Decyzja 2003/421/WE w sprawie zawieszenia procedury kontrolnej dotyczącej przeszkód w handlu polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Republikę Kolumbii w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 2003 r.
w sprawie zawieszenia procedury kontrolnej dotyczącej przeszkód w handlu polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Republikę Kolumbii w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych

(2003/421/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 czerwca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 356/95(2), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 7 lipca 2000 r. Volkswagen AG wniósł skargę na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 3286/94 (zwanego dalej "rozporządzeniem").

(2) Volkswagen AG twierdził, że wywóz ze Wspólnoty pojazdów silnikowych do Republiki Kolumbii jest utrudniony przez przeszkody w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia.

(3) Rzekome przeszkody w handlu zostały ustanowione przez ogólne kolumbijskie prawo podatkowe z 1996 r. (ze zmianami) (Estatuto Tributario), które przewiduje rozróżnienie między pojazdami montowanymi lub produkowanymi w Kolumbii, a tymi produkowanymi i montowanymi poza Kolumbią do celów zastosowania podatku VAT. Prawo to przewiduje, że pojazdy w kategorii do 1.400 cm3 produkowane lub montowane Kolumbii objęte są stawką podatku VAT w wysokości 20 % w porównaniu ze stawką podatku VAT w wysokości 35 % na samochody przywożone.

(4) Komisja decyduje, po konsultacji z Komitetem Doradczym ustanowionym rozporządzeniem, czy skarga zawiera wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie procedury kontrolnej. W konsekwencji, procedura kontrolna została wszczęta dnia 18 sierpnia 2000 r.(3).

(5) Badanie dostarczyło wystarczające dowody dla ocenienia, że:

- Republika Kolumbii narusza swoje obowiązki wynikające z art. III.2 GATT z 1994 r. Dlatego zaskarżone przez skarżącego praktyki mające być przeszkodami w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie przeszkód w handlu,

- powyżej opisany dyskryminacyjny system nakładania podatku VAT przez Kolumbię na przywóz samochodów powoduje negatywne skutki w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenie w sprawie przeszkód w handlu.

(6) W wyniku procedury kontrolnej ustalono, że działanie było konieczne, w interesie Wspólnoty, w celu usunięcia negatywnych skutków w handlu wynikających z przeszkód w handlu stosowanych przez Kolumbię.

(7) W celu zagwarantowania wykonywania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, wydaje się racjonalne znalezienie ze strony Kolumbii możliwości ugodowego rozwiązania, również przez wzgląd na trudną polityczną i gospodarczą sytuację Kolumbii.

(8) W grudniu 2001 r., Komisja Europejska i Kolumbia osiągnęły porozumienie stosownie do którego Kolumbia zobowiązała się nie zwiększać obecnego zróżnicowania podatku w stosunku do przywożonych samochodów silnikowych do 1.400 cm3 oraz usunąć wyżej wspomniane zróżnicowanie podatku VAT przed dniem 1 lipca 2005 r. Zgodnie z tymi warunkami, Komisja zobowiązała się do niewszczynania procedur rozstrzygania sporów WTO w zakresie środków objętych badaniem rozporządzenia w sprawie przeszkód w handlu. Porozumienie określiło, że pozostaje bez uszczerbku dla stanu prawnego Wspólnoty Europejskiej i Kolumbii.

(9) Porozumienie ustalało, że Komisja zawiesiłaby procedurę kontrolną w tej sprawie jak tylko zostałoby przyjęte przez Parlament Kolumbii ustawodawstwo wprowadzające w życie umowę.

(10) Projekt aktu prawnego przewidujący stopniowe zniesienie zróżnicowania podatku VAT differential został przedstawiony przez Rząd Kolumbii parlamentowi Kolumbii dnia 20 maja 2002 r. i został przyjęty dnia 27 grudnia 2002 r.

(11) Dlatego należy zawiesić procedurę kontrolną.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ustanowionego rozporządzeniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Niniejszym zawiesza się procedurę kontrolną wszczętą w dniu 18 sierpnia 2000 r., dotyczącą przeszkód w handlu, polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Kolumbię w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 maja 2003 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 71.

(2) Dz.U. L 41 z 23.2.1995, str. 3.

(3) Dz.U. C 236 z 18.8.2000, str. 4.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.143.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/421/WE w sprawie zawieszenia procedury kontrolnej dotyczącej przeszkód w handlu polegających na praktykach handlowych stosowanych przez Republikę Kolumbii w odniesieniu do przywozu pojazdów silnikowych
Data aktu: 20/05/2003
Data ogłoszenia: 11/06/2003