Decyzja 2003/655/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3246)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/655/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobów przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG możliwie najmniej kosztowną procedurę zgodną z wymogami bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji, czy dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4, wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie wyrobu lub rodziny wyrobów wymienionych w specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne określenie metod wprowadzania w życie obu procedur dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom ustanowionym w pierwszym przypadku, bez ciągłego nadzoru, oraz w drugim i trzecim przypadku w sekcji 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom ustanowionym w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszym przypadku, z zastosowaniem ciągłego nadzoru, w sekcji 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji stosowanego przez producenta, w ocenie i nadzorze nad kontrolą produkcji lub samego wyrobu uczestniczy zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedurę zaświadczania zgodności ustanowioną w załączniku II należy wskazać w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć

– Do stosowania w robotach budowlanych (z wyłączeniem basenów i procesów przemysłowych).

ZAŁĄCZNIK  II

Uwaga: W przypadku wyrobów mających więcej niż jedno zamierzone zastosowanie, określone w następujących rodzinach wyrobów, zadania dla zatwierdzonego organu w ramach odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć (1/2)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionego(-ych) poniżej, wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następującego(-ych) systemu(-ów) zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych:

Wyrób (wyroby) Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) Zaświadczanie systemu(-ów) zgodności
Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć w robotach budowlanych - 2+
System 2+: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

pierwsza możliwość obejmuje certyfikację fabrycznej kontroli

produkcji przez zatwierdzony organ, na podstawie wstępnej

kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak również

ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej kontroli

produkcji.

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących takich właściwości (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru deklarować właściwości wyrobu w tym zakresie.

Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć (2/2)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionego(-ych) poniżej, wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następującego(-ych) systemu(-ów) zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych:

Wyrób (wyroby) Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) Zaświadczanie systemu(-ów) zgodności
Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć Do zastosowań podlegających przepisom w sprawie reakcji na ogień A1 (*), A2 (*), B (*), C (*)

A1 (**), A2 (**), B (**), C (**), D, E

(A1-E) (***), F

1

3

4

System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, bez kontroli

pobieranych próbek.

System 3: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, drugi

przypadek.

System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, trzeci

przypadek.

(*) Wyroby/materiały, w odniesieniu do których dające się jasno określić stadium

procesu produkcji powoduje podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień (np. przez

dodanie środka opóźniającego zapalenie lub ograniczenie materiałów organicznych).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem. (*)
(***) Wyroby/materiały niewymagające przeprowadzenia testu reakcji na ogień

(np. wyroby/materiały klasy A1 zgodnie ze zmienioną decyzją Komisji 96/603/WE).

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wdrażany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących takich właściwości (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru deklarować właściwości wyrobu w tym.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.231.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/655/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć
Data aktu: 12/09/2003
Data ogłoszenia: 17/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/09/2003