywa powinna być stosowana bez uszczerbku dla prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników, w szczególności dla dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(6) oraz dyrektywy Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(8).
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(2) Dz.U. L 4 z 9.1.2003, str. 9.
(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.
(4) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 15.
(5) Dz.U. L 227 z 8.9.1993, str. 9.
(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.
(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.
(8) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.4.12 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/3/WE odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników" |
Data aktu: | 06/01/2003 |
Data ogłoszenia: | 09/01/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/01/2003 |