Rozporządzenie 1726/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 417/2002 w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania w odniesieniu dla zbiornikowcy pojedynczokadłubowych

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1726/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 22 lipca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 417/2002 w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania w odniesieniu dla zbiornikowcy pojedynczokadłubowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 417/2002(4) ustanawia plan przyspieszonego wprowadzania stosowania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania ustanowionego przez Konwencję Marpol 73/78 do zbiornikowców pojedynczokadłubowych, w celu zmniejszenia ryzyka przypadkowego zanieczyszczenia olejami na wodach europejskich.

(2) Komisja oraz Państwa Członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań w celu zapewnienia, że zasady podobne do tych zawartych w niniejszym rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 417/2002 mogą zostać ustanowione w roku 2003 na poziomie światowym, poprzez zmianę Konwencji Marpol. Zarówno Rada jak i Komisja przyjmują gotowość Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) do przeprowadzenia dodatkowego posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego w grudniu 2003 r. w celu ułatwienia znalezienia rozwiązania dotyczącego przyspieszonego wycofywania zbiornikowców pojedynczokadłubowych oraz wprowadzenia, w krótkim okresie, zakazu na zbiornikowce pojedynczokadłubowe przewożące oleje ciężkie.

(3) Wspólnota jest poważnie zaniepokojona tym, że ograniczenia wiekowe dotyczące wykorzystywania zbiornikowców pojedynczokadłubowych w rozporządzeniu (WE) nr 417/2002 nie są dostatecznie rygorystyczne. W szczególności, w następstwie katastrofy zbiornikowca pojedynczokadłubowego kategorii 1 "Prestige" takiego samego wieku jak "Erika" (26 lat) te ograniczenia wiekowe powinny zostać dalej obniżone.

(4) Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego oraz Rady w sprawie bezpieczeństwa morskiego handlu olejami zaproponował ograniczenia wiekowe 23, 28 oraz 25 do 30 lat odpowiednio dla trzech kategorii zbiornikowców pojedynczokadłubowych, oraz odpowiednio końcowe daty 2005, 2010 oraz 2015 r., dla takich zbiornikowców. Wniosek wstępny Komisji postanowił, że rozporządzenie należy stosować do zbiornikowców o nośności od 600 ton i powyżej. Ograniczenia ostatecznie włączone do rozporządzenia (WE) nr 417/2002 były, w następstwie negocjacji, mniej restrykcyjne we wszystkich aspektach.

(5) Komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego oraz Rada w sprawie poprawy bezpieczeństwa na morzu w odpowiedzi na przypadek "Prestige" stwierdzał, że Komisja zamierzała zaproponować rozporządzenie zakazujące transportu ciężkich paliw olejowych w zbiornikowcach pojedynczokadłubowych płynących do lub opuszczających porty w Państwach Członkowskich.

(6) Konkluzje Rady z dnia 6 grudnia 2002 r. wezwały Komisję do przedstawienia jako sprawy niecierpiącej zwłoki, propozycji dotyczącej przyspieszonego wycofywania zbiornikowców jednokadłubowych oraz włączającej plan oceny stanu zbiornikowców, bez względu na konstrukcję, od wieku 15 lat. Rada uzgodniła dalej, że oleje ciężkie należy transportować wyłącznie w zbiornikowcach dwukadłubowych.

(7) Przyspieszone wycofywanie statków jednokadłubowych doprowadzi do znacznego zwiększenia ilości statków przeznaczonych na złom, oraz należy dołożyć starań w celu zapewnienia, że złomowane statki będą przetwarzane w sposób bezpieczny dla ludzi i środowiska.

(8) Plan oceny stanu jest opracowany w celu wykrywania słabych punktów w konstrukcji starzejących się zbiornikowców i dlatego należy, od roku 2005, stosować do wszystkich zbiornikowców powyżej 15 lat.

(9) Parlament Europejski w swojej rezolucji w sprawie katastrofy zbiornikowca Prestige przy wybrzeżu Galicji w dniu 21 listopada 2002 r. wezwał do mocniejszych środków, które mogą szybciej wejść w życie, i stwierdził, że ta nowa katastrofa ponownie podkreśliła potrzebę skutecznego działania na poziomie międzynarodowym i UE w celu znaczącej poprawy bezpieczeństwa morskiego.

(10) Komisja powinna otrzymać mandat Rada oraz Państw Członkowskich w celu umożliwienia jej negocjowania przyjęcia przepisów niniejszego rozporządzenia IMO.

(11) Jako, że gwałtownie zwiększająca się ilość transportowanej ropy naftowej przez Morze Bałtyckie stwarza zagrożenie dla środowiska morskiego, szczególnie zimą, zbiornikowce wchodzące lub opuszczające port lub terminal przybrzeżny lub zakotwiczone na obszarze podlegającym jurysdykcji Państwa Członkowskiego w tym regionie powinny posiadać wzmocnienie przeciwlodowe konstrukcji statku oraz maszyny napędowe, które spełniają wymagania administracji Państwa Członkowskiego, gdy warunki lodowe wymagają użycia wzmocnienia lodowego statku.

(12) Istotne jest przekonanie państw trzecich, w szczególności państw kandydujących oraz państw, które są sąsiadami UE, do podjęcia zaprzestania używania zbiornikowców pojedynczokadłubowych.

(13) Frachtowce lub kontenerowce często przewożą oleje ciężkie (HFO) jako paliwo silnikowe w swoich pojemnikach, których ilość może znacznie przekroczyć ładunki mniejszych zbiornikowców. Komisja przedłożyć wniosek Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie tak szybko jak to możliwe w celu zapewnienia, że w nowych statkach ropa naftowa w pojemnikach do celów napędzania silników jest także przechowywana w bezpiecznych, dwuściennych zbiornikach.

(14) Europejskie stocznie mają konieczny know-how do budowy dwukadłubowych zbiornikowców. Komisja oraz Państwa Członkowskie powinny odpowiednio dążyć do zapewnienia, za pomocą właściwych instrumentów i oprogramowania, że zwiększone zapotrzebowanie na bezpieczne dwukadłubowe zbiornikowce wynikające z niniejszego rozporządzenia ma faktyczny wpływ na wspólnotowy przemysł stoczniowy.

(15) Rozporządzenie (WE) nr 417/2002 należy odpowiednio zmienić,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 417/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 1 dodaje się, co następuje:

"oraz zakazu transportu do lub z portów Państwa Członkowskiego olejów ciężkich w zbiornikowcach pojedynczokadłubowych."

2. W art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do zbiornikowców o nośności 5.000 ton i wyższej:

- wchodzących lub wychodzących z portu lub terminalu przybrzeżnego albo kotwiczących w obszarze podlegającym jurysdykcji Państwa Członkowskiego, bez względu na ich banderę, lub

- pływających pod banderą Państwa Członkowskiego.

Do celów art. 4 ust. 3, niniejsze rozporządzenie stosuje się do zbiornikowców o nośności 600 ton i wyższej."

3. W art. 3 wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. »zbiornikowiec dwukadłubowy« oznacza zbiornikowiec spełniający dwukadłubowe lub równoważne wymagania konstrukcyjne regulaminu 13F załącznika I do Marpol 73/78. Zbiornikowiec spełniający przepisy ust. 1 lit. c) zmienionego regulaminu 13G załącznika I do Marpol 73/78 jest uważany także za zbiornikowiec dwukadłubowy;";

b) dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14. »oleje ciężkie« oznaczają:

a) oleje surowe o gęstości ponad 900 kg/m3 w temperaturze 15 °C(*);

b) oleje opałowe o gęstości ponad 900 kg/m3 w temperaturze 15 °C lub o lepkości kinematycznej ponad 180 mm2/s w temperaturze 50 °C(**);

c) bitumen i smoła oraz ich zawiesiny;

______

(*) Odpowiadający poziomowi API mniejszemu niż 25,7.

(**) Odpowiadający lepkości kinematycznej ponad 180 cSt."

4. W art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) dla zbiornikowców kategorii 1:

- rok 2003 dla statków dostarczonych w roku 1980 lub wcześniej,

- rok 2004 dla statków dostarczonych w roku 1981,

- rok 2005 dla statków dostarczonych w roku 1982 lub później;

b) dla zbiornikowców kategorii 2 i 3:

- rok 2003 dla statków dostarczonych w roku 1975 lub wcześniej,

- rok 2004 dla statków dostarczonych w roku 1976,

- rok 2005 dla statków dostarczonych w roku 1977,

- rok 2006 dla statków dostarczonych w roku 1978 i 1979,

- rok 2007 dla statków dostarczonych w roku 1980 i 1981,

- rok 2008 dla statków dostarczonych w roku 1982,

- rok 2009 dla statków dostarczonych w roku 1983,

- rok 2010 dla statków dostarczonych w roku 1984 lub później;";

b) skreśla się lit. c);

c) dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Bez względu na ust. 1, zbiornikowce kategorii 2 lub 3, które są wyposażone wyłącznie w podwójne dna lub podwójne burty nieużywane do transportu ropy naftowej oraz wykraczające poza całkowitą długość zbiornika ładunkowego, lub z przestrzeniami dwukadłubowymi nieużywanymi do transportu ropy naftowej oraz wykraczające poza całkowitą długość zbiornika ładunkowego, ale które nie spełniają warunków wyłączenia z przepisów ust. 1 lit. c) zmienionego regulaminu 13G załącznika I do Marpol 73/78, mogą być dalej eksploatowane po dniu określonym w ust. 1, ale nie wykraczającej poza rocznicę dostarczenia statku w roku 2015 lub dzień, w którym statek osiągnie wiek 25 lat od dnia jego dostarczenia, w zależności od tego co nastąpi wcześniej.";

d) obecny ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"3. Żaden zbiornikowiec przewożący oleje ciężkie, niezależnie od jego bandery, nie jest dopuszczony do wejścia lub wyjścia z portu lub terminalu przybrzeżnego albo do kotwiczenia w obszarach podlegających jurysdykcji Państwa Członkowskiego, chyba że taki zbiornikowiec jest zbiornikowcem dwukadłubowym.";

e) dodaje się ust. 4, 5 i 6 w brzmieniu:

"4. Zbiornikowce operujące wyłącznie w portach i żegludze śródlądowej mogą być wyłączone od obowiązku z ust. 3 pod warunkiem że posiadają odpowiednie świadectwa zgodnie z ustawodawstwem dotyczącym żeglugi śródlądowej.

5. Zbiornikowce o nośności mniejszej niż 5.000 ton muszą być zgodne z przepisami ust. 3 najpóźniej do dnia rocznicy dostarczenia statku w roku 2008.

6. Do dnia 21 października 2005 r. Państwo Członkowskie może, w przypadkach gdy warunki lodowe wymagają użycia statków posiadających wzmocnienie przeciwlodowe, zezwolić zbiornikowcom pojedynczokadłubowym posiadającym wzmocnienie przeciwlodowe, wyposażonym w podwójne dno nieużywanym do transportu ropy naftowej oraz wykraczającym poza całkowitą długość zbiornika ładunkowego, przewożącym oleje ciężkie, na wejście lub wyjście z portu lub terminalu przybrzeżnego albo na kotwiczenie na obszarze podlegającym jurysdykcji tego Państwa Członkowskiego, pod warunkiem że oleje ciężkie są przewożone wyłącznie w środkowych zbiornikach statku."

5. artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Zgodność z planem oceny stanu statków kategorii 2 i 3

Bez względu na jego banderę, zbiornikowiec pojedynczokadłubowy mający więcej niż 15 lat nie jest dopuszczany do wejścia lub wyjścia z portu lub terminalu przybrzeżnego albo na kotwiczenia na obszarze podlegającym jurysdykcji tego Państwa Członkowskiego poza dzień rocznicy dostarczenia statku, w roku 2005 dla statków kategorii 2 i kategorii 3, chyba że spełnia on warunki planu oceny stanu określonego w art. 6."

6. art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Plan oceny stanu

Do celów art. 5, plan oceny stanu przyjęty rezolucją MEPC 94 (46) z dnia 27 kwietnia 2001, ze zmianami, stosuje się."

7. W art. 8 ust. 1 zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"1. W drodze odstępstwa od art. 4, 5 i 7, właściwy organ Państwa Członkowskiego może, z zastrzeżeniem przepisów krajowych, zezwolić, w wyjątkowych okolicznościach, pojedynczemu statkowi na wejście lub wyjście z portu lub terminalu przybrzeżnego albo na kotwiczenie na obszarze podlegającym jurysdykcji tego Państwa Członkowskiego, gdy:"

Artykuł  2

Prezydencja Rady, działającej w imieniu Państw Członkowskich, oraz Komisji, informuje wspólnie IMO o przyjęciu niniejszego rozporządzenia, w przypadku gdy następuje odniesienie do art. 211 ust. 3 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. ALEMANNO
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym.

(2) Dz.U. C 133 z 6.6.2003, str. 97.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 4 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 22 lipca 2003 r.

(4) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2099/2002 (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, str. 1).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.249.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1726/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 417/2002 w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania w odniesieniu dla zbiornikowcy pojedynczokadłubowych
Data aktu: 22/07/2003
Data ogłoszenia: 01/10/2003
Data wejścia w życie: 21/10/2003, 01/05/2004