uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 911/2001 (2), w szczególności jego art. 31 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2001/104/WE z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie zawarcia Umowy w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Argentyną na mocy art. XXVIII Układu Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT) z 1994 r. o zmianie koncesji w odniesieniu do czosnku, przewidzianych w harmonogramie CXL załączonym do GATT (3), w szczególności jej art. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W następstwie negocjacji prowadzonych na podstawie art. XXVIII GATT z 1994 r., Wspólnota zmieniła warunki przywozu czosnku. Od 1 czerwca 2001 r. normalne cło na przywóz czosnku objętego kodem CN 0703 20 00 składa się ze stawki celnej ad valorem w wysokości 9,6 % oraz szczególnej kwoty równej 1.200 EUR za tonę netto. Jednakże Umowa zawarta z Argentyną otworzyła kontyngent 38.370 ton wolny od szczególnej stawki celnej, zatwierdzony decyzją 2001/404/WE, zwany dalej "kontyngentem GATT". Umowa stanowi, że kontyngent ma być podzielony na 19.147 ton na przywóz z Argentyny (numer seryjny 09.4104), 13.200 ton na przywóz z Chin (numer seryjny 09.4105) i 6.023 ton na przywóz z innych krajów (numer seryjny 09.4106).
(2) Przywóz czosnku może być również dokonywany poza kontyngentem GATT lub poza normalną stawką celną, na preferencyjnych warunkach, na mocy porozumień zawartych między Wspólnotą a niektórymi państwami trzecimi.
(3) Metoda zarządzania kontyngentem GATT została ustanowiona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1047/2001 (4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem. (WE) nr 1865/2001 (5). Doświadczenie pokazuje jednakże, że zarządzanie to mogłoby być usprawnione i uproszczone. W szczególności, należy znieść pozwolenia na przywóz dokonywany poza kontyngentem GATT, a warunki przystąpienia importerów do tego kontyngentu należy dostosować tak, aby lepiej uwzględniały tradycyjny obrót handlowy.
(4) Przywóz czosnku może być monitorowany zgodnie z art. 308d rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (7).
(5) Z uwagi na istnienie szczególnej stawki celnej na niepreferencyjny przywóz poza kontyngentem GATT, zarządzanie tym kontyngentem wymaga wprowadzenia systemu pozwoleń na przywóz. Szczegółowe zasady tego systemu muszą uzupełniać lub odstępować od zasad ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych (8), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2299/2001 (9).
(6) Potrzebne są środki w celu utrzymania na możliwie jak najniższym poziomie spekulacyjnych wniosków o wydanie pozwoleń na przywóz, które nie są związane z prawdziwą działalnością handlową na rynku owoców i warzyw. W tym celu, należy ustanowić szczegółowe zasady w sprawie wniosków o wydanie pozwoleń i ich ważności.
(7) Przyjmując, że Umowa zawarta z Argentyną przewiduje zarządzanie kontyngentem GATT w oparciu o system tradycyjnych i nowych importerów, należy określić pojęcie tradycyjnych importerów oraz podzielić kontyngent między te dwie kategorie importerów, pozwalając przy tym na jego optymalne wykorzystanie.
(8) W celu zagwarantowania poprawnego zarządzania kontyngentem GATT, należy przyjąć środki, które mają być zastosowane przez Komisję w przypadku, gdy wnioski o wydanie pozwolenia obejmują, dla ściśle określonego pochodzenia lub w ściśle określonym kwartale, ilości przewyższające ilości ustalone decyzją 2001/404/WE, powiększone o ilości niewykorzystane w ramach pozwoleń wydanych wcześniej. W przypadku, gdy środki te wiążą się z zastosowaniem współczynnika obniżki w czasie wydawania pozwolenia, należy przewidzieć możliwość wycofania wniosków o wydanie pozwolenia z natychmiastowym zwolnieniem zabezpieczenia.
(9) W celu poprawy kontroli i zapobiegania ewentualnemu zakłóceniu w handlu, wynikającemu z niedokładnej dokumentacji, dla czosnku przywożonego z niektórych państw trzecich należy utrzymać istniejący system świadectw pochodzenia i wymóg transportu tego czosnku do Wspólnoty bezpośrednio z państwa trzeciego będącego krajem pochodzenia. To świadectwo pochodzenia ma być wydawane przez właściwe władze krajowe zgodnie z art. 56-62 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1047/2001 niniejszym traci moc.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2002 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 129 z 11.5.2001, str. 3.
(3) Dz.U. L 142 z 29.5.2001, str. 7.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 35.
(5) Dz.U. L 254 z 22.9.2001, str. 3.
(6) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(7) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11.
(8) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(9) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 19.
(10) Dla Iranu, patrz komunikat 98/C 12/04 (Dz.U. C 12 z 16.1.1998, str. 13).
Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr 537/2004 z dnia 23 marca 2004 r. dostosowującego rozporządzenia dotyczące rynku świeżych owoców i warzyw w związku z przystąpieniem Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.04.86.9) z dniem 1 maja 2004 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.86.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 565/2002 ustanawiające metodę zarządzania kontyngentami taryfowymi i wprowadzające system świadectw pochodzenia czosnku przywożonego z państw trzecich |
Data aktu: | 02/04/2002 |
Data ogłoszenia: | 03/04/2002 |
Data wejścia w życie: | 06/04/2002, 01/05/2004 |