Decyzja 2003/796/WE w sprawie ustanowienia Europejskiego Organu Nadzoru Energii Elektrycznej i Gazu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 listopada 2003 r.
w sprawie ustanowienia Europejskiego Organu Nadzoru Energii Elektrycznej i Gazu

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/796/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 listopada 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 96/92/WE(1), dyrektywa 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającą dyrektywę 98/30/WE(2) oraz rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie warunków do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej(3) ustanawiają nowe ramy regulacyjne dla rynków wewnętrznych energii elektrycznej i gazu.

(2) Dyrektywy 2003/54/WE i 2003/55/WE wymagają, aby Państwa Członkowskie wyznaczyły jeden lub więcej właściwych organów z funkcjami organów wykonawczych, w celu wykonywania zadań regulacyjnych określonych w niniejszych dyrektywach. Te organy regulacyjne muszą być całkowicie niezależne od interesów branży energii elektrycznej i gazu.

(3) Szczegółowe obowiązki i zadania krajowych organów wykonawczych prawdopodobnie różnią się między Państwami Członkowskimi, ale wszystkie Państwa Członkowskie będą musiały wyznaczyć co najmniej jedną agencję regulacyjną w celu stosowania zasad nowych ram regulacyjnych, jak tylko zostaną przetransponowane do prawa krajowego, w szczególności dotyczące bieżącego nadzoru rynku.

(4) Dyrektywy 2003/54/WE i 2003/55/WE ustalają cele, jakie mają być osiągnięte i zapewniają ramy dla działania na poziomie krajowym, ale pozostawiają elastyczność w pewnych obszarach w celu stosowania zasad w świetle warunków krajowych. Jednolite stosowanie właściwych zasad we wszystkich Państwach Członkowskich jest istotne dla pomyślnego rozwoju jednolitego europejskiego rynku energii elektrycznej.

(5) W zakresie wspólnych podejść do spraw istotnych dla transakcji transgranicznych, Europejskie Forum Organów Nadzoru Energii Elektrycznej i Europejskie Forum Organów Nadzoru Gazu dokonały ważnego wkładu. O ile dwa Fora pozostaną ważne jako wszechstronne platformy dyskusji obejmujące wszystkich uczestników z rządu, organów nadzorujących oraz przemysłu, konieczne jest teraz zapewnienie bardziej formalnego statusu regulacyjnej współpracy i koordynacji, w celu ułatwienia wprowadzenia wewnętrznego rynku energii elektrycznej oraz w świetle zbliżającego się przystąpienia nowych Państw Członkowskich.

(6) W tych okolicznościach, należy ustanowić "Europejski Organ Nadzoru Energii Elektrycznej i Gazu" w celu ułatwienia konsultacji, koordynacji i kooperacji między organami nadzoru w Państwach Członkowskich, oraz między tymi organami a Komisją, w związku ze wzmocnieniem rynku wewnętrznego i zapewnieniem jednolitego stosowania we wszystkich Państwach Członkowskich dyrektyw 2003/54/WE i 2003/55/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1228/2003.

(7) Członkami Europejskiego Organu Nadzoru Energii Elektrycznej i Gazu powinni być kierownicy właściwych organów krajowych w dziedzinie regulacji energii elektrycznej i gazu w Państwach Członkowskich. Komisja powinna być reprezentowana na wysokim szczeblu.

(8) Europejski Organ Nadzoru Energii Elektrycznej i Gazu powinien utrzymywać stałą bliską współpracę z Komitetami ustanowionymi na mocy art. 30 dyrektywy 2003/55/WE i art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1228/2003. Jego praca nie powinna kolidować z pracą tych Komitetów.

(9) Właściwe jest uchylenie decyzji Komisji 95/539/WE(4) i 92/167/EWG(5), ponieważ te decyzje ustanowiły Komitety w kontekście dyrektyw 91/296/EWG(6) i 90/547/EWG(7) odpowiednio w sprawie przesyłu gazu ziemnego i energii elektrycznej, które zostały uchylone dyrektywami 2003/54/WE i 2003/55/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1.
Niezależna grupa doradcza ds. energii elektrycznej i gazu, zwana "Europejską Grupą Organów Nadzoru ds. Energii Elektrycznej i Gazu" (zwana dalej "Grupą"), zostaje niniejszym ustanowiona przez Komisję.
2.
Grupa, z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji, doradza i wspiera Komisję we wzmacnianiu wewnętrznego rynku energii elektrycznej, w szczególności w odniesieniu do przygotowywania projektu środków wykonawczych w dziedzinie energii elektrycznej i gazu, oraz w sprawie innych kwestii odnoszących się do rynku wewnętrznego gazu i energii elektrycznej. Grupa ułatwia konsultacje, koordynację i kooperację krajowych organów wykonawczych, przyczyniając się do jednolitego stosowania, we wszystkich Państwach Członkowskich, przepisów wymienionych w dyrektywie 2003/54/WE, dyrektywie 2003/55/WE oraz rozporządzeniu (WE) nr 1228/2003, jak również w przyszłym prawodawstwie wspólnotowym w dziedzinie energii elektrycznej i gazu.
Artykuł  2

Członkostwo w Grupie

1.
Grupa jest złożona z kierowników krajowych organów wykonawczych lub ich przedstawicieli.
2.
Do celów niniejszej decyzji "krajowy organ regulacyjny" oznacza organ publiczny ustanowiony w Państwie Członkowskim na mocy dyrektyw 2003/54/WE i 2003/55/WE, zgodnie z którymi Państwa Członkowskie wyznaczają jeden lub więcej właściwych organów z funkcją organów regulacyjnych, w celu zapewnienia niedyskryminacji, skutecznej konkurencji oraz skuteczności działania rynku gazu i energii elektrycznej w szczególności w celu nadzorowania bieżącego stosowania przepisów dyrektyw 2003/54/WE i 2003/55/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1228/2003 pod tym względem.
3.
Do dnia 1 lipca 2004 r., jeżeli Państwo Członkowskie nie wyznaczy jednego lub więcej właściwych organów z funkcją organów regulacyjnych, to Państwo Członkowskie będzie reprezentowane w Grupie przez przedstawiciela innego właściwego organu publicznego.
4.
Komisja jest obecna na posiedzeniach Grupy i wyznacza przedstawiciela na wysokim szczeblu do uczestniczenia we wszystkich jej debatach.
Artykuł  3

Organizacja Grupy

1.
Grupa wybiera spośród swych członków przewodniczącego.
2.
Grupa może ustanowić robocze grupy ekspertów do zbadania szczególnych kwestii, na podstawie mandatu i jeżeli uzna to za właściwe.
3.
Komisja może uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach takich roboczych grup ekspertów.
4.
Eksperci z Państw EOG i państwa, które kandydują do Unii Europejskiej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Grupy jako obserwatorzy. Grupa i Komisja mogą wezwać innych ekspertów i obserwatorów do uczestniczenia w jej posiedzeniach.
5.
Grupa przyjmuje swój regulamin na wniosek Komisji, poprzez konsensus lub, w przypadku braku konsensusu, większością dwóch trzecich głosów; każde Państwo Członkowskie ma jeden głos, z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję.
6.
Komisja prowadzi sekretariat Grupy.
7.
Koszty podróży i diet ponoszone przez członków, obserwatorów i ekspertów, w związku z działaniami Grupy, są refundowane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
8.
Grupa składa roczne sprawozdanie z jej działań Komisji. Komisja przekazuje roczne sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w miarę potrzeb z komentarzami.
Artykuł  4

Konsultacje

Grupa może przeprowadzać konsultacje w szerokim zakresie na wczesnym stadium u uczestników rynku, konsumentów i użytkowników końcowych, w sposób otwarty i przejrzysty.

Artykuł  5

Poufność

Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu, w przypadku gdy Komisja informuje Grupę, że żądana porada lub podnoszona kwesta mają charakter poufny, członkowie grupy jak również obserwatorzy i inne osoby są zobowiązani do nierozpowszechniania informacji, o których dowiedzieli się podczas prac Grupy lub jej grup roboczych. Komisja może zdecydować w takich przypadkach, że jedynie członkowie Grupy mogą być obecni w posiedzeniach.

Artykuł  6

Uchylenie

Decyzja 95/539/WE i 92/167/EWG traci moc.

Artykuł  7

Wejście w życie

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Grupa podejmuje swoje obowiązki w dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 37.

(2) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 57.

(3) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 1.

(4) Dz.U. L 304 z 16.12.1995, str. 57.

(5) Dz.U. L 74 z 20.3.1992, str. 43.

(6) Dz.U. L 147 z 12.6.1991, str. 37.

(7) Dz.U. L 313 z 13.11.1990, str. 30.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.296.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/796/WE w sprawie ustanowienia Europejskiego Organu Nadzoru Energii Elektrycznej i Gazu
Data aktu: 11/11/2003
Data ogłoszenia: 14/11/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/11/2003