Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 188/2003
z dnia 31 stycznia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999, z dnia 21 czerwca 1999 r., w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2500/2001(2), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z celów art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 jest rozstrzygnięcie pierwszeństwa oraz szczególnych problemów w dziedzinie dostosowania sektora rolnego i obszarów wiejskich w państwach ubiegających się o członkostwo. Szkoda wyrządzona rolnictwu i obszarom wiejskim nadzwyczajnymi klęskami żywiołowymi może powodować takie problemy, jakie wyniknęły podczas powodzi, która w sierpniu 2002 r., spowodowała znaczące szkody w niektórych państwach ubiegających się o członkostwo. Wspólnota musi być w stanie właściwie reagować na takie nadzwyczajne klęski żywiołowe, wykorzystując różne instrumenty, w tym instrumenty przedakcesyjne ustalone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 (instrument przedakcesyjny).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2252/2001(4), nie zawiera żadnych przepisów szczególnych dotyczących zarządzania pomocą, jeżeli przyznanie takiej pomocy dotyczy, lub jest uzależnione, od wystąpienia nadzwyczajnej klęski żywiołowej. Takie przepisy należy ustalić do celu umożliwienia podjęcia odpowiedniego i szybkiego działania w świetle takich klęsk żywiołowych.

(3) Artykuł 5 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 stanowi, że jednym z zadań agencji SAPARD jest dobór projektów. Doświadczenie pokazuje, że w pewnych okolicznościach, zadaniem tym musi się zająć ta agencja.

(4) Artykuł. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 ustanawia zasady dotyczące automatycznego wycofywania niewykorzystanych środków, odzwierciedlające te, zawarte w art. 31 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r., ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(6). W celu stosowania tych zasad na podstawie SAPARD, w warunkach równorzędnych do tych, dotyczących Państw Członkowskich, należy uwzględnić, że wobec braku decyzji Komisji w sprawie powierzenia zadań zarządzania pomocą państwom ubiegającym się o członkostwo, stosowanie instrumentu nie jest możliwe, projekty nie mogą generować kosztów kwalifikowanych, a co za tym idzie, żaden ze środków przyznanych danym państwom nie może stanowić przedmiotu nakazu płatności. Prawdopodobnie, termin podjęcia takich decyzji nie pozostaje bez wpływu na wykorzystywanie środków w pierwszych latach stosowania instrumentu przedakcesyjnego w każdym z państw ubiegających się o członkostwo.

(5) Ponieważ w większości krajów kandydujących, wdrażanie programów SAPARD rozpoczęto dopiero w 2002 r., a środki po raz pierwszy wprowadzono do budżetu w 2000 r., za właściwe uznaje się przedłużenie terminu wykorzystywania środków dotyczących rocznych alokacji na lata 2000-2002, a zatem, stopniowe przejście w kierunku zasad automatycznego wycofywania środków, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999. Ponadto, jeżeli przywołuje się ryzyko wycofania środków, dopuszcza się składanie wniosków o dokonanie płatności również do końca omawianego kwartału.

(6) Dlatego też, rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2222/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j) »nadzwyczajna klęska żywiołowa« oznacza klęskę żywiołową o wyjątkowo dużym zasięgu oraz powodującą znaczące szkody i zniszczenia.";

2) w art. 5 ust. 1 tiret drugie i trzecie otrzymują brzmienie:

"- dobór projektu, z wyjątkiem przypadków, w których w odniesieniu do omawianego środka z zatwierdzonego programu SAPARD na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich (zwanego dalej programem) wyznaczono tylko jednego beneficjenta lub, gdy zadanie doboru projektu powierzono wyznaczonemu organowi lub organom;

- weryfikowanie wniosków o zatwierdzenie projektów w świetle ustalonych warunków, kwalifikacji oraz treści programu, w tym, tam, gdzie jest to stosowne, przepisów o zamówieniach publicznych.";

3) w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uwzględniając wymogi art. 10, Komisja wycofuje dowolną część zaangażowania, które nie zostało rozliczone wpłatą na rachunek lub, dla którego Komisja nie otrzymała prawidłowo sporządzonego wniosku o dokonanie płatności, z następującą datą:

a) dla środków dotyczących alokacji za 2000 r.: 31 grudnia 2004 r.;

b) dla środków dotyczących alokacji za 2001 r.: 31 grudnia 2005 r.;

c) dla środków dotyczących alokacji za 2002 i 2003 r.: 31 grudnia 2006 r.;

d) dla środków dotyczących alokacji za każdy rok po 2003 r.: 31 grudnia drugiego roku następującego po roku danego zaangażowania finansowego.";

4) w art. 9 ust. 1 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- należy oprzeć na deklaracjach wydatków poniesionych przez beneficjenta. Takie deklaracje obejmują jedynie projekty wybrane oraz wydatki zapłacone od daty podjęcia decyzji Komisji określonej w art. 3 ust. 1, z wyjątkiem studium wykonalności oraz pokrewnych badań dotyczących wybranych projektów i pomocy technicznej. Jednakże jeżeli Komisja uznaje, że wystąpiła nadzwyczajna klęska żywiołowa, płatności na rzecz beneficjentów dotyczące tej klęski żywiołowej mogą podlegać przywilejowi odstępstwa, zastępującemu wymóg dotyczący deklaracji wydatków w drodze możliwości wypłacenia zaliczek.";

5) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja bierze pod uwagę jedynie wnioski o dokonanie płatności sporządzone kwartalnie przez agencję SAPARD, złożone zgodnie z formą ustanowioną przez Komisję i przekazane Komisji przez upoważnionego urzędnika krajowego w terminie jednego miesiąca od zakończenia każdego kwartału. Jednakże można składać wnioski dodatkowe, jeżeli ich złożenie jest uzasadnione ryzykiem:

- wyczerpania salda netto rachunku SAPARD wyrażonego w euro, przed sporządzeniem kolejnego wniosku kwartalnego; lub

- przywołaniem wycofania środków, ustalonego w art. 7 ust. 3.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

(2) Dz.U. L 342 z 27.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

(4) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 8.

(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(6) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.27.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 31/01/2003
Data ogłoszenia: 01/02/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/02/2003