Rozporządzenie 1472/2003 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 2003/2004

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1472/2003
z dnia 20 sierpnia 2003 r.
otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 2003/2004

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(2), w szczególności jego art. 62 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy zawartego Porozumienia będącego częścią wielostronnych negocjacji handlowych Światowej Organizacji Handlu, Wspólnota podjęła się otwarcia rocznego kontyngentu taryfowego na przywóz 14.000 ton soku winogronowego i moszczu gronowego.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2012/96 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 1996/97(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2499/97(4), ustaliło zarządzanie niniejszym kontyngentem na podstawie dostarczenia pozwolenia na przywóz.

(3) Zarządzanie niniejszym kontyngentem należy poprawić w celu uproszczenia procedur administracyjnych i efektywności. Doświadczenie w wykorzystaniu systemu zarządzania "kto pierwszy, ten lepszy" zostało ocenione pozytywnie w przypadku innych kontyngentów taryfowych w sektorze wina. Kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy należy zatem zarządzać zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, oraz na podstawie art. 308a, 308b i 308c rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) 1335/2003(6).

(4) Korzyść z kontyngentu taryfowego podlega specyficznemu przeznaczeniu towaru. Nadzorowanie zgodności z przepisami dotyczącymi przeznaczenia towaru powinno być przeprowadzone przez organy celne zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2700/2000(8) oraz rozporządzeniem nr 2454/93 w odniesieniu do towarów, które są dopuszczone do swobodnego obrotu po obniżonej stawce celnej ze względu na przeznaczenie towaru.

Zważywszy na znaczną obniżkę wymaganych należności celnych i związane ryzyko finansowe w przypadku niezgodności z tymi zasadami, właściwe jest dokonanie obowiązkowego wymogu wniesienia zabezpieczenia pokrywającego to ryzyko. Zgodnie z przepisami wspólnotowego ustawodawstwa celnego organy celne wymagają zabezpieczenia w celu pokrycia ryzyka finansowego związanego z potencjalnym długiem celnym w odniesieniu do danych towarów.

(5) Właściwe jest zatem uchylenie rozporządzenia (WE) nr 2012/96 i zastąpienie go nowym.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Otwarcie kontyngentu taryfowego

1. 1
Kontyngent taryfowy na przywóz 14 029 ton soku winogronowego i moszczu gronowego objętych kodami CN 2009 61 90, 2009 69 11, 2009 69 19, 2009 69 51 oraz 2009 69 90 (zwanego dalej "kontyngentem taryfowym") otwiera się każdego roku na okres trwający od 1 września do 31 sierpnia następnego roku.

Kontyngent taryfowy ma numer 09.0067.

2.
Sok winogronowy i moszcz gronowy określone w ust. 1 wykorzystuje się do produkcji soku winogronowego i/lub produktów nienależących do sektora wina, takich jak napoje bezalkoholowe, dżemy i sosy.

Przetwarzanie tego soku winogronowego i moszczu gronowego przeprowadzane jest w ciągu 6 miesięcy po dopuszczeniu danych produktów do swobodnego obrotu.

Artykuł  2

Zarządzanie kontyngentem taryfowym

Kontyngent taryfowy jest zarządzany przez Komisję na postawie zasady kto pierwszy, ten lepszy, zgodnie z art. 308a, 308b i 308c rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Artykuł  3

Należności celne

Cła stosowane w ramach kontyngentu taryfowego są stawkami ad valorem wskazanymi dla każdego kodu CN oraz, w stosunku do produktów objętych kodem CN 2009 69 11, cłem specyficznym wyrażonym w EUR/kg określonym we Wspólnej Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Nadzór nad przeznaczeniem towaru

W celu uzyskania korzyści z kontyngentu taryfowego, dane towary pozostają pod dozorem celnym określonym w art. 82 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 oraz w art. 291-300 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

W drodze odstępstwa od przepisów art. 293 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, wniesienie zabezpieczenia jest obowiązkowe. Pokrywa ono różnicę należności między stawką celną państwa trzeciego erga omnes a stawką celną w ramach kontyngentu taryfowego, jak określono w art. 3 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Uchylenie

Niniejszym rozporządzenie (WE) nr 2012/96 traci moc.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 września 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 269 z 22.10.1996, str. 8.

(4) Dz.U. L 345 z 16.12.1997, str. 15.

(5) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.

(6) Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 16.

(7) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(8) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 17.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1017/2006 z dnia 4 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.183.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.211.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1472/2003 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 2003/2004
Data aktu: 20/08/2003
Data ogłoszenia: 21/08/2003
Data wejścia w życie: 24/08/2003, 01/05/2004, 01/09/2003