uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2003 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1425/2003(3), ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla aflatoksyny B1 oraz aflatoksyn ogółem w środkach spożywczych.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 przewiduje, że o ile nie został ustanowiony żaden szczególny poziom w odniesieniu do kukurydzy, którą należy poddać sortowaniu lub innemu fizycznemu przetworzeniu, przed spożyciem przez ludzi lub wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych przed dniem 1 lipca 2003 r., ustalone poziomy dla zboża przeznaczonego do bezpośredniego spożycia miałyby być potem stosowane. Powodem tego było to, że w przypadku kukurydzy nie może zostać wyłączona możliwość, iż metody sortowania lub innego fizycznego przetwarzania zmniejszają poziom zanieczyszczenia alfatoksyną, ale rzeczywista skuteczność tych metod pozostaje do wykazania. Zostało również przewidziane, że, w przypadku braku danych uzasadniających ustalanie szczególnych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w odniesieniu do nieprzetworzonych zbóż, poziomy 2 μg/kg aflatoksyna B1 oraz 4 μg/kg aflatoksyny miały być stosowane.
(3) W związku z tym zostały przedłożone dane w odniesieniu do kukurydzy. Na podstawie przedłożonych danych wyraźnie widać, że przez sortowanie oraz różne metody fizycznego przetwarzania zawartość aflatoksyny w nieprzetworzonej kukurydzy może zostać znacząco zmniejszona po oczyszczeniu w produkcie przeznaczonym dla konsumenta końcowego (urządzenia do łuszczenia, inne urządzenia). Zanieczyszczenie aflatoksyną skoncentrowało się przede wszystkim w odsiewaniu (odpady) oraz w zarodkach kukurydzy, otrębach oraz kukurydzy łamanej (produkty na paszę dla zwierząt). Podczas gdy nie jest możliwe przeprowadzenie dokładnej oceny ilościowej oraz w zakresie, w jakim z pewnością to zmniejszenie może zostać osiągnięte, wyraźnie wynika z dostępnych danych, że różne kroki oczyszczania oraz przetwarzania są wystarczająco skuteczne w usuwaniu aflatoksyn z produktów kukurydzy przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w ramach których surowa kukurydza zawiera poziomy aflatoksyny B1 w wysokości 5 μg/kg oraz aflatoksyny ogółem w wysokości 10 μg/kg będzie powodowało w produktach kukurydzy przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodność z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami aflatoksyny B1 w wysokości 2 μg/kg oraz aflatoksyny ogółem w wysokości 4 μg/kg, zapewniając wysoki poziom ochrony konsumentów.
(4) Wydaje się, że niektórzy wykonawcy kontroli oraz analitycy, sporządzając sprawozdanie dotyczące wyników analitycznych, wykorzystują tę samą ilość znaczących danych liczbowych, w których jest wyrażony w prawodawstwie najwyższy dopuszczalny poziom.
(5) Z tego względu rozporządzenie (WE) nr 466/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2003 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1.
(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 1.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.326.12 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2174/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do aflatoksyn |
Data aktu: | 12/12/2003 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/01/2004 |