(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 2003 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 44 i 95,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 3 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 5 Dyrektywy Rady 80/390/EWG z dnia 17 marca 1980 r. koordynująca wymagania dotyczące sporządzania, kontroli i rozpowszechniania szczegółowych danych notowań publikowanych w celu dopuszczenia papierów wartościowych do publicznych notowań giełdowych 6 i 89/298/EWG z dnia 17 kwietnia 1989 r. w sprawie koordynacji wymagań dotyczących sporządzania, szczegółowej kontroli i rozpowszechniania prospektów emisyjnych publikowanych w związku z publiczną ofertą sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych 7 zostały przyjęte przed laty i wprowadziły częściowy i złożony mechanizm wzajemnego uznawania, który nie jest w stanie osiągnąć celu w postaci paszportu jednolitego przewidzianego w niniejszej dyrektywie. Dyrektywy te powinny zostać ulepszone, uaktualnione i zebrane w tekst jednolity.
(2) W międzyczasie dyrektywa 80/390/EWG została włączona do dyrektywy 2001/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie dopuszczenia papierów wartościowych do publicznych notowań giełdowych oraz zakresu informacji dotyczących papierów wartościowych podlegających obowiązkowi publikacji 8 , która z kolei skodyfikowała kilka dyrektyw z dziedziny papierów wartościowych notowanych na giełdzie.
(3) Jednakże do celów spójności właściwe jest zebranie przepisów dyrektywy 2001/34/WE pochodzących z dyrektywy 80/390/EWG wspólnie z dyrektywą 89/298/EWG i odpowiednia zmiana dyrektywy 2001/34/WE.
(4) 9 Niniejsza dyrektywa, zapewniając emitentowi paszport jednolity, stwarza kluczowy instrument do urzeczywistnienia rynku wewnętrznego zgodnie z harmonogramem w komunikatach Komisji "Plan działań w sprawie kapitału ryzyka" i "Stanowienie ram dla rynku finansowego: plan działań", umożliwiając możliwie najszerszy dostęp do kapitału inwestycyjnego na podstawie wspólnotowej, w tym także dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) i nowo powstałych przedsiębiorstw.
(5) 10 Dnia 17 lipca 2000 r. Rada powołała Komitet Mędrców ds. Regulacji Europejskiego Rynku Papierów Wartościowych. W swoim wstępnym sprawozdaniu z dnia 9 listopada 2000 r. Komitet podkreślił brak ustalonej definicji publicznej oferty papierów wartościowych, co powoduje, że ta sama operacja w niektórych Państwach Członkowskich uważana jest za ofertę na rynku niepublicznym, a w innych nie; obecny system zniechęca przedsiębiorstwa do zbierania kapitału na podstawie wspólnotowej i tym samym do faktycznego uzyskiwania dostępu do dużego, płynnego i zintegrowanego rynku finansowego.
(6) W swoim sprawozdaniu końcowym z dnia 15 lutego 2001 r. Komitet Mędrców zaproponował wprowadzenie nowych technik legislacyjnych opartych na podejściu czteropoziomowym, a mianowicie: zasady ramowe, środki wykonawcze, współpraca i stosowanie. Poziom pierwszy, dyrektywa, powinien ograniczać się do szerokich zasad "ramowych", podczas gdy poziom drugi powinien zawierać środki wykonawcze o charakterze technicznym przyjmowane przez Komisję przy wsparciu komitetu.
(7) Szczyt Rady Europejskiej w Sztokholmie w dniach 23-24 marca 2001 r. przyjął sprawozdanie końcowe Komitetu Mędrców i zaproponował czteropoziomowe podejście, aby proces wspólnotowej legislacji w zakresie papierów wartościowych stał się bardziej efektywny i przejrzysty.
(8) 11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lutego 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie prawodawstwa w zakresie usług finansowych także przyjęła sprawozdanie Komitetu Mędrców na podstawie uroczystego oświadczenia Komisji przed Parlamentem złożonego tego samego dnia oraz listu z dnia 2 października 2001 r. skierowanego przez Komisarza ds. Rynku Wewnętrznego do przewodniczącego Komisji ds. Gospodarczych i Monetarnych Parlamentu w celu zabezpieczenia roli Parlamentu Europejskiego w tym procesie.
(9) Zgodnie z ustaleniami Rady Europejskiej w Sztokholmie środki wykonawcze na poziomie 2 powinny być wykorzystywane częściej w celu zapewnienia, aby przepisy techniczne były odpowiednio dostosowane do nowych rozwiązań rynkowych i nadzorczych oraz powinny zostać ustalone terminy dla wszystkich etapów poziomu 2.
(10) Celem niniejszej dyrektywy i jej środków wykonawczych jest zapewnienie ochrony inwestora i sprawności rynku, zgodnie z wysokimi standardami regulacyjnymi przyjętymi przez odpowiednie gremia międzynarodowe.
(11) 12 Nieudziałowe papiery wartościowe emitowane przez Państwo Członkowskie lub przez władze regionalne lub lokalne Państwa Członkowskiego, przez międzynarodowe organy o charakterze publicznym, których członkiem jest jedno Państwo Członkowskie lub więcej, przez Europejski Bank Centralny lub przez banki centralne Państw Członkowskich nie wchodzą w zakres niniejszej dyrektywy i w ten sposób niniejsza dyrektywa nie ma na nie wpływu; wyżej wymienieni emitenci takich papierów wartościowych mogą jednakże wedle własnego uznania sporządzać prospekty emisyjne zgodnie z niniejszą dyrektywą.
(12) 13 Dla zapewnienia ochrony inwestorów konieczne jest również objęcie w pełnym zakresie udziałowych i nieudziałowych papierów wartościowych objętych publiczną ofertą lub dopuszczonych do obrotu na rynkach regulowanych zgodnie z definicją w dyrektywie Rady 93/22/EWG z dnia 10 maja 1993 r. w sprawie usług inwestycyjnych w zakresie papierów wartościowych 14 , więc nie tylko papierów wartościowych, które zostały dopuszczone do urzędowych notowań giełdowych. Szeroka definicja papierów wartościowych w niniejszej dyrektywie obejmująca warranty subskrypcyjne, warranty opcyjne i certyfikaty jest obowiązujący jedynie do celów niniejszej dyrektywy i w związku z tym nie wpływa w żaden sposób na różne definicje instrumentów finansowych wykorzystywane w ustawodawstwie krajowym do innych celów, takich jak opodatkowanie. Niektóre z papierów wartościowych zdefiniowanych w niniejszej dyrektywie uprawniają posiadacza do nabycia zbywalnych papierów wartościowych lub do uzyskania kwoty pieniężnej w drodze rozliczenia gotówkowego ustalonego poprzez odniesienie do innych instrumentów, przede wszystkim zbywalnych papierów wartościowych, walut, stóp procentowych lub stóp zwrotu, towarów giełdowych lub innych wskaźników lub mierników. Kwity depozytowe i papiery zamienne, np. papiery wartościowe zamienne według wyboru inwestora, wchodzą w zakres definicji nieudziałowych papierów wartościowych wymienionych w niniejszej dyrektywie.
(13) 15 Emisja papierów wartościowych podobnego typu i/lub klasy w przypadku nieudziałowych papierów wartościowych na podstawie programu ofertowego, w tym warrantów i certyfikatów w każdej formie, a także w przypadku papierów wartościowych emitowanych w sposób ciągły lub powtarzalny, powinna być rozumiana jako obejmująca nie tylko identyczne papiery wartościowe, ale także papiery wartościowe, które należą ogólnie do jednej kategorii. Takie papiery wartościowe mogę zawierać różne produkty, takie jak dłużne papiery wartościowe, certyfikaty i warranty lub ten sam produkt na podstawie tego samego programu i mogą mieć różne właściwości przede wszystkim w odniesieniu do uprzywilejowania, instrumentu bazowego lub podstaw, na których bazie ustala się kwoty wykupu lub płatności kuponu.
(14) 16 Udzielenie emitentowi paszportu jednolitego ważnego w całej Wspólnocie i zastosowanie zasady kraju pochodzenia wymaga określenia macierzystego Państwa Członkowskiego jako najlepiej nadającego się do uregulowania sytuacji emitenta do celów niniejszej dyrektywy.
(15) 17 Obowiązki informacyjne zawarte w niniejszej dyrektywie nie stanowią przeszkody dla Państw Członkowskich lub właściwych organów lub giełd w ich regulaminach w nakładaniu innych szczególnych wymogów w odniesieniu do dopuszczenia do obrotu papierów wartościowych na rynku regulowanym (przede wszystkim dotyczących ładu korporacyjnego). Takie wymagania nie mogą bezpośrednio ani pośrednio ograniczać możliwości sporządzania, zawartości ani rozpowszechniania prospektu emisyjnego zatwierdzonego przez właściwy organ.
(16) 18 Jednym z celów niniejszej dyrektywy jest ochrona inwestorów. Dlatego właściwe jest, aby wziąć pod uwagę różne wymogi dotyczące ochrony w różnych kategoriach inwestorów i poziom ich umiejętności. Obowiązek informacyjny w postaci prospektu emisyjnego nie jest wymagany dla ofert ograniczonych do inwestorów kwalifikowanych. Jednakże każda publiczna odsprzedaż lub obrót publiczny w drodze dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym wymaga publikacji prospektu emisyjnego.
(17) 19 Emitenci, oferujący lub osoby wnioskujące o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym papierów wartościowych wyłączonych z obowiązku publikacji prospektu emisyjnego będą korzystać z możliwości paszportu jednolitego, jeżeli będą przestrzegać przepisów niniejszej dyrektywy.
(18) Przedstawienie pełnej informacji dotyczącej papierów wartościowych i emitentów tych papierów wartościowych służy, wspólnie z przepisami w sprawie prowadzenia działalności, ochronie interesów inwestorów. Ponadto takie informacje zapewniają skuteczny środek dla zwiększenia zaufania do papierów wartościowych i w ten sposób przyczyniają się do sprawnego funkcjonowania i rozwoju rynków papierów wartościowych. Właściwym sposobem udostępnienia takich informacji jest publikacja prospektu emisyjnego.
(19) Inwestycja w papiery wartościowe, jak każda forma inwestycji, zawiera w sobie ryzyko. Środki zabezpieczające ochronę interesów rzeczywistych i potencjalnych inwestorów potrzebne są we wszystkich Państwach Członkowskich w celu umożliwienia im dokonywania opartej na odpowiednich informacjach oceny takiego ryzyka i tym samym podejmowania decyzji inwestycyjnych z pełną wiedzą dotyczącą stanu faktycznego.
(20) Takie informacje, które muszą być wystarczające i możliwie najbardziej obiektywne w zakresie sytuacji finansowej emitenta i praw związanych z papierami wartościowymi, powinny być przedstawiane w zrozumiałej formie umożliwiającej łatwą analizę. Harmonizacja informacji zawartych w prospekcie emisyjnym powinna zapewniać równoważną ochronę inwestorów na poziomie wspólnotowym.
(21) Informacja jest kluczowym elementem ochrony inwestorów; w prospekcie emisyjnym powinno znajdować się podsumowanie zawierające podstawowe właściwości i przedstawiające ryzyko związane z emitentem, wszelkimi poręczycielami i papierami wartościowymi. W celu zapewnienia łatwego dostępu do tych informacji podsumowanie powinno być napisane językiem nietechnicznym i zwykle objętość nie powinna przekraczać 2.500 wyrazów w języku, w jakim prospekt emisyjny został pierwotnie sporządzony.
(22) 20 Na poziomie międzynarodowym przyjęte zostały standardy w celu umożliwienia dokonywania transgranicznych ofert akcji z wykorzystaniem jednolitego zestawu standardów informacyjnych ustalonych przez Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO); standardy informacyjne IOSCO 21 ulepszą informacje dostępne dla rynków i inwestorów i jednocześnie uproszczą procedury dla wspólnotowych emitentów zamierzających zbierać kapitał w państwach trzecich. Dyrektywa również proponuje, aby wprowadzone zostały odpowiednio dostosowane standardy informacyjne dla innych typów papierów wartościowych i emitentów.
(23) 22 Szybkie procedury dla emitentów dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym i często zbierających kapitał na takich rynkach wymagają wprowadzenia na poziomie wspólnotowym nowego formatu prospektów emisyjnych dla programów ofertowych lub obligacji zabezpieczonych hipoteką oraz nowego systemu dokumentów rejestracyjnych. Emitenci mogą zdecydować, że nie będą wykorzystywać tych formatów i będą sporządzać prospekt emisyjny jako pojedynczy dokument.
(24) Zawartość podstawowego prospektu emisyjnego powinna w szczególności uwzględniać potrzebę elastyczności w stosunku do informacji, które mają dotyczyć papierów wartościowych.
(25) 23 Pominięcie informacji szczególnej wagi wymaganych w prospekcie emisyjnym powinno być dozwolone w drodze odstępstwa udzielonego przez właściwy organ w określonych okolicznościach w celu uniknięcia naruszenia interesów emitenta.
(26) Ważność prospektu emisyjnego powinna być oznaczona jednoznacznym terminem w celu uniknięcia nieaktualnych informacji.
(27) 24 Inwestorzy powinni być chronieni przez zapewnienie publikacji rzetelnych informacji. Emitenci, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, podlegają bieżącemu obowiązkowi informacyjnemu, ale nie są zobowiązani do regularnego publikowania uaktualnionych informacji. Oprócz tego obowiązku emitenci powinni co najmniej corocznie wykazywać wszelkie istotne informacje publikowane lub podawane do publicznej wiadomości w okresie ostatnich 12 miesięcy, w tym informacje przekazywane do celów różnych wymogów sprawozdawczych ustanowionych w innym prawodawstwie wspólnotowym. Powinno to umożliwić zapewnienie regularnego publikowania spójnych i łatwo zrozumiałych informacji. Aby uniknąć nadmiernych obciążeń dla niektórych emitentów, emitenci nieudziałowych papierów wartościowych o wysokich minimalnych nominałach powinni być zwolnieni z tego obowiązku.
(28) Konieczne jest, aby roczne informacje przedstawiane przez emitentów, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, były właściwie monitorowane przez Państwa Członkowskie zgodnie z ich obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa wspólnotowego i krajowego dotyczącymi regulacji papierów wartościowych, emitentów papierów wartościowych i rynków papierów wartościowych.
(29) Możliwość zezwolenia emitentom na włączenie przez odniesienie dokumentów zawierających informacje, które mają być ujawnione w projekcie emisyjnym - pod warunkiem że dokumenty włączone przez odniesienie zostały wcześniej przekazane do lub zatwierdzone przez właściwy organ - powinna ułatwić procedurę sporządzania prospektu emisyjnego oraz obniżyć koszty ponoszone przez emitentów bez narażenia ochrony inwestorów na niebezpieczeństwo.
(30) 25 Różnice dotyczące wydajności, metod i terminów kontroli informacji podanych w prospekcie emisyjnym nie tylko zwiększają trudności przedsiębiorstw w zbieraniu kapitału lub uzyskaniu dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym w więcej niż jednym Państwie Członkowskim, ale również utrudniają nabywanie przez inwestorów mających siedzibę w jednym Państwie Członkowskim papierów wartościowych oferowanych przez emitenta mającego siedzibę w innym Państwie Członkowskim lub dopuszczonego do obrotu w innym Państwie Członkowskim. Różnice te powinny zostać usunięte przez harmonizację reguł i przepisów w celu osiągnięcia odpowiedniego poziomu równoważności zabezpieczeń wymaganych w każdym Państwie Członkowskim w celu zapewnienia przekazywania wyczerpujących i możliwie najbardziej obiektywnych informacji dla rzeczywistych lub potencjalnych posiadaczy papierów wartościowych.
(31) Dla ułatwienia obiegu różnych dokumentów składających się na prospekt emisyjny, powinno się wspierać wykorzystywanie instrumentów komunikacji elektronicznej, takich jak internet. Prospekt emisyjny powinien zawsze być wydawany na żądanie w formie papierowej, wolnej od opłat dla inwestorów.
(32) Prospekt emisyjny powinien być przekazywany do właściwego organu i podawany do publicznej wiadomości przez emitenta, oferującego lub osobę wnioskującą o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym, z zastrzeżeniem przepisów Unii Europejskiej odnoszących się do ochrony danych.
(33) W celu uniknięcia luk w prawodawstwie wspólnotowym, które podważałyby publiczne zaufanie i w ten sposób zagrażały sprawnemu funkcjonowaniu rynków finansowych, konieczne jest również zharmonizowanie reklam.
(34) Każde nowe zagadnienie mogące wpływać na ocenę inwestycji, powstające po publikacji prospektu emisyjnego, ale przed zamknięciem oferty lub rozpoczęciem obrotu na rynku regulowanym, powinno zostać odpowiednie ocenione przez inwestorów i dlatego wymaga zatwierdzenia i rozpowszechnienia suplementu do prospektu emisyjnego.
(35) 26 Obowiązek emitenta obejmujący tłumaczenie całego prospektu emisyjnego na wszystkie odpowiednie języki urzędowe zniechęca do ofert transgranicznych lub notowania na kilku rynkach równolegle. Dla ułatwienia ofert transgranicznych, w przypadku gdy prospekt emisyjny został sporządzony w języku zwyczajowo przyjętym za język międzynarodowych finansów, przyjmujące lub macierzyste Państwo Członkowskie powinny być uprawnione jedynie do wymagania podsumowania w swoim języku(-ach) urzędowym(-ych).
(36) 27 Właściwy organ przyjmującego Państwa Członkowskiego powinien być uprawniony do otrzymania od właściwego organu macierzystego Państwa Członkowskiego świadectwa, które stwierdza, że prospekt emisyjny został sporządzony zgodnie z niniejszą dyrektywą. W celu zapewnienia, że cele niniejszej dyrektywy zostaną w pełni osiągnięte, konieczne jest również włączenie do jej zakresu papierów wartościowych emitowanych przez emitentów podlegających prawu państw trzecich.
(37) 28 Wielość właściwych organów Państw Członkowskich mających różne obowiązki może stwarzać niepotrzebne koszty i pokrywanie się obowiązków bez zapewnienia jakichkolwiek dodatkowych korzyści. W każdym Państwie Członkowskich jeden organ powinien zostać wyznaczony do zatwierdzania prospektów emisyjnych i do przyjęcia odpowiedzialności za nadzorowanie zgodności z niniejszą dyrektywą. W ściśle określonych warunkach Państwo Członkowskie powinno mieć możliwość wyznaczenia więcej niż jednego właściwego organu, ale tylko jeden przyjmie obowiązki związane ze współpracą międzynarodową. Taki organ (lub organy) powinien zostać ustanowiony jako organ administracyjny i w takiej formie, aby była zapewniona jego niezależność od podmiotów gospodarczych i aby uniknąć konfliktów interesów. Wyznaczenie właściwego organu do zatwierdzania prospektów emisyjnych nie powinno wykluczać współpracy między takim organem i innymi jednostkami w celu zapewnienia skutecznej weryfikacji i zatwierdzania prospektów emisyjnych jednakowo w interesie emitentów, inwestorów, uczestników rynku i rynków. Jakakolwiek delegacja zadań odnoszących się do obowiązków przewidzianych w niniejszej dyrektywie i w środkach wykonawczych do niej powinna być poddana przeglądowi, zgodnie z przepisami art. 31, pięć lat po dacie wejścia w życie niniejszej dyrektywy i powinna zakończyć się 8 lat po wejściu w życie niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem publikacji w Internecie zatwierdzonych prospektów emisyjnych i przekazywania prospektów emisyjnych określonych w art. 14.
(38) Wspólny minimalny zestaw kompetencji właściwych organów zagwarantuje skuteczność ich nadzoru. Powinien zostać zapewniony przepływ informacji do rynków wymagany na mocy dyrektywy 2001/34/WE, a właściwe organy powinny podjąć działania przeciwko naruszeniom.
(39) Między właściwymi organami Państw Członkowskich konieczna jest współpraca do celów sprawowania przez nie swoich obowiązków.
(40) 29 Wytyczne techniczne i środki wykonawcze do przepisów ustanowionych w niniejszej dyrektywie mogą okazać się niezbędne, aby od czasu do czasu uwzględniać zmiany zachodzące na rynkach finansowych. Komisja powinna więc być uprawniona do przyjmowania środków wykonawczych, pod warunkiem że nie będą one modyfikować istotnych składników niniejszej dyrektywy i że Komisja działa zgodnie z zasadami ustanowionymi w niniejszej dyrektywie, po konsultacji z Europejskim Komitetem Papierów Wartościowych ustanowionym decyzją Komisji 2001/528/WE 30 .
(41) 31 Podczas wykonywania uprawnień wykonawczych zgodnie z niniejszą dyrektywą Komisja powinna przestrzegać następujących zasad:
- konieczność zapewnienia zaufania do rynków finansowych wśród małych inwestorów oraz małych i średnich przedsiębiorstw poprzez wspieranie wysokich norm przejrzystości rynków finansowych,
- konieczność zaoferowania inwestorom szerokich możliwości dokonywania konkurencyjnych inwestycji oraz poziomu obowiązków informacyjnych i ochrony dopasowanego do ich sytuacji,
- konieczność zapewnienia, że niezależne organy regulacyjne w sposób spójny egzekwują przepisy, w szczególności w odniesieniu do zwalczania przestępczości,
- konieczność wysokiego poziomu przejrzystości i konsultacji ze wszystkimi uczestnikami rynku oraz z Parlamentem Europejskim i Radą,
- konieczność zachęcenia wprowadzania innowacji na rynkach finansowych, jeżeli mają one być dynamiczne i efektywne,
- konieczność zapewnienia stabilności całości systemu finansowego przez dokładne i zaangażowane monitorowanie innowacji finansowych,
- znaczenie zmniejszenia kosztów kapitału i ułatwianie dostępu do niego,
- konieczność długoterminowego zrównoważenia kosztów i korzyści uczestników rynku (w tym MSP i małych inwestorów) wynikających ze środków wykonawczych,
- konieczność podniesienia międzynarodowej konkurencyjności rynków finansowych Wspólnoty bez uszczerbku dla bardzo potrzebnego rozszerzenia współpracy międzynarodowej,
- konieczność ustanowienia równych reguł gry dla wszystkich uczestników rynku, tworząc, zawsze gdy jest to właściwe, prawo wspólnotowe,
- konieczność poszanowania różnic między krajowymi rynkami finansowymi tam, gdzie nie mają one zasadniczego wpływu na spójność jednolitego rynku,
- konieczność zapewnienia spójności prawodawstwa wspólnotowego w tej dziedzinie, jako że dysproporcje informacji i brak przejrzystości mogą zagrozić działaniu rynków, a przede wszystkim zaszkodzić konsumentom i małym inwestorom.
(42) Parlament Europejski powinien dysponować trzymiesięcznym okresem od pierwszego przekazania projektu środków wykonawczych, co pozwoli mu zbadać je i wydać opinię. Jednakże w pilnych i należycie uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać skrócony. Jeżeli w tym okresie Parlament Europejski uchwali rezolucję, Komisja powinna ponownie zbadać projektowane środki.
(43) Państwa Członkowskie powinny stworzyć system sankcji za naruszenia przepisów krajowych przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą i powinny przyjąć wszelkie środki niezbędne do zapewnienia stosowania tych sankcji. Sankcje tak ustanowione powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
(44) Powinno zostać dopuszczone prawo kontroli sądowej decyzji podejmowanych przez właściwe organy Państwa Członkowskiego w zakresie stosowania niniejszej dyrektywy.
(45) 32 Zgodnie z zasadą proporcjonalności do celów osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest zapewnienie ustanowienia jednolitego rynku papierów wartościowych, jest konieczne i właściwe ustanowienie przepisów w sprawie paszport jednolitego dla emitentów. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia celów przewidzianych zgodnie z art. 5 akapit trzeci Traktatu.
(46) 33 Ocena stosowania niniejszej dyrektywy dokonywana przez Komisję powinna skupiać się w szczególności na procesie zatwierdzania prospektów emisyjnych przez właściwe organy Państw Członkowskich i bardziej ogólnie na stosowaniu zasady państwa macierzystego, oraz na stwierdzaniu, czy stosowanie tej dyrektywy może powodować problemy, jeżeli chodzi o ochronę inwestorów i efektywność rynku; Komisja powinna również zbadać funkcjonowanie art. 10.
(47) Dla przyszłego rozwoju niniejszej dyrektywy powinno się rozważyć zagadnienie wyboru mechanizmu zatwierdzania, który powinien zostać przyjęty, aby jeszcze bardziej ulepszyć jednolite stosowanie prawodawstwa wspólnotowego w sprawie prospektów emisyjnych, w tym możliwość powołania Europejskiej Jednostki ds. Papierów Wartościowych.
(48) Niniejsza dyrektywa respektuje prawa podstawowe i przestrzega zasad uznanych w szczególności w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
(49) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady nr 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r., ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 34 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | G. ALEMANNO |
Przewodniczący | Przewodniczący |
_____
Przypis 9 zmieniony przez pkt 16 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniona przez pkt 3 i 34 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a) ppkt ii) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 2013/50/UE z dnia 22 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.294.13) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 listopada 2013 r.
- zmieniony przez pkt 42 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 43 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 1 dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 3 i 50 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 2 dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 53 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. c) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2014/51/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.153.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. d) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniona przez pkt 3 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniona przez art. 1 pkt 7 lit. b) ppkt i) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 57 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. c) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. c) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 5 i 63 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. a) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. b) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2014/51/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.153.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 2014 r.
- zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 5 pkt 5 lit. b) dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2014/51/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.153.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 2014 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 5 pkt 6 lit. a) dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. a) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 lit. b) dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2014/51/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.153.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2014/51/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.153.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 maja 2014 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 5 pkt 8 dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 3 i 75 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 77 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2008/11/WE z dnia 11 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.76.37) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 78 i 79 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 5 pkt 10 lit. b) dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 6 i 84-86 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 5 pkt 11 lit. a) dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 6 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 5 pkt 12 dyrektywy nr 2010/78/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.331.120) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez pkt 2 i 89-104 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 2 i 105-122 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 2, 5 i 113-116 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
- zmieniony przez pkt 2 i 117-121 sprostowania z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.179.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 dyrektywy nr 2010/73/UE z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.327.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 grudnia 2010 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.345.64 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/71/WE w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE |
Data aktu: | 04/11/2003 |
Data ogłoszenia: | 31/12/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/12/2003 |