uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 417/2002(4) ustanawia plan przyspieszonego wprowadzania stosowania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania ustanowionego przez Konwencję Marpol 73/78 do zbiornikowców pojedynczokadłubowych, w celu zmniejszenia ryzyka przypadkowego zanieczyszczenia olejami na wodach europejskich.
(2) Komisja oraz Państwa Członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań w celu zapewnienia, że zasady podobne do tych zawartych w niniejszym rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 417/2002 mogą zostać ustanowione w roku 2003 na poziomie światowym, poprzez zmianę Konwencji Marpol. Zarówno Rada jak i Komisja przyjmują gotowość Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) do przeprowadzenia dodatkowego posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego w grudniu 2003 r. w celu ułatwienia znalezienia rozwiązania dotyczącego przyspieszonego wycofywania zbiornikowców pojedynczokadłubowych oraz wprowadzenia, w krótkim okresie, zakazu na zbiornikowce pojedynczokadłubowe przewożące oleje ciężkie.
(3) Wspólnota jest poważnie zaniepokojona tym, że ograniczenia wiekowe dotyczące wykorzystywania zbiornikowców pojedynczokadłubowych w rozporządzeniu (WE) nr 417/2002 nie są dostatecznie rygorystyczne. W szczególności, w następstwie katastrofy zbiornikowca pojedynczokadłubowego kategorii 1 "Prestige" takiego samego wieku jak "Erika" (26 lat) te ograniczenia wiekowe powinny zostać dalej obniżone.
(4) Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego oraz Rady w sprawie bezpieczeństwa morskiego handlu olejami zaproponował ograniczenia wiekowe 23, 28 oraz 25 do 30 lat odpowiednio dla trzech kategorii zbiornikowców pojedynczokadłubowych, oraz odpowiednio końcowe daty 2005, 2010 oraz 2015 r., dla takich zbiornikowców. Wniosek wstępny Komisji postanowił, że rozporządzenie należy stosować do zbiornikowców o nośności od 600 ton i powyżej. Ograniczenia ostatecznie włączone do rozporządzenia (WE) nr 417/2002 były, w następstwie negocjacji, mniej restrykcyjne we wszystkich aspektach.
(5) Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego oraz Rada w sprawie poprawy bezpieczeństwa na morzu w odpowiedzi na przypadek "Prestige" stwierdzał, że Komisja zamierzała zaproponować rozporządzenie zakazujące transportu ciężkich paliw olejowych w zbiornikowcach pojedynczokadłubowych płynących do lub opuszczających porty w Państwach Członkowskich.
(6) Konkluzje Rady z dnia 6 grudnia 2002 r. wezwały Komisję do przedstawienia jako sprawy niecierpiącej zwłoki, propozycji dotyczącej przyspieszonego wycofywania zbiornikowców jednokadłubowych oraz włączającej plan oceny stanu zbiornikowców, bez względu na konstrukcję, od wieku 15 lat. Rada uzgodniła dalej, że oleje ciężkie należy transportować wyłącznie w zbiornikowcach dwukadłubowych.
(7) Przyspieszone wycofywanie statków jednokadłubowych doprowadzi do znacznego zwiększenia ilości statków przeznaczonych na złom, oraz należy dołożyć starań w celu zapewnienia, że złomowane statki będą przetwarzane w sposób bezpieczny dla ludzi i środowiska.
(8) Plan oceny stanu jest opracowany w celu wykrywania słabych punktów w konstrukcji starzejących się zbiornikowców i dlatego należy, od roku 2005, stosować do wszystkich zbiornikowców powyżej 15 lat.
(9) Parlament Europejski w swojej rezolucji w sprawie katastrofy zbiornikowca Prestige przy wybrzeżu Galicji w dniu 21 listopada 2002 r. wezwał do mocniejszych środków, które mogą szybciej wejść w życie, i stwierdził, że ta nowa katastrofa ponownie podkreśliła potrzebę skutecznego działania na poziomie międzynarodowym i UE w celu znaczącej poprawy bezpieczeństwa morskiego.
(10) Komisja powinna otrzymać mandat Rada oraz Państw Członkowskich w celu umożliwienia jej negocjowania przyjęcia przepisów niniejszego rozporządzenia IMO.
(11) Jako, że gwałtownie zwiększająca się ilość transportowanej ropy naftowej przez Morze Bałtyckie stwarza zagrożenie dla środowiska morskiego, szczególnie zimą, zbiornikowce wchodzące lub opuszczające port lub terminal przybrzeżny lub zakotwiczone na obszarze podlegającym jurysdykcji Państwa Członkowskiego w tym regionie powinny posiadać wzmocnienie przeciwlodowe konstrukcji statku oraz maszyny napędowe, które spełniają wymagania administracji Państwa Członkowskiego, gdy warunki lodowe wymagają użycia wzmocnienia lodowego statku.
(12) Istotne jest przekonanie państw trzecich, w szczególności państw kandydujących oraz państw, które są sąsiadami UE, do podjęcia zaprzestania używania zbiornikowców pojedynczokadłubowych.
(13) Frachtowce lub kontenerowce często przewożą oleje ciężkie (HFO) jako paliwo silnikowe w swoich pojemnikach, których ilość może znacznie przekroczyć ładunki mniejszych zbiornikowców. Komisja przedłożyć wniosek Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie tak szybko jak to możliwe w celu zapewnienia, że w nowych statkach ropa naftowa w pojemnikach do celów napędzania silników jest także przechowywana w bezpiecznych, dwuściennych zbiornikach.
(14) Europejskie stocznie mają konieczny know-how do budowy dwukadłubowych zbiornikowców. Komisja oraz Państwa Członkowskie powinny odpowiednio dążyć do zapewnienia, za pomocą właściwych instrumentów i oprogramowania, że zwiększone zapotrzebowanie na bezpieczne dwukadłubowe zbiornikowce wynikające z niniejszego rozporządzenia ma faktyczny wpływ na wspólnotowy przemysł stoczniowy.
(15) Rozporządzenie (WE) nr 417/2002 należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | G. ALEMANNO |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym.
(2) Dz.U. C 133 z 6.6.2003, str. 97.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 4 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 22 lipca 2003 r.
(4) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2099/2002 (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, str. 1).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.249.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1726/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 417/2002 w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania w odniesieniu dla zbiornikowcy pojedynczokadłubowych |
Data aktu: | 22/07/2003 |
Data ogłoszenia: | 01/10/2003 |
Data wejścia w życie: | 21/10/2003, 01/05/2004 |