(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/881/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A punkt I do dyrektywy 90/425/EWG(1), w szczególności jej art. 17 ust. 2 lit. b) tiret pierwsze art. 18 ust. 1 oraz art. 19 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 2 Decyzja Komisji 2000/462/WE z dnia 12 lipca 2000 r. dotycząca świadectw zdrowia przy przywozie pszczół/uli, królowych i ich robotnic z krajów trzecich(2) określa warunki dla świadectw zdrowia przy tym przywozie z krajów trzecich zgodnie z wymaganiami dyrektywy 92/65/EWG.
(2) 3 Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest egzotycznym pasożytem atakującym pszczoły miodne, który rozprzestrzenił się z różnych krajów afrykańskich do kilku innych krajów trzecich, powodując poważne problemy dla pszczelarstwa. Obecnie nie ma skutecznego i bezpiecznego sposobu zwalczania tego pasożyta. Po przedostaniu się do Wspólnoty mały chrząszcz ulowy mógłby stanowić zagrożenie dla równowagi w pszczelarstwie, a w konsekwencji dla rolnictwa i środowiska naturalnego z uwagi na zakłócenie zapylania.
(3) 4 Mały chrząszcz ulowy nie znajduje się jeszcze na liście chorób Międzynarodowego Urzędu ds. Epizootii (OIE). Z uwagi na to zasięg zakażenia tym pasożytem w krajach trzecich nie jest znany.
(4) 5 Roztocze tropilaelaps (Tropliaelaps spp.) jest egzotycznym pasożytem pszczół miodnych, który rozprzestrzenia się w różnych krajach trzecich, powodując poważne problemy w pszczelarstwie. Po przedostaniu się do Wspólnoty roztocze to mogłoby powodować podobne, poważne konsekwencje dla równowagi w pszczelarstwie.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1398/2003 obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps we Wspólnocie podlega obowiązkowemu zgłoszeniu, na skutek ich wymienienia na liście w ramach dyrektywy 92/65/EWG. W chwili obecnej nie ma doniesień o pojawieniu się powyższych pasożytów we Wspólnocie.
(6) 6 Poza obowiązkiem zgłaszania obecności tych pasożytów na terenie Wspólnoty konieczne jest zatem ustalenie dodatkowych wymagań przy przywozie pszczół z pewnych krajów trzecich. Ma to na celu ograniczenie ryzyka przedostania się małego chrząszcza ulowego oraz roztocza Tropilaelaps do Wspólnoty w interesie ochrony wspólnotowego statusu w zakresie zdrowia pszczół.
(7) 7 Kontrola na obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps może zostać z łatwością wykonana jedynie u matek pszczelich z towarzyszącą im niewielką liczbą robotnic w pojedynczych klateczkach. Z tego względu przywóz pszczół powinien w zasadzie ograniczać się do takich przesyłek.
(8) 8 Nie ma jednak dowodów na to, że roztocze tropilaelaps może zakazić rodziny trzmieli (Bombus spp.). Ponadto wykazano, że mały chrząszcz ulowy powodował zakażenie rodziny trzmieli jedynie w warunkach eksperymentalnych, i brak jest udokumentowanych dowodów na to, że mały chrząszcz ulowy może zakazić rodziny trzmieli w środowisku naturalnym. Również niewielkie rodziny trzmieli, hodowane w kontrolowanych warunkach środowiska, mogą być przedmiotem handlu, w szczególności na potrzeby ogrodnictwa, podczas gdy przywóz matek trzmieli ze środowiska naturalnego może również być konieczny do celów hodowlanych. Z tego względu przywóz trzmieli (Bombus spp.) powinien być dopuszczony również w stosunku do małych przesyłek, hodowanych wyłącznie w kontrolowanych warunkach środowiska, w stosunku do uznanych przedsiębiorstw, przy zapewnieniu statusu - wolny od małego chrząszcza ulowego.
(9) 9 Z uwagi na konieczność zachowania przejrzystości prawodawstwa Wspólnoty oraz w celu zapewnienia dalszej harmonizacji wspólnotowych wymogów dotyczących zdrowia zwierząt przy przywozie, decyzja 2000/462/WE powinna zatem zostać uchylona oraz zastąpiona przez przepisy niniejszej decyzji, ograniczającej dopuszczenie przywozu do matek pszczelich (Apis mellifera) oraz matek trzmieli (Bombus spp.) z niewielką liczbą robotnic lub do niewielkich rodzin trzmieli (Bombus spp.) hodowanych w kontrolowanych warunkach środowiska, w ramach uznanego przedsiębiorstwa.
(10) 10 Dyrektywa Rady 96/93/WE z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie certyfikacji zwierząt i produktów zwierzęcych(3) ustala wzorce świadectw niezbędne do ważnej certyfikacji oraz dla zapobieżenia oszustwom: stosowne byłoby zapewnić, że przepisy i zasady stosowane przez urzędników wydających świadectwa w kraju trzecim dają gwarancje, które są co najmniej równoważne tym, które zostały ustalone w tej dyrektywie. Z tego względu jedynie państwa wymienione w części I załącznika do decyzji Rady 79/542/EWG(4) powinny być upoważnione do przywozu pszczół do Wspólnoty.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1398/2003 (Dz.U. L 98 z 6.8.2003, str. 3).
(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2000, str. 18.
(3) Dz.U. L 13 z 16.1.1997, str. 28.
(4) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
- zmieniony przez pkt 2 i 7-9 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.
-zmieniony przez pkt 11-14 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.328.26 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/881/WE dotycząca warunków zdrowia zwierząt oraz wydawania zaświadczeń w przywozie pszczół i trzmieli (Apis mellifera i Bombus spp.) z określonych państw trzecich oraz uchylająca decyzję 2000/462/WE |
| Data aktu: | 11/12/2003 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/2003 |
| Data wejścia w życie: | 17/12/2003, 01/05/2004, 27/12/2003 |