Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 188/2003
z dnia 31 stycznia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999, z dnia 21 czerwca 1999 r., w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2500/2001(2), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z celów art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 jest rozstrzygnięcie pierwszeństwa oraz szczególnych problemów w dziedzinie dostosowania sektora rolnego i obszarów wiejskich w państwach ubiegających się o członkostwo. Szkoda wyrządzona rolnictwu i obszarom wiejskim nadzwyczajnymi klęskami żywiołowymi może powodować takie problemy, jakie wyniknęły podczas powodzi, która w sierpniu 2002 r., spowodowała znaczące szkody w niektórych państwach ubiegających się o członkostwo. Wspólnota musi być w stanie właściwie reagować na takie nadzwyczajne klęski żywiołowe, wykorzystując różne instrumenty, w tym instrumenty przedakcesyjne ustalone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1268/1999 (instrument przedakcesyjny).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2252/2001(4), nie zawiera żadnych przepisów szczególnych dotyczących zarządzania pomocą, jeżeli przyznanie takiej pomocy dotyczy, lub jest uzależnione, od wystąpienia nadzwyczajnej klęski żywiołowej. Takie przepisy należy ustalić do celu umożliwienia podjęcia odpowiedniego i szybkiego działania w świetle takich klęsk żywiołowych.

(3) Artykuł 5 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 stanowi, że jednym z zadań agencji SAPARD jest dobór projektów. Doświadczenie pokazuje, że w pewnych okolicznościach, zadaniem tym musi się zająć ta agencja.

(4) Artykuł. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000 ustanawia zasady dotyczące automatycznego wycofywania niewykorzystanych środków, odzwierciedlające te, zawarte w art. 31 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r., ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(6). W celu stosowania tych zasad na podstawie SAPARD, w warunkach równorzędnych do tych, dotyczących Państw Członkowskich, należy uwzględnić, że wobec braku decyzji Komisji w sprawie powierzenia zadań zarządzania pomocą państwom ubiegającym się o członkostwo, stosowanie instrumentu nie jest możliwe, projekty nie mogą generować kosztów kwalifikowanych, a co za tym idzie, żaden ze środków przyznanych danym państwom nie może stanowić przedmiotu nakazu płatności. Prawdopodobnie, termin podjęcia takich decyzji nie pozostaje bez wpływu na wykorzystywanie środków w pierwszych latach stosowania instrumentu przedakcesyjnego w każdym z państw ubiegających się o członkostwo.

(5) Ponieważ w większości krajów kandydujących, wdrażanie programów SAPARD rozpoczęto dopiero w 2002 r., a środki po raz pierwszy wprowadzono do budżetu w 2000 r., za właściwe uznaje się przedłużenie terminu wykorzystywania środków dotyczących rocznych alokacji na lata 2000-2002, a zatem, stopniowe przejście w kierunku zasad automatycznego wycofywania środków, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999. Ponadto, jeżeli przywołuje się ryzyko wycofania środków, dopuszcza się składanie wniosków o dokonanie płatności również do końca omawianego kwartału.

(6) Dlatego też, rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 należy odpowiednio zmienić.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2222/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 dodaje się lit. j) w brzmieniu:

"j) »nadzwyczajna klęska żywiołowa« oznacza klęskę żywiołową o wyjątkowo dużym zasięgu oraz powodującą znaczące szkody i zniszczenia.";

2) w art. 5 ust. 1 tiret drugie i trzecie otrzymują brzmienie:

"- dobór projektu, z wyjątkiem przypadków, w których w odniesieniu do omawianego środka z zatwierdzonego programu SAPARD na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich (zwanego dalej programem) wyznaczono tylko jednego beneficjenta lub, gdy zadanie doboru projektu powierzono wyznaczonemu organowi lub organom;

- weryfikowanie wniosków o zatwierdzenie projektów w świetle ustalonych warunków, kwalifikacji oraz treści programu, w tym, tam, gdzie jest to stosowne, przepisów o zamówieniach publicznych.";

3) w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uwzględniając wymogi art. 10, Komisja wycofuje dowolną część zaangażowania, które nie zostało rozliczone wpłatą na rachunek lub, dla którego Komisja nie otrzymała prawidłowo sporządzonego wniosku o dokonanie płatności, z następującą datą:

a) dla środków dotyczących alokacji za 2000 r.: 31 grudnia 2004 r.;

b) dla środków dotyczących alokacji za 2001 r.: 31 grudnia 2005 r.;

c) dla środków dotyczących alokacji za 2002 i 2003 r.: 31 grudnia 2006 r.;

d) dla środków dotyczących alokacji za każdy rok po 2003 r.: 31 grudnia drugiego roku następującego po roku danego zaangażowania finansowego.";

4) w art. 9 ust. 1 tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- należy oprzeć na deklaracjach wydatków poniesionych przez beneficjenta. Takie deklaracje obejmują jedynie projekty wybrane oraz wydatki zapłacone od daty podjęcia decyzji Komisji określonej w art. 3 ust. 1, z wyjątkiem studium wykonalności oraz pokrewnych badań dotyczących wybranych projektów i pomocy technicznej. Jednakże jeżeli Komisja uznaje, że wystąpiła nadzwyczajna klęska żywiołowa, płatności na rzecz beneficjentów dotyczące tej klęski żywiołowej mogą podlegać przywilejowi odstępstwa, zastępującemu wymóg dotyczący deklaracji wydatków w drodze możliwości wypłacenia zaliczek.";

5) w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja bierze pod uwagę jedynie wnioski o dokonanie płatności sporządzone kwartalnie przez agencję SAPARD, złożone zgodnie z formą ustanowioną przez Komisję i przekazane Komisji przez upoważnionego urzędnika krajowego w terminie jednego miesiąca od zakończenia każdego kwartału. Jednakże można składać wnioski dodatkowe, jeżeli ich złożenie jest uzasadnione ryzykiem:

- wyczerpania salda netto rachunku SAPARD wyrażonego w euro, przed sporządzeniem kolejnego wniosku kwartalnego; lub

- przywołaniem wycofania środków, ustalonego w art. 7 ust. 3.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

(2) Dz.U. L 342 z 27.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

(4) Dz.U. L 304 z 21.11.2001, str. 8.

(5) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(6) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.27.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 188/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 31/01/2003
Data ogłoszenia: 01/02/2003
Data wejścia w życie: 04/02/2003, 01/05/2004