(2003/523/WE)(Dz.U.UE L z dnia 22 lipca 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając art. 20 regulaminu wewnętrznego Komisji(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 lipca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym", określa ramy ustanawiania nowego rodzaju urzędu administracyjnego.
(2) Wytyczne Komisji z dnia 13 grudnia 1999 r. dotyczące polityki eksternalizacji(3) i Biała Księga dotycząca reformy administracyjnej(4) określiła wstępnie nową politykę eksternalizacji opartą na wizji administracji skoncentrowanej na swoich podstawowych zadaniach i działaniach.
(3) Wyniki analizy podjętej przez Grupę ds. Planowania i Koordynacji Eksternalizacji, po dokonaniu kwerendy w zakresie sytuacji w Komisji i na poziomie międzyinstytucjonalnym w wielu dziedzinach, podkreślają główne korzyści, które utworzenie urzędów Komisji może przynieść oraz dziedziny, w których potrzebna jest szczególna uwaga, takie jak na przykład potrzeba zapewnienia, aby działania w różnych lokalizacjach były spójne oraz potrzeba określenia minimalnych wymiarów każdego urzędu.
(4) Rodzaj wybranego urzędu składa się z jednostek administracyjnych mających na celu wspieranie działań innych departamentów Komisji i/lub potencjalnie innych instytucji Wspólnoty.
(5) Analiza przeprowadzona bardziej szczegółowo w dziedzinie infrastruktury i logistyki przedstawia korzyści powierzenia jednej strukturze realizacji decyzji obejmującej wsparcie administracyjne. Struktura ta jest szczególnie odpowiednia, jeśli chodzi o sprawne i oszczędne wykorzystanie zasobów przy jednoczesnej poprawie zauważalności świadczonych usług, zmianie kierunku efektywnych obowiązków operacyjnych oraz nadążaniu za potrzebami użytkowników.
(6) Ten rodzaj urzędu jest odpowiednim narzędziem do osiągnięcia pożądanego przeniesienia na poziom międzyinstytucjonalny, w zakresie, którym zainteresowanie wyrażały już inne instytucje Wspólnoty.
(7) Istotne jest, aby urząd ten, jako urząd administracyjny Komisji, był ustanowiony wyraźnie przy dyrekcji generalnej zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez Komisję dnia 28 maja 2002 r.(5) Urząd ma być zatem ustanowiony przy Dyrekcji Generalnej ds. Kadr i Administracji.
(8) Należy określić zadania i działanie Urzędu.
(9) Zgodnie z wytycznymi Komisji, należy ustanowić komitet zarządzający, którego główną rolą, z upoważnienia Kolegium Komisji, będzie nadzorowanie działalności Urzędu, określenie zakresu jego uprawnień oraz zapewnienie, aby były one prawidłowo wykonywane. Niezbędne jest zatem ustalenie dokładnego składu komitetu zarządzającego, zgodnie z wytycznymi, jak również jego zadań i organizacji wewnętrznej.
(10) Niezbędne jest ustanowienie reguł mianowania pracowników Urzędu i zapewnienie, aby reguły i procedury, które mają zastosowanie do Urzędu były takie same, jak te, które mają zastosowanie do Komisji.
(11) W odniesieniu do Urzędu Komisja powinna określić kompetencje przyznane na mocy regulaminu pracowniczego w zakresie organu właściwego do mianowania, a na mocy warunków zatrudnienia innych pracowników - w zakresie organu właściwego do zawierania umów.
(12) Należy ustanowić zasady dotyczące obowiązków dyrektora Urzędu, zarówno w odniesieniu do pracowników Urzędu jak i w odniesieniu do działalności Urzędu.
(13) Dyrektor Urzędu powinien być zobowiązany do przedstawienia komitetowi zarządzającemu jego celów, jak również wynikających stąd regularnych sprawozdań i rocznego sprawozdania zarządu.
(14) Konsekwencją wymagań finansowych jest stosowanie do Urzędu tytułu V części drugiej rozporządzenia finansowego, zgodnie z ogólną zasadą, że osobą odpowiedzialną za negocjowanie z Dyrekcję Generalną ds. Budżetu wniosków o środki powinien być urzędnik zatwierdzający, któremu przekazano odpowiednie kompetencje.
(15) Dyrekcja generalna, przy której ustanowiony jest Urząd, powinna wspierać komitet zarządzający, odpowiadać za utrzymywanie regularnych kontaktów ze wszystkimi urzędami i zapewnić spójność funkcjonowania różnych urzędów. Ta rola jest szczególnie istotna do zapewnienia, aby faza przejściowa przebiegała płynnie.
(16) Decyzja Komisji z dnia 18 września 2002 r. stanowi uzupełniającą i zmieniającą notę do wstępnego projektu budżetu na rok 2003 i tworzy ramy budżetowe ustanowienia Urzędu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2002 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Neil KINNOCK |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 308 z 8.12.2000, str. 26.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) SEC(1999) 2051, str. 7.
(4) COM(2000) 200 final.
(5) SEC(2002) 618 final.