Decyzja 2002/159/WE w sprawie wspólnego formatu dokumentów zawierających zestawienie krajowych danych dotyczących jakości paliwa

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 lutego 2002 r.
w sprawie wspólnego formatu dokumentów zawierających zestawienie krajowych danych dotyczących jakości paliwa

(notyfikowana jako dokument numer C(2002) 508)

(2002/159/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 98/70/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady z 13 października 1998 r. odnoszącą się do jakości benzyny oraz oleju napędowego i zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG(1), a w szczególności jej art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie zobowiązane są do kontrolowania jakości benzyny oraz oleju napędowego sprzedawanego na ich terytorium w celu zapewnienia ich zgodności z normami ochrony środowiska zawartymi w dyrektywie 98/70/WE oraz w celu zapewnienia skuteczności środków podjętych w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez pojazdy.

(2) Konieczne jest ustalenie wspólnego formatu dokumentów służących przedstawieniu informacji z zakresu kontroli jakości paliwa zgodnie z art. 8 ust. 3 dyrektywy 98/70/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ustanawia wspólny format dokumentów służących przedstawieniu krajowych danych na temat jakości paliwa zgodnie z art. 8 dyrektywy 98/70/WE.

Artykuł  2

Przy przedstawianiu Komisji stosownych danych Państwa Członkowskie zobowiązane są do korzystania z formatu dokumentów znajdującego się w załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 58.

ZAŁĄCZNIK 

W SPRAWIE WSPÓLNEGO FORMATU DOKUMENTÓW ZAWIERAJĄCYCH ZESTAWIENIE KRAJOWYCH DANYCH DOTYCZĄCYCH JAKOŚCI PALIWA

1. WSTĘP

Dyrektywa 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnosząca sie do jakości benzyny i oleju napędowego oraz zmieniająca dyrektywę 93/12/EWG(1), ostatnio zmienioną przez dyrektywę Komisji 2000/71/WE(2), wprowadza normy ochrony środowiska dla wszystkich rodzajów benzyn i oleju napędowego sprzedawanych w Unii Europejskiej. Normy te znajdują się w załącznikach I do IV do tej dyrektywy. Artykuł 8 ust. 1 zobowiązuje Państwa Członkowskie do kontroli przestrzegania tych norm zgodnie z metodami pomiarowymi przedstawionymi w dyrektywie. Nie później niż do 30 czerwca każdego roku Państwa Członkowskie zobowiązane są do przedłożenia zestawienia danych z kontroli jakości paliwa zebranych w okresie od stycznia do grudnia poprzedniego roku kalendarzowego. Pierwszy raport musi być sporządzony do dnia 30 czerwca 2002 r. Znajdujący się poniżej format dokumentów został ustanowiony przez Komisję Europejską zgodnie z art. 8 ust. 3 dyrektywy 98/70/WE oraz niniejszą decyzją.

2. DANE INSTYTUCJI SPORZĄDZAJĄCEJ RAPORT W SPRAWIE KONTROLI JAKOŚCI PALIWA

Stosowne władze sporządzające raport w sprawie kontroli jakości paliwa proszone są o wypełnienie poniższej tabeli.

Raport za rok
Kraj
Data ukończenia raportu
Instytut odpowiedzialny za sporządzenie raportu
Adres instytutu
Osoba odpowiedzialna za sporządzenie raportu
Numer telefonu:
Adres e-mail:

3. DEFINICJE I WYJAŚNIENIA

Macierzysta klasa paliwa: dyrektywa 98/70/WE wprowadza normy ochrony środowiska dla benzyny i oleju napędowego sprzedawanego w krajach Unii Europejskiej. Normy zawarte w dyrektywie można określić jako "macierzyste klasy paliwa". Zalicza się do nich i) zwykła benzyna bezołowiowa (pomiarowa liczba oktanowa > 91), ii) benzyna bezołowiowa (pomiarowa liczba oktanowa > 95) oraz iii) olej napędowy.

Krajowa klasa paliwa: Państwa Członkowskie mogą określić "krajowe" klasy paliwa, które jednak muszą respektować normy macierzystych klas paliwa. Na przykład krajowe klasy paliwa mogą zawierać benzynę bezołowiową super (liczba oktanowa > 98), benzynę z dodatkami zastępującymi ołów, benzynę nie zawierającą siarki, benzynę o zawartości siarki do 50 ppm, olej napędowy nie zawierający siarki, olej napędowy o zawartości siarki do 50 ppm itd.

Paliwa niezawierające siarki to benzyna lub olej napędowy o zawartości siarki mniejszej niż 10 mg/kg (ppm).

4. OPIS SYSTEMU KONTROLI JAKOŚCI PALIWA

Państwa Członkowskie powinny przedstawić opis działań w ramach krajowego systemu kontroli jakości paliwa.

5. CAŁKOWITA SPRZEDAŻ BENZYNY I OLEJU NAPĘDOWEGO

Państwa Członkowskie są proszone o wypełnienie poniższej tabeli z wyszczególnieniem ilości każdej klasy benzyny oraz oleju napędowego sprzedawanego na ich terytorium.

Klasa paliw Całkowita sprzedaż (litery/tony)
Benzyna bezołowiowa (minimalna pomiarowa liczba oktanowa = 91)(1)
Benzyna bezołowiowa (minimalna pomiarowa liczba oktanowa = 95)(1)
Benzyna bezołowiowa (minimalna pomiarowa liczba oktanowa = 95, zawartość siarki mniejsza niż 50 ppm)(2)
Benzyna bezołowiowa niezawierająca siarki (zawartość siarki mniejsza niż 10 ppm)(3)
Benzyna bezołowiowa (95 ≤ pomiarowa liczba oktanowa < 98)
Benzyna bezołowiowa(pomiarowa liczba oktanowa ≥ 98)
Olej napędowy(4)
Olej napędowy(zawartość siarki mniejsza niż 50 ppm)(5)
Olej napędowy (zawartość siarki mniejsz niż 10 ppm)(6)
(1) Zgodnie z załącznikiem I dyrektywy 98/70/WE.

(2) Zgodnie z załącznikiem III dyrektywy 98/70/WE.

(3) Zgodnie z załącznikiem III dyrektywy 98/70/WE, z wyjątkiem

zawartości siarki, która musi być mniejsza niż 10 ppm.

(4) Zgodnie z załącznikiem II dyrektywy 98/70/WE.

(5) Zgodnie z załącznikiem IV dyrektywy 98/70 WE.

(6) Zgodnie z załącznikiem IV dyrektywy 98/70/WE, z wyjątkiem

zawartości siarki, która musi być mniejsza niż 10 ppm.

6. DOSTĘPNOŚĆ PALIW NIEZAWIERAJĄCYCH SIARKI

Państwa Członkowskie zobowiązane są do przedstawienia opisu geograficznej dostępności paliw niezawierających siarki sprzedawanych na ich terytorium.

Krótki opis obszarów, na których sprzedawane są paliwa niezawierające siarki na terytorium Państwa Członkowskiego.

7. DEFINICJA OKRESU LETNIEGO DLA LOTNOŚCI BENZYNY

Dyrektywa 98/70/WE wymaga, aby prężność par benzyny była mniejsza niż 60,0 kPa w okresie letnim, który trwa od dnia 1 maja do dnia 30 września. W Państwach Członkowskich, w których występują "warunki arktyczne", okres letni trwa od dnia 1 czerwca do dnia 31 sierpnia, a prężność par nie może przekroczyć 70 kPa. Państwa Członkowskie proszone są o zdefiniowanie okresu letniego obowiązującego na ich terytorium.

Okres letni
(dla lotności benzyny)

8. FORMAT DOKUMENTÓW DO ZŁOŻENIA RAPORTU W SPRAWIE BENZYNY

Państwa Członkowskie zobowiązane są do przedstawienia sprawozdania na temat kontroli jakości benzyny (dla krajowych i macierzystych klas) zawierającego dane zebrane w określonym roku kalendarzowym (od stycznia do grudnia). Właściwa tabela, którą należy wypełnić, znajduje się w dodatku I. Przyjęte metody wykonywania testów zawarte są w EN228:2000 lub odpowiedniej późniejszej wersji.

9. FORMAT DOKUMENTÓW DO ZŁOŻENIA SPRAWOZDANIA W SPRAWIE OLEJU NAPĘDOWEGO

Państwa Członkowskie zobowiązane są do przedstawienia raportu na temat kontroli jakości oleju napędowego (dla krajowych i macierzystych klas) zawierającego dane zebrane w określonym roku kalendarzowym (od stycznia do grudnia). Właściwa tabela, którą należy wypełnić, znajduje się w dodatku II. Przyjęte metody wykonywania testów zawarte są w EN590:2000 lub odpowiedniej późniejszej wersji.

10. Złożenie sprawozdania na temat kontroli jakości paliw

Raport na temat kontroli jakości paliw powinien zostać przekazany następującej osobie:

Sekretarz Generalny

Komisja Europejska

Rue de la Loi/Wetstraat 200

B-1049 Bruksela.

Raport powinien zostać również przesłany w formie elektronicznej na adres e-mail:

env-report-98-70@cec.eu.int

______

(1) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 58.

(2) Dz.U. L 287 z 14.11.2000, str. 46.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

DODATEK I

Paliwa stosowane w pojazdach z silnikami spalinowymi z zapłonem iskrowym (benzyna)

DODATEK  II

Paliwa stosowane w pojazdach z silnikami Diesla (olej napędowy)

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.53.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/159/WE w sprawie wspólnego formatu dokumentów zawierających zestawienie krajowych danych dotyczących jakości paliwa
Data aktu: 18/02/2002
Data ogłoszenia: 23/02/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/02/2002