Decyzja 2003/881/WE dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z określonych państw trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 grudnia 2003 r.
dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z. określonych krajów trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE 1

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 4623)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/881/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A punkt I do dyrektywy 90/425/EWG(1), w szczególności jej art. 17 ust. 2 lit. b) tiret pierwsze art. 18 ust. 1 oraz art. 19 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 2 Decyzja Komisji 2000/462/WE z dnia 12 lipca 2000 r. dotycząca świadectw zdrowia przy przywozie pszczół/uli, królowych i ich robotnic z krajów trzecich(2) określa warunki dla świadectw zdrowia przy tym przywozie z krajów trzecich zgodnie z wymaganiami dyrektywy 92/65/EWG.

(2) 3 Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest egzotycznym pasożytem atakującym pszczoły miodne, który rozprzestrzenił się z różnych krajów afrykańskich do kilku innych krajów trzecich, powodując poważne problemy dla pszczelarstwa. Obecnie nie ma skutecznego i bezpiecznego sposobu zwalczania tego pasożyta. Po przedostaniu się do Wspólnoty mały chrząszcz ulowy mógłby stanowić zagrożenie dla równowagi w pszczelarstwie, a w konsekwencji dla rolnictwa i środowiska naturalnego z uwagi na zakłócenie zapylania.

(3) 4 Mały chrząszcz ulowy nie znajduje się jeszcze na liście chorób Międzynarodowego Urzędu ds. Epizootii (OIE). Z uwagi na to zasięg zakażenia tym pasożytem w krajach trzecich nie jest znany.

(4) 5 Roztocze tropilaelaps (Tropliaelaps spp.) jest egzotycznym pasożytem pszczół miodnych, który rozprzestrzenia się w różnych krajach trzecich, powodując poważne problemy w pszczelarstwie. Po przedostaniu się do Wspólnoty roztocze to mogłoby powodować podobne, poważne konsekwencje dla równowagi w pszczelarstwie.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1398/2003 obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps we Wspólnocie podlega obowiązkowemu zgłoszeniu, na skutek ich wymienienia na liście w ramach dyrektywy 92/65/EWG. W chwili obecnej nie ma doniesień o pojawieniu się powyższych pasożytów we Wspólnocie.

(6) 6 Poza obowiązkiem zgłaszania obecności tych pasożytów na terenie Wspólnoty konieczne jest zatem ustalenie dodatkowych wymagań przy przywozie pszczół z pewnych krajów trzecich. Ma to na celu ograniczenie ryzyka przedostania się małego chrząszcza ulowego oraz roztocza Tropilaelaps do Wspólnoty w interesie ochrony wspólnotowego statusu w zakresie zdrowia pszczół.

(7) 7 Kontrola na obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps może zostać z łatwością wykonana jedynie u matek pszczelich z towarzyszącą im niewielką liczbą robotnic w pojedynczych klateczkach. Z tego względu przywóz pszczół powinien w zasadzie ograniczać się do takich przesyłek.

(8) 8 Nie ma jednak dowodów na to, że roztocze tropilaelaps może zakazić rodziny trzmieli (Bombus spp.). Ponadto wykazano, że mały chrząszcz ulowy powodował zakażenie rodziny trzmieli jedynie w warunkach eksperymentalnych, i brak jest udokumentowanych dowodów na to, że mały chrząszcz ulowy może zakazić rodziny trzmieli w środowisku naturalnym. Również niewielkie rodziny trzmieli, hodowane w kontrolowanych warunkach środowiska, mogą być przedmiotem handlu, w szczególności na potrzeby ogrodnictwa, podczas gdy przywóz matek trzmieli ze środowiska naturalnego może również być konieczny do celów hodowlanych. Z tego względu przywóz trzmieli (Bombus spp.) powinien być dopuszczony również w stosunku do małych przesyłek, hodowanych wyłącznie w kontrolowanych warunkach środowiska, w stosunku do uznanych przedsiębiorstw, przy zapewnieniu statusu - wolny od małego chrząszcza ulowego.

(9) 9 Z uwagi na konieczność zachowania przejrzystości prawodawstwa Wspólnoty oraz w celu zapewnienia dalszej harmonizacji wspólnotowych wymogów dotyczących zdrowia zwierząt przy przywozie, decyzja 2000/462/WE powinna zatem zostać uchylona oraz zastąpiona przez przepisy niniejszej decyzji, ograniczającej dopuszczenie przywozu do matek pszczelich (Apis mellifera) oraz matek trzmieli (Bombus spp.) z niewielką liczbą robotnic lub do niewielkich rodzin trzmieli (Bombus spp.) hodowanych w kontrolowanych warunkach środowiska, w ramach uznanego przedsiębiorstwa.

(10) 10 Dyrektywa Rady 96/93/WE z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie certyfikacji zwierząt i produktów zwierzęcych(3) ustala wzorce świadectw niezbędne do ważnej certyfikacji oraz dla zapobieżenia oszustwom: stosowne byłoby zapewnić, że przepisy i zasady stosowane przez urzędników wydających świadectwa w kraju trzecim dają gwarancje, które są co najmniej równoważne tym, które zostały ustalone w tej dyrektywie. Z tego względu jedynie państwa wymienione w części I załącznika do decyzji Rady 79/542/EWG(4) powinny być upoważnione do przywozu pszczół do Wspólnoty.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 11
1.
Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) jak zostało to przewidziane w dyrektywie 92/65/EWG, jeśli spełnione są następujące warunki:

– pochodzą one z państw trzecich lub ich części wymienionych w części 1 załącznika III oraz,

– towarzyszy im świadectwo zdrowia zgodnie ze wzorem określonym w załączniku I oraz odpowiadają gwarancjom ustalonym w tym świadectwie, oraz,

– przesyłki są ograniczone do maksymalnie 20 robotnic towarzyszących jednej królowej w pojedynczym pakiecie.

2.
Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z państwa trzeciego, określony w ust. 1, jeżeli występowanie zgnilca amerykańskiego, małego chrząszcza ulowego (Aethina tumida) oraz roztocza Tropilaelaps (Tropilaelaps spp.) podlega obowiązkowi zgłoszenia choroby/pasożyta na całym terytorium takiego państwa trzeciego.

W drodze odstępstwa, przywóz pszczół i trzmieli dozwolony jest z geograficznie i epidemiologicznie oddzielonej części państwa trzeciego wymienionego w części 2 załącznika III. Stosując takie odstępstwo, automatycznie wyklucza się przywóz pszczół i trzmieli ze wszystkich innych części takiego państwa trzeciego niewymienionych w części 2 załącznika III.

3.
W miejscu przeznaczenia, gdzie roje są poddawane kontroli urzędowej przed wprowadzeniem do miejscowych rodzin, królowe są przenoszone do nowych pakietów.
4.
Pakiety, robotnice i pozostały materiał towarzyszący królowym z kraju pochodzenia będącego państwem trzecim jest przesyłany do laboratorium do kontroli na obecność małego chrząszcza ulowego, jego jaj lub larw oraz oznak roztocza Tropilaelaps. Po kontroli laboratoryjnej cały materiał ulega zniszczeniu.
Artykuł  2 12

W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 tiret drugie i trzecie, Państwa Członkowskie dopuszczają również przywóz przesyłek trzmieli (Bombus spp.), ograniczonych do pojedynczej rodziny, zawierającej maksymalnie 200 dorosłych osobników trzmieli w jednym pojemniku wraz ze świadectwem zdrowia według wzorca określonego w załączniku II, odpowiadającej gwarancjom ustalonym przez ten wzorzec. W takim przypadku oraz w drodze odstępstwa od art. 1 ust. 2 i 3 wystarczające jest, aby pojemnik i cały materiał towarzyszący trzmielom z kraju pochodzenia będącego krajem trzecim został zniszczony za życia kolonii lub zaraz po jego zakończeniu.

Artykuł  3

Niniejszym uchyla się decyzję 2000/462/WE.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 27 grudnia 2003 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1398/2003 (Dz.U. L 98 z 6.8.2003, str. 3).

(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2000, str. 18.

(3) Dz.U. L 13 z 16.1.1997, str. 28.

(4) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I 13

Wzór świadectwa zdrowia dla matek pszczelich i matek trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) oraz ich robotnic przeznaczonych do wysyłki do Wspólnoty Europejskiej

Informacja dla importera: Niniejsze świadectwo jest przeznaczone wyłącznie do celów weterynaryjnych, a jego oryginał musi towarzyszyć przesyłce aż do osiągnięcia punktu kontroli granicznej.

grafika

ZAŁĄCZNIK  II 14

Wzór świadectwa zdrowia dla trzmieli (Bombus spp.) w kontrolowanych warunkach środowiska w uznanym przedsiębiorstwie i przeznaczonych do wysyłki do Wspólnoty Europejskiej

ZAŁĄCZNIK  III 15

Część 1: Wykaz państw trzecich spełniających podstawowe warunki zdrowotne zwierząt i w zasadzie upoważnionych do wywozu królowych pszczół i trzmieli do WE:

- państwa wymienione w części 1 załącznika II do decyzji Rady 79/542/EWG (ostatnio zmienionej).

Część 2: Regiony państwa trzeciego geograficznie i epidemiologicznie odizolowane pod kątem występowania zgnilca amerykańskiego, małego chrząszcza ulowego oraz roztocza Tropilaelaps oraz spełniające obowiązek zgłoszenia tych chorób /pasożytów, mogące wywozić królowe pszczół i trzmieli do WE:

- stan Hawaje (USA).

1 Tytuł zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
2 Motyw 1 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
3 Motyw 2 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
4 Motyw 3 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
5 Motyw 4 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
6 Motyw 6 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
7 Motyw 7 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
8 Motyw 8 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
9 Motyw 9 zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
10 Motyw 10 zmieniony przez pkt 2 i 6 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
11 Art. 1:

- zmieniony przez pkt 2 i 7-9 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.

12 Art. 2 zmieniony przez pkt 10 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
13 Załącznik I:

-zmieniony przez pkt 11-14 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.

14 Załącznik II zmieniony przez pkt 15 i 16 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
15 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.328.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/881/WE dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z określonych państw trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE
Data aktu: 11/12/2003
Data ogłoszenia: 17/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/12/2003, 27/12/2003