Dyrektywa 2003/76/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG odnoszącą się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/76/WE
z dnia 11 sierpnia 2003 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG odnoszącą się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 807/2003(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym poijazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/80/WE(4), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 70/220/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw w procedurze homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG.

(2) Dyrektywa 70/220/EWG, zmieniona dyrektywą 2002/80/WE, wprowadziła szczególne wymagania dotyczące homologacji typu dwu- i jednopaliwowych pojazdów na gaz w odniesieniu do pokładowych układów diagnostycznych (OBD). Przewidywała także udzielenie homologacji, na ograniczony okres, w odniesieniu do pokładowych układów diagnostycznych w pojazdach napędzanych gazem, zawierających drobne braki. Należy uzupełnić te przepisy dodatkowymi środkami technicznymi obejmującymi przesyłanie sygnałów diagnostycznych, aby zapobiec tworzeniu się bariery w handlu powstającej w wyniku rozwoju niektórych technologii pokładowych układów diagnostycznych w pojazdach napędzanych gazem, które są zgodne pod każdym względem z wymaganiami dyrektywy 70/220/EWG.

(3) Dyrektywa 70/220/EWG, zmieniona dyrektywą 2002/80/WE, także wprowadziła szczególne wymagania dotyczące homologacji typu WE zamiennych katalizatorów. Wymagania te należy dostosować w taki sposób, aby zamienny katalizator mógł uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny na podstawie faktu, że jest tego samego typu jak katalizator w wyposażeniu oryginalnym lub jak oryginalny zamienny katalizator, któremu udzielono już homologacji.

(4) Dlatego dyrektywa 70/220/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach XI i XIII do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 4 września 2004 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami i niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 4 września 2004 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są określane przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36.

(3) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 291 z 28.10.2002, str. 20.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach XI i XIII do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się następujące zmiany:

A. W załączniku XI wprowadza się następujące zmiany:

1. Ppkt 3.3.3.4. otrzymuje brzmienie:

"3.3.3.4. Jeżeli aktywne dla wybranego paliwa inne części lub układy kontroli emisji lub związane z emisją zanieczyszczeń części lub układy mechanizmu napędowego, połączone z komputerem, których awaria może spowodować zwiększenie emisji zanieczyszczeń z rury wydechowej, przekraczające wartości graniczne podane w ppkt 3.3.2;".

2. Ppkt 4.5.2 otrzymuje brzmienie:

"4.5.2. Bez względu na wymagania ppkt 6.6 dodatku 1 do niniejszego Załącznika w przypadku wniosku producenta władza homologacyjna przyjmuje następujące braki za spełniające wymagania niniejszego Załącznika w zakresie przetwarzania i przesyłania sygnałów diagnostycznych:

- przesyłanie sygnałów diagnostycznych dotyczących aktualnie stosowanego paliwa za pomocą pojedynczego adresu źródłowego,

- przetwarzanie jednego zestawu sygnałów diagnostycznych dla obu typów paliwa (odpowiadające przetwarzaniu w pojazdach jednopaliwowych na gaz i niezależne od aktualnie stosowanego paliwa),

- wybieranie jednego zestawu sygnałów diagnostycznych (związanych z jednym z dwóch typów paliwa) za pomocą przełącznika wyboru typu paliwa,

- przetwarzanie i przesyłanie jednego zestawu sygnałów diagnostycznych dla obu paliw w komputerze dla benzyny niezależnym od stosowanego paliwa. Komputer układu zasilania gazem przetwarza i przesyła sygnały diagnostyczne odnoszące się do gazowego układu paliwowego i zachowuje historię stanu paliwa.

Producent może wnioskować o dalsze wyłączenia, na które zgodę wyraża, według uznania, władza homologacyjna.".

3. Ppkt 6.6 dodatku 1 otrzymuje brzmienie:

"6.6. Szczególne wymagania dotyczące przesyłania sygnałów diagnostycznych z pojazdów dwupaliwowych na gaz

6.6.1. W przypadku pojazdów dwupaliwowych na gaz, w których określone sygnały z różnych układów paliwowych są zachowywane w tym samym komputerze, sygnały diagnostyczne odpowiadające napędowi benzynowemu i napędowi gazowemu są przetwarzane i przesyłane niezależnie od siebie.

6.6.2. W przypadku pojazdów dwupaliwowych na gaz, w których określone sygnały z różnych układów paliwowych są zachowywane w oddzielnych komputerach, sygnały diagnostyczne odpowiadające napędowi benzynowemu i napędowi gazowemu są przetwarzane i przesyłane z komputera właściwego dla danego paliwa.

6.6.3. Na żądanie diagnostycznego programu narzędziowego sygnały diagnostyczne dla pojazdu napędzanego benzyną są przesyłane za pomocą pojedynczego adresu źródłowego, a sygnały diagnostyczne dla pojazdu napędzanego gazem za pomocą innego adresu źródłowego. Stosowanie adresów źródłowych opisane jest w ISO DIS 15031-5 »Pojazdy drogowe - wymiana informacji między pojazdami i zewnętrznymi urządzeniami badawczymi w zakresie diagnostyki emisji - Część 5: Usługi w zakresie diagnostyki emisji« z dnia 1 listopada 2001 r.".

B. W załączniku XIII dodaje się ppkt 4.4 w brzmieniu:

"4.4. Jeśli składający wniosek o udzielenie homologacji typu jest w stanie wykazać wobec władzy homologacyjnej lub placówki technicznej, że zamienny katalizator jest katalizatorem typu wskazanego w ppkt 1.10 dodatku do załącznika X do niniejszej dyrektywy, to udzielenie świadectwa homologacji nie zależy od sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w ppkt 6.".

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.206.29

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/76/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG odnoszącą się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych
Data aktu: 11/08/2003
Data ogłoszenia: 15/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/09/2003