Dyrektywa 2003/3/WE odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników"

DYREKTYWA KOMISJI 2003/3/WE
z dnia 6 stycznia 2003 r.
odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników" (dwunaste dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/769/EWG)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/2/WE z dnia 6 stycznia 2003 r. odnoszącą się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu arsenu (dziesiąte dostosowanie do postępu technicznego dyrektywy Rady 76/769/EWG)(2), w szczególności jej art. 2 lit. a), wprowadzony dyrektywą Rady 89/678/EWG(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 76/769/EWG zmienionej dyrektywą 2002/61/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) określono barwniki azowe, które nie mogą być stosowane w pewnych wyrobach włókienniczych i skórzanych; ani te wyroby włókiennicze, ani skórzane nie mogą być wprowadzane do obrotu, chyba że spełniają wymagania tej dyrektywy.

(2) Ryzyko dla zdrowia i środowiska naturalnego ze strony "barwnika niebieskiego o numerze indeksu 611-070-00-2" oceniono na mocy dyrektywy Komisji 93/67/EWG z dnia 20 lipca 1993 r. ustanawiającej zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony substancji notyfikowanych zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG(5); ocena ryzyka identyfikowała potrzebę zmniejszenia ryzyka ze strony niebieskiego barwnika dla środowiska naturalnego, ponieważ ten niebieski barwnik jest wysoce toksyczny dla środowiska wodnego, nie ulega łatwo degradacji i jest uwalniany do środowiska naturalnego poprzez ścieki.

(3) W celu ochrony środowiska naturalnego wprowadzanie do obrotu i stosowanie niebieskiego barwnika musi być zakazane w barwieniu wyrobów włókienniczych i skórzanych. Dlatego niebieski barwnik powinien zostać dodany do substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG.

(4) Ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niebieskiego barwnika przewidziane w niniejszej dyrektywie biorą pod uwagę aktualny stan wiedzy i techniki dotyczący odpowiednich alternatyw.

(5) Niniejsza dyrektywa powinna być stosowana bez uszczerbku dla prawodawstwa wspólnotowego ustanawiającego minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników, w szczególności dla dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy(6) oraz dyrektywy Rady 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 1999/38/WE(8).

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu Substancjami i Preparatami Niebezpiecznymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 76/769/EWG zostaje dostosowany do postępu technicznego zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2003 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 30 czerwca 2004 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(2) Dz.U. L 4 z 9.1.2003, str. 9.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 15.

(5) Dz.U. L 227 z 8.9.1993, str. 9.

(6) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(7) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

(8) Dz.U. L 138 z 1.6.1999, str. 66.

ZAŁĄCZNIK

– W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG pkt 43 otrzymuje brzmienie:
"43. Barwniki azowe 1. Barwniki azowe, które przez redukcyjne rozerwanie

jednej lub więcej grup azowych uwalniają jedną lub

więcej amin aromatycznych wymienionych w dodatku,

w wykrywalnych stężeniach, tj. powyżej 30 ppm w

gotowych wyrobach lub w ich barwionych częściach,

zgodnie z metodą badania ustanowioną w art. 2 lit.

a) niniejszej dyrektywy, nie mogą być stosowane w

wyrobach włókienniczych i skórzanych, które

wchodzą w bezpośredni i przedłużony kontakt z

ludzką skórą lub jamą ustną, takich jak:

- ubrania, pościel, ręczniki, treski, peruki,

kapelusze, kołnierze, pieluszki i inne wyroby

sanitarne, śpiwory,

- buty, rękawice, paski do zegarków, torebki,

portmonetki/portfele, aktówki, pokrycia krzeseł,

sakiewki noszone wokół szyi,

- tekstylne lub skórzane zabawki i zabawki

zawierające odzież tekstylną lub skórzaną,

- przędza i tkaniny przeznaczone do użycia przez

konsumenta końcowego.

2. Ponadto wyroby włókiennicze i skórzane określone w

pkt 1 powyżej nie mogą być wprowadzone do obrotu,

chyba że spełniają wymagania wymienione w tym

punkcie.

W drodze odstępstwa, do dnia 1 stycznia 2005 r.,

niniejszy przepis nie ma zastosowania do wyrobów

włókienniczych wyprodukowanych z włókien

odzyskowych, jeżeli uwalniane aminy są

pozostałościami pochodzącymi z poprzedniego

farbowania tych samych włókien oraz jeżeli

zamieszczone na wykazie aminy są uwalniane w

stężeniach poniżej 70 ppm.

3. Barwniki azowe, zawarte w »wykazie barwników

azowych«, który niniejszym dodaje się do Dodatku,

nie mogą być wprowadzone do obrotu lub stosowane

do barwienia wyrobów włókienniczych i skórzanych,

jako substancje lub składniki preparatów w

stężeniach wyższych niż 0,1 % wagowo.

4. Najpóźniej do dnia 11 września 2005 r. Komisja

dokona przeglądu, w świetle nowej wiedzy naukowej,

przepisów dotyczących barwników azowych."

– do Dodatku dodaje się pkt 43 w brzmieniu:

"Punkt 43 barwniki azowe

Wykaz aromatycznych amin

Numer CAS Numer indeksu Numer WE Substancje
1 92-67-1 612-072-00-6 202-177-1 bifenyl-4-iloamina
4-aminobifenyl
ksenyloamina
2 92-87-5 612-042-00-2 202-199-1 benzydyna
3 95-69-2 202-441-6 4-chloro-o-toluidyna
4 91-59-8 612-022-00-3 202-080-4 2-naftyloamina
5 97-56-3 611-006-00-3 202-591-2 o-aminoazotoluen
4-amino-2',
3-dimetyloazobenzen
4-o-toliloazo-o-toluidyna
6 99-55-8 202-765-8 5-nitro-o-toluidyna
7 106-47-8 612-137-00-9 203-401-0 4-chloroanilina
8 615-05-4 210-406-1 4-metoksy-m-fenylenodiamina
9 101-77-9 612-051-00-1 202-974-4 4,4'-metylenodianilina
4,4'-diaminodifenylometan
10 91-94-1 612-068-00-4 202-109-0 3,3'-dichlorobenzydyna
3,3'-dichlorobifenyl-4,4'-ilenodiamina
11 119-90-4 612-036-00-X 204-355-4 3,3'-dimetoksybenzydyna
o-dianizydyna
12 119-93-7 612-041-00-7 204-358-0 3,3'-dimetylobenzydyna
4,4'-bi-o-toluidyna
13 838-88-0 612-085-00-7 212-658-8 4,4'-metylenodi-o-toluidyna
14 120-71-8 204-419-1 6-metoksy-m-toluidyna
p-krezydyna
15 101-14-4 612-078-00-9 202-918-9 4,4'-metyleno-bis-(2-chloroanilina)
2,2'-dichloro-4,4'-metylenodianilina
16 101-80-4 202-977-0 4,4'-oksydianilina
17 139-65-1 205-370-9 4,4'-tiodianilina
18 95-53-4 612-091-00-X 202-429-0 o-toluidyna
2-aminotoluen
19 95-80-7 612-099-00-3 202-453-1 4-metylo-m-fenylenodiamina
20 137-17-7 205-282-0 2,4,5-trimetyloanilina
21 90-04-0 612-035-00-4 201-963-1 o-anizydyna
2-metoksyanilina
22 60-09-3 611-008-00-4 200-453-6 4-aminoazobenzen

Wykaz barwników azowych

Numer CAS Numer indeksu Numer WE Substancje
1 Nieprzydzielony 611-070-00-2 405-665-4 Mieszanina: (- 1)
Składnik 1: chromian(6-(4-anizydyno)-3-
CAS-nr: 118685-33-9 sulfoniano-2-(3,5-dinitro-
C39H23ClCrN7O12S.2Na 2-oksydofenyloazo)-1-
Składnik 2: naftolano)(l- (5 -chloro- 2-
C46H30CrN10O20S2.3Na oksydofenylazo)- 2-naftolano)disodu; (- 1)

chromian bis(6-(4-anizydyno)-3-sulfoniano-2-(3,5-dinitro-2- oksydofenyloazo)- 1 - naftolano)trisodu"

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.4.12

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/3/WE odnosząca się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu "niebieskich barwników"
Data aktu: 06/01/2003
Data ogłoszenia: 09/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/01/2003