(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 4623)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/881/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A punkt I do dyrektywy 90/425/EWG(1), w szczególności jej art. 17 ust. 2 lit. b) tiret pierwsze art. 18 ust. 1 oraz art. 19 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 2 Decyzja Komisji 2000/462/WE z dnia 12 lipca 2000 r. dotycząca świadectw zdrowia przy przywozie pszczół/uli, królowych i ich robotnic z krajów trzecich(2) określa warunki dla świadectw zdrowia przy tym przywozie z krajów trzecich zgodnie z wymaganiami dyrektywy 92/65/EWG.
(2) 3 Mały chrząszcz ulowy (Aethina tumida) jest egzotycznym pasożytem atakującym pszczoły miodne, który rozprzestrzenił się z różnych krajów afrykańskich do kilku innych krajów trzecich, powodując poważne problemy dla pszczelarstwa. Obecnie nie ma skutecznego i bezpiecznego sposobu zwalczania tego pasożyta. Po przedostaniu się do Wspólnoty mały chrząszcz ulowy mógłby stanowić zagrożenie dla równowagi w pszczelarstwie, a w konsekwencji dla rolnictwa i środowiska naturalnego z uwagi na zakłócenie zapylania.
(3) 4 Mały chrząszcz ulowy nie znajduje się jeszcze na liście chorób Międzynarodowego Urzędu ds. Epizootii (OIE). Z uwagi na to zasięg zakażenia tym pasożytem w krajach trzecich nie jest znany.
(4) 5 Roztocze tropilaelaps (Tropliaelaps spp.) jest egzotycznym pasożytem pszczół miodnych, który rozprzestrzenia się w różnych krajach trzecich, powodując poważne problemy w pszczelarstwie. Po przedostaniu się do Wspólnoty roztocze to mogłoby powodować podobne, poważne konsekwencje dla równowagi w pszczelarstwie.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1398/2003 obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps we Wspólnocie podlega obowiązkowemu zgłoszeniu, na skutek ich wymienienia na liście w ramach dyrektywy 92/65/EWG. W chwili obecnej nie ma doniesień o pojawieniu się powyższych pasożytów we Wspólnocie.
(6) 6 Poza obowiązkiem zgłaszania obecności tych pasożytów na terenie Wspólnoty konieczne jest zatem ustalenie dodatkowych wymagań przy przywozie pszczół z pewnych krajów trzecich. Ma to na celu ograniczenie ryzyka przedostania się małego chrząszcza ulowego oraz roztocza Tropilaelaps do Wspólnoty w interesie ochrony wspólnotowego statusu w zakresie zdrowia pszczół.
(7) 7 Kontrola na obecność małego chrząszcza ulowego oraz roztocza tropilaelaps może zostać z łatwością wykonana jedynie u matek pszczelich z towarzyszącą im niewielką liczbą robotnic w pojedynczych klateczkach. Z tego względu przywóz pszczół powinien w zasadzie ograniczać się do takich przesyłek.
(8) 8 Nie ma jednak dowodów na to, że roztocze tropilaelaps może zakazić rodziny trzmieli (Bombus spp.). Ponadto wykazano, że mały chrząszcz ulowy powodował zakażenie rodziny trzmieli jedynie w warunkach eksperymentalnych, i brak jest udokumentowanych dowodów na to, że mały chrząszcz ulowy może zakazić rodziny trzmieli w środowisku naturalnym. Również niewielkie rodziny trzmieli, hodowane w kontrolowanych warunkach środowiska, mogą być przedmiotem handlu, w szczególności na potrzeby ogrodnictwa, podczas gdy przywóz matek trzmieli ze środowiska naturalnego może również być konieczny do celów hodowlanych. Z tego względu przywóz trzmieli (Bombus spp.) powinien być dopuszczony również w stosunku do małych przesyłek, hodowanych wyłącznie w kontrolowanych warunkach środowiska, w stosunku do uznanych przedsiębiorstw, przy zapewnieniu statusu - wolny od małego chrząszcza ulowego.
(9) 9 Z uwagi na konieczność zachowania przejrzystości prawodawstwa Wspólnoty oraz w celu zapewnienia dalszej harmonizacji wspólnotowych wymogów dotyczących zdrowia zwierząt przy przywozie, decyzja 2000/462/WE powinna zatem zostać uchylona oraz zastąpiona przez przepisy niniejszej decyzji, ograniczającej dopuszczenie przywozu do matek pszczelich (Apis mellifera) oraz matek trzmieli (Bombus spp.) z niewielką liczbą robotnic lub do niewielkich rodzin trzmieli (Bombus spp.) hodowanych w kontrolowanych warunkach środowiska, w ramach uznanego przedsiębiorstwa.
(10) 10 Dyrektywa Rady 96/93/WE z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie certyfikacji zwierząt i produktów zwierzęcych(3) ustala wzorce świadectw niezbędne do ważnej certyfikacji oraz dla zapobieżenia oszustwom: stosowne byłoby zapewnić, że przepisy i zasady stosowane przez urzędników wydających świadectwa w kraju trzecim dają gwarancje, które są co najmniej równoważne tym, które zostały ustalone w tej dyrektywie. Z tego względu jedynie państwa wymienione w części I załącznika do decyzji Rady 79/542/EWG(4) powinny być upoważnione do przywozu pszczół do Wspólnoty.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1398/2003 (Dz.U. L 98 z 6.8.2003, str. 3).
(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2000, str. 18.
(3) Dz.U. L 13 z 16.1.1997, str. 28.
(4) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
1 Tytuł zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
2 Motyw 1 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
3 Motyw 2 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
4 Motyw 3 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
5 Motyw 4 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
6 Motyw 6 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
7 Motyw 7 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
8 Motyw 8 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
9 Motyw 9 zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
10 Motyw 10 zmieniony przez pkt 2 i 6 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
11 Art. 1:- zmieniony przez pkt 2 i 7-9 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.
12 Art. 2 zmieniony przez pkt 10 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1).
13 Załącznik I:-zmieniony przez pkt 11-14 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.
14 Załącznik II zmieniony przez pkt 15 i 16 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.03.328.26/1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
15 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2005/60/WE z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.25.64) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 lutego 2005 r.