uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a) i b) pkt ii),
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Karta olimpijska przewiduje dla członków rodziny olimpijskiej "prawo wjazdu" do kraju, w którego mieście odbywają się Igrzyska Olimpijskie po przedstawieniu olimpijskiej karty akredytacyjnej i paszportu lub innego urzędowego dokumentu podróży, bez konieczności przechodzenia przez procedury i formalności inne niż związane z kartą akredytacyjną.
(2) Odpowiedzialne organizacje wybierają i proponują osoby, które mogą uczestniczyć w Igrzyskach Olimpijskich lub Paraolimpijskich jako członkowie rodziny olimpijskiej, zgodnie z procedurą akredytacyjną przewidzianą przez Komitet Organizacyjny Igrzysk Olimpijskich.
(3) Komitet Organizacyjny Igrzysk Olimpijskich wydaje karty akredytacyjne członkom rodziny olimpijskiej, mając na uwadze, że Igrzyska Olimpijskie mogą być celem ataków terrorystycznych. Karta akredytacyjna jest wysoce bezpiecznym dokumentem, który daje możliwość dostępu do szczególnych miejsc, w których odbywają się konkurencje sportowe, oraz do innych wydarzeń planowanych podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich.
(4) Grecja organizuje w 2004 r. Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Atenach, co stanowi pierwszy przypadek, że tego typu wydarzenie organizowane jest przez Państwo Członkowskie stosujące w całości przepisy dorobku Schengen.
(5) W celu umożliwienia Grecji zorganizowania Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2004 r. oraz w związku ze zobowiązaniami wynikającymi z Karty Olimpijskiej, Wspólnota powinna ustanowić przepisy ułatwiające wydawanie wiz członkom rodziny olimpijskiej.
(6) W związku z tym istnieje potrzeba zapewnienia tymczasowego odstępstwa na okres trwania Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2004 r. dla członków rodziny olimpijskiej będących obywatelami państw trzecich i podlegających obowiązkowi wizowemu na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 539/2001 z dnia 15 marca 2001 r. wymieniającego państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu(3).
(7) Zakres tego odstępstwa powinien być ograniczony do regulacji dorobku prawnego dotyczącego składania wniosków wizowych, wydawania wiz i ich formularzy. Podobnie metody kontrolowania granic zewnętrznych powinny zostać dostosowane w niezbędnym zakresie w świetle zmian w systemie wizowym.
(8) Wnioski wizowe dla członków rodziny olimpijskiej biorących udział w Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2004 r. powinny być składane za pośrednictwem odpowiedzialnych organizacji do Komitetu Organizacyjnego Igrzysk Olimpijskich w tym samym czasie, co wnioski o akredytację. Formularz wniosku o akredytację zawiera podstawowe dane dotyczące zainteresowanych osób, takie jak pełne imię i nazwisko, płeć, data i miejsce urodzenia oraz numer paszportu, jego typ i datę ważności. Wnioski te przekazywane są do służb greckich odpowiedzialnych za wydawanie wiz.
(9) Niezależnie od niniejszego rozporządzenia, członkowie rodziny olimpijskiej mogą składać indywidualne wnioski wizowe, zgodnie z odpowiednimi regulacjami dorobku wspólnotowego.
(10) Jeśli żadne przepisy szczególne nie są ustanowione w niniejszym rozporządzeniu, zastosowanie mają odpowiednie przepisy dorobku wspólnotowego dotyczące wiz i kontroli granic zewnętrznych Państw Członkowskich. W szczególności przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące wydawania wiz nie mają zastosowania do członków rodziny olimpijskiej, którzy są obywatelami państw trzecich podlegającymi obowiązkowi wizowemu, ale posiadają zezwolenie na pobyt lub zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, wydane przez jedno z Państw Członkowskich stosujących w pełni regulacje dorobku Schengen.
(11) Ustalenia dotyczące odstępstw zawarte w niniejszym rozporządzeniu powinny być oceniane w świetle doświadczeń związanych z wprowadzaniem ich w życie. W związku z tym należy wprowadzić przepis dotyczący oceny dokonanej po Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2004 r. w celu zweryfikowania funkcjonowania niniejszych ustaleń w perspektywie organizacji Igrzysk Olimpijskich przez inne Państwa Członkowskie, które również stosują w pełni przepisy dorobku Schengen.
(12) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, w celu realizacji głównego celu, jakim jest ułatwienie wydawania wiz członkom rodziny olimpijskiej, konieczne i właściwe jest przyjęcie ustanowionego niniejszym rozporządzeniem tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów wspólnotowych. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia realizowanego celu, zgodnie z art. 5 ust. 3 Traktatu.
(13) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związana ani mu nie podlega. Biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie rozbudowuje dorobek Schengen w rozumieniu przepisów tytułu IV części trzeciej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zgodnie z art. 5 wspomnianego Protokołu, w okresie sześciu miesięcy od przyjęcia niniejszego rozporządzenia przez Radę, Dania decyduje o wprowadzeniu go do krajowego porządku prawnego.
(14) W odniesieniu do Republiki Islandii i Królestwa Norwegii, niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku z Schengen w rozumieniu Układu zawartego dnia 18 maja 1999 r. przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen(4) mieszczącego się w obszarze określonym w art. 1 pkt B decyzji Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania tego Układu(5).
(15) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania wobec Zjednoczonego Królestwa, zgodnie z decyzją Rady 2000/365/WE z dnia 29 maja 2000 r. dotyczącą wniosku Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o zastosowanie wobec niego niektórych przepisów dorobku Schengen(6); dlatego też Zjednoczone Królestwo nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związane ani mu nie podlega.
(16) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania wobec Irlandii, zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącą wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen(7); dlatego też Irlandia nie uczestniczy przyjęciu niniejszego rozporządzenia, nie jest nim związana ani mu nie podlega.
(17) Niniejsze rozporządzenie stanowi dokument oparty na dorobku Schengen lub jest w inny sposób z nim związane w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu Przystąpienia z 2003 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 lipca 2003 r.
W imieniu Rady | |
G. TREMONTI | |
Przewodniczący |
______
(1) Wniosek z dnia 8 kwietnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia z dnia 19 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 81 z 21.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 453/2003 (Dz.U. L 69 z 13.3.2003, str. 10).
(4) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 36.
(5) Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 31.
(6) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 43.
(7) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 20.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.183.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1295/2003 dotyczące środków przewidzianych w celu ułatwienia procedur składania wniosków wizowych i wydawania wiz dla członków rodziny olimpijskiej biorących udział w Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich w Atenach w 2004 r. |
Data aktu: | 15/07/2003 |
Data ogłoszenia: | 22/07/2003 |
Data wejścia w życie: | 23/07/2003, 01/05/2004 |