uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/79/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG władze Francji otrzymały w dniu 15 lutego 1994 r. od Rhône-Poulenc Agro France (obecnie Bayer CropScience) wniosek o włączenie substancji czynnej flurtamon do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Decyzją Komisji 1996/341/WE(3) potwierdzono, że dokumentacja jest "kompletna" w takim rozumieniu, że należy ją uważać za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji, ustanowione w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.
(2) Francja otrzymała na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 1 lutego 1996 r. od Bayer AG (obecnie Bayer CropScience) wniosek dotyczący flufenacetu (dawna nazwa: flutiamid). Decyzją Komisji 97/362/WE(4) wniosek został uznany za kompletny.
(3) Niemcy otrzymały na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 14 grudnia 1998 r. od Hoechst Schering AgrEvo GmbH (obecnie Bayer CropScience) wniosek dotyczący jodosulfuronu (jako substancji wyjściowej jodosulfuronu metylosodowego). Decyzją Komisji 1999/392/WE(5) wniosek został uznany za kompletny.
(4) Niemcy otrzymały na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 16 kwietnia 1999 r. od BASF AG wniosek dotyczący dimetenamidu-p. Decyzją Komisji 1999/555/WE(6) wniosek został uznany za kompletny.
(5) Irlandia otrzymała na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 26 maja 1999 r. od Zeneca Agrochemicals (obecnie Syngenta) wniosek dotyczący pikoksystrobiny. Decyzją Komisji 1999/555/WE wniosek został uznany za kompletny.
(6) Zjednoczone Królestwo otrzymało na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 5 marca 1996 r. od ISK Biosciences Europe SA wniosek dotyczący fostiazatu. Decyzją Komisji 97/362/WE wniosek ten został uznany za kompletny.
(7) Irlandia otrzymała na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 14 grudnia 1998 r. od Monsanto Crop Protection wniosek dotyczący siltiofamu (dawna nazwa: siltiopham). Decyzją Komisji 1999/392/WE wniosek został uznany za kompletny.
(8) Wpływ tych substancji czynnych na zdrowie ludzi oraz środowisko został oceniony, zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG, w odniesieniu do zakresu zastosowań proponowanych przez wnioskodawców. Wyznaczone Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyły Komisji projekt sprawozdania z oceny dotyczący tych substancji w dniach 21 maja 1997 r. (flurtamon), 6 stycznia 1998 r. (flufenacet), 30 maja 2000 r. (jodosulfuron), 26 września 2000 r. (dimetenamid-p), 11 czerwca 2001 r. (pikoksystrobina), 18 marca 1998 r. (fostiazat) oraz 2 października 2000 r. (siltiofam).
(9) Projekty sprawozdań z oceny zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd zakończono wobec flurtamonu, flufenacetu, jodosulfuronu, dimetenamidu-p, pikoksystrobiny, fostiazatu oraz siltiofamu w dniu 4 lipca 2003 r. w formie sprawozdania kontrolnego Komisji.
(10) Przegląd jodosulfuronu, dimetenamidu-p, pikoksystrobiny oraz silthiofamu nie spowodował żadnych otwartych pytań ani wątpliwości, które wymagałyby konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Roślin.
(11) Dokumentacja i informacje dotyczące flurtamonu zostały także przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin do odrębnych konsultacji. Komitet Naukowy ds. Roślin był konsultowany dwukrotnie, głównie w celu oceny możliwości wyługowania dwóch metabolitów tej substancji czynnej, kwasu 3-trifluorometylobenzoesowego (TFMBA) oraz kwasu trifluorooctowego (TFAA). W swojej pierwszej opinii(7) Komitet Naukowy zalecił, w odniesieniu do TFMBA, włączenie gleb o wartościach pH między 7 a 8 do badań sorpcyjnych przy użyciu tego metabolitu. W zakresie metabolitu TFAA, Komitet uznał dostępne dane za niewystarczające do oceny ryzyka zanieczyszczenia wód podziemnych. Następnie dalsze badania zostały podjęte przez wnioskodawców w odniesieniu do obydwu metabolitów. W swojej drugiej opinii(8) Komitet Naukowy stwierdził, że stężenie TFMBA przedostającego się do wód podziemnych z gleb o pH powyżej 5 może przekroczyć 0,1 g/l w niewielkich ilościach przypadków/sytuacji. Następnie Komitet stwierdził, że metabolit TFAA nie przedstawia niedopuszczalnego ryzyka dla organizmów wodnych poprzez wody podziemne, lecz informacje toksykologiczne udostępnione Komitetowi były wciąż niewystarczające. Wzięto pod uwagę zalecenia Komitetu Naukowego podczas kolejnego przeglądu, w niniejszej dyrektywie, jak i w sprawozdaniu kontrolnym. Następnie brakujące informacje były dostarczane przez wnioskodawców i oceniane przez Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. Ocena w ramach Stałego Komitetu stwierdzała, że nie byłoby niedopuszczalnego wpływu metabolitów TFMBA oraz TFAA na środowisko, jeśli zostaną zastosowane właściwe środki ograniczające ryzyko.
(12) W odniesieniu do flufenacetu, Komitet Naukowy ds. Roślin został poproszony o komentarz na temat dwóch produktów rozkładu (M2 i M4) substancji czynnych, które zostały wykryte w substancjach wyługowanych z lizymetrów, oraz na temat narażenia użytkowników. W swojej opinii(9) Komitet stwierdził, że w przypadku metabolitów M2 i M4, ryzyko dla organizmów naziemnych niebędących przedmiotem zwalczania nie zostało jeszcze właściwie ocenione oraz wykrył także inne produkty rozkładu, których ryzyko dla organizmów niebędących przedmiotem zwalczania wymagało dalszej oceny. Komitet był zdania, że ocena ryzyka flufenacetu dla użytkownika została właściwie określona, lecz zauważył, że uczuleniowy potencjał formy użytkowej zasługuje na właściwą uwagę. Wzięto pod uwagę zalecenia Komitetu Naukowego podczas kolejnego przeglądu, w niniejszej dyrektywie, jak i w sprawozdaniu kontrolnym. Następnie brakujące informacje były dostarczane przez wnioskodawców i oceniane przez Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. Ocena w ramach Stałego Komitetu stwierdzała, że ryzyko niesione przez wszystkie stwierdzone produkty rozkładu dla organizmów niebędących przedmiotem zwalczania byłoby dopuszczalne i że ryzyko uczulenia także byłoby dopuszczalne, jeśli zostaną zastosowane właściwe środki ograniczające ryzyko.
(13) W odniesieniu do fostiazatu Komitet Naukowy został poproszony o komentarz na temat możliwości przeniknięcia do wód podziemnych, na temat ryzyka dla niebędących przedmiotem zwalczania organizmów mieszkających w ziemi, na temat ryzyka dla ptaków i dzikich ssaków, a także na temat możliwego ryzyka opóźnionej polineuropatii wywołanej organofosfatem (OPIDP) u ludzi w wyniku poważnych przypadków zatrucia. W swojej opinii(10) Komitet stwierdził, że opierając się na dostępnych informacjach nie wypracowano bezpiecznego scenariusza, który nie niesie niedopuszczalnego ryzyka dla wód podziemnych. Komitet zauważył, że jest to możliwe, że badania lizymetryczne wykazują brak przenikania w przypadku jednego lub więcej scenariuszy wykorzystania, ale żaden nie został zgłoszony. Także ryzyko różnych metabolitów dla organizmów glebowych nie zostało dostatecznie określone. W dalszej kolejności Komitet zwrócił uwagę, że możliwość zagrożenia dla ptaków i dzikich ssaków przez wszystkie opisane wyżej drogi wymaga dalszego rozpatrzenia. Ostatecznie Komitet wyraził opinię, że wstrzymanie NTE (esterazy docelowej neuropatii) fostiazatem i jego izomerami nie zostało właściwie ocenione. Wzięto pod uwagę zalecenia Komitetu Naukowego podczas kolejnego przeglądu, w niniejszej dyrektywie, jak i w sprawozdaniu kontrolnym. Następnie brakujące informacje były dostarczane przez wnioskodawców i oceniane przez Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, i przy uwzględnieniu właściwych środków ograniczających ryzyko, ocena w ramach Stałego Komitetu stwierdzała, że nie należy się spodziewać szkodliwych skutków wstrzymania NTE fostiazatem i jego izomerami. Ocena w ramach Stałego Komitetu stwierdzała dalej, że ryzyko substancji wyjściowych oraz zidentyfikowanych produktów rozkładu dla wód podziemnych, organizmów glebowych, ptaków i dzikich ssaków byłoby dopuszczalne, jeżeli zostaną zastosowane właściwe środki ograniczające ryzyko.
(14) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające dane substancje czynne zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie flurtamonu, flufenacetu, jodosulfuronu, dimetenamidu-p, pikoksystrobiny, fostiazatu oraz siltiofamu do załącznika I, w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających te substancje czynne we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.
(15) Po włączeniu należy przewidzieć rozsądny okres, w którym Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających flurtamon, flufenacet, jodosulfuron, dimetenamid-p, pikoksystrobinę, fostiazat oraz siltiofam oraz, w szczególności, dokonają przeglądu istniejących tymczasowych zezwoleń i najpóźniej do końca tego okresu przekształcą te zezwolenia w pełne zezwolenia, zmienią je lub cofną zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.
(16) Dlatego właściwe jest, aby odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(17) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 228 z 12.9.2003, str. 11.
(3) Dz.U. L 130 z 31.5.1996, str. 20.
(4) Dz.U. L 152 z 11.6.1997, str. 31.
(5) Dz.U. L 148 z 15.6.1999, str. 44.
(6) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 22.
(7) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca włączenia flurtamonu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (SCP/FLURT/004-ostateczna, przyjęta w dniu 18 grudnia 1998 r.).
(8) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca włączenia flurtamonu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (SCP/FLURT/004-ostateczna, przyjęta dnia 26 stycznia 2001 r.).
(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca poszczególnych spraw zleconych przez Komisję w sprawie oceny flufenacetu [FOE 5043] w kontekście dyrektywy 91/414/EWG (SCP/FLUFEN/002- ostateczna, przyjęta w dniu 17 października 2001 r.).
(10) Opinia dotycząca poszczególnych spraw zleconych przez Komisję w sprawie oceny fostiazatu [IKKI-1145/TO-1145] w kontekście dyrektywy 91/414/EWG (SCP/FOSTHIAZ/002-ostateczna, przyjęta w dniu 20 grudnia 2001 r.).
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.247.20 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2003/84/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia flurtamonu, flufenacetu, jodosulfuronu, dimetenamidu-p, pikoksystrobiny, fostiazatu i siltiofamu jako substancji czynnych |
Data aktu: | 25/09/2003 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2003 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2004 |