Wspólne stanowisko 2002/829/WPZiB w sprawie dostaw niektórych rodzajów sprzętu do Demokratycznej Republiki Konga

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 21 października 2002 r.
w sprawie dostaw niektórych rodzajów sprzętu do Demokratycznej Republiki Konga

(2002/829/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 23 października 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie uzgodniły dnia 7 kwietnia 1993 r. nałożenie embargo na broń dla Zairu (obecnie Demokratyczna Republika Konga).

(2) Dnia 11 marca 2002 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2002/203/WPZiB dotyczące wspierania przez Unię Europejską wykonania porozumienia rozjemczego z Lusaki i procesu pokojowego w Demokratycznej Republice Konga i uchylające wspólne stanowisko 2001/83/WPZiB(1). Wspólne stanowisko zapewnia, między innymi, że Unia Europejska dąży do szybkiego stosowania procesu rozbrojenia na mocy porozumienia z Lusaki, jak również udzielenia wsparcia w odbudowie i rozwoju kraju.

(3) Wspólne stanowisko Rady 2001/374/WPZiB z dnia 14 maja 2001 r. w sprawie zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(2) wymaga, by Unia Europejska zwiększyła swoje wsparcie dla rozbrojenia w warunkach powojennych, ze szczególnym uwzględnieniem usuwania min lądowych.

(4) Embargo na broń powinno być zmienione w celu dopuszczenia niektórych wyłączeń,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1 1
1.
a) Bezpośrednia lub pośrednia dostawa, sprzedaż lub transfer broni lub jakiegokolwiek sprzętu podobnego wszelkiego typu, w tym broni i amunicji, pojazdów i wyposażenia wojskowego, wyposażenia paramilitarnego oraz części zamiennych do wyżej wymienionych do Demokratycznej Republiki Konga przez obywateli Państw Członkowskich lub z terytoriów Państw Członkowskich, lub przy użyciu statków lub samolotów pod ich banderą, jest zakazane niezależnie od tego, czy pochodzą one z tych terytoriów, czy nie.

b) Bezpośrednie lub pośrednie świadczenie na rzecz jakiejkolwiek osoby, podmiotu lub organu w Demokratycznej Republice Konga jakiejkolwiek pomocy (włącznie z finansowaniem i pomocą finansową), doradztwa lub szkoleń powiązanych z działalnością wojskową, w tym w szczególności pomocy i szkoleń technicznych powiązanych z dostarczaniem, produkcją, utrzymaniem lub użytkowaniem przedmiotów określonych w lit. a), przez obywateli Państw Członkowskich lub z terytoriów Państw Członkowskich, jest zakazane.

2.
Ustępu 1 nie stosuje się do:

a) dostawy, sprzedaży lub transferu broni i sprzętu podobnego lub świadczenia pomocy, doradztwa lub szkoleń, określonych w ust. 1, na rzecz Misji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Demokratycznej Republice Konga i zintegrowanej kongijskiej armii krajowej oraz sił policyjnych;

b) dostawy, sprzedaży lub transferu nieśmiercionośnego sprzętu wojskowego przeznaczonego wyłącznie do wykorzystania w celach humanitarnych lub ochronnych, lub świadczenia pomocy lub szkoleń powiązanych z użytkowaniem takiego nieśmiercionośnego wyposażenia, pod warunkiem że o takiej dostawie lub świadczeniu powiadamia się z wyprzedzeniem Sekretarza Generalnego ONZ za pośrednictwem jego specjalnego przedstawiciela.

3.
Dostawa, sprzedaż lub transfer broni i sprzętu podobnego lub świadczenie usług, określonych w ust. 2, podlega upoważnieniu udzielanemu przez właściwe organy Państw Członkowskich.
4.
Państwa Członkowskie rozważą dostawy na mocy ust. 2 na zasadzie jednostkowych przypadków, w pełni uwzględniając kryteria określone w kodeksie postępowania Unii Europejskiej w sprawie wywozu broni. Państwa Członkowskie zażądają odpowiednich środków bezpieczeństwa przeciwko nadużyciu upoważnień udzielonych na podstawie ust. 3 i, gdzie właściwe, zapewniają przepisy dotyczące ponownie wywiezienia dostarczonej broni i sprzętu podobnego.
Artykuł  2

Państwa Członkowskie niezwłocznie informują się wzajemnie oraz Komisję o środkach podjętych na podstawie niniejszego wspólnego stanowiska i dostarczają sobie wzajemnie wszelkie istotne informacje będące w ich posiadaniu, w związku z niniejszym wspólnym stanowiskiem.

Artykuł  3

Aby wpływ powyższych środków był jak największy, Unia Europejska podejmie starania, aby zachęcić inne państwa do przyjęcia środków podobnych do zawartych w niniejszym wspólnym stanowisku.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od daty jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne stanowisko będzie podlegać stałemu przeglądowi.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 października 2002 r.

W imieniu Rady
P. S. MØLLER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 3.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 wspólnego stanowiska nr 2003/680/WPZiB z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.249.64) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 29 września 2003 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.285.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2002/829/WPZiB w sprawie dostaw niektórych rodzajów sprzętu do Demokratycznej Republiki Konga
Data aktu: 21/10/2002
Data ogłoszenia: 23/10/2002
Data wejścia w życie: 21/10/2002, 01/05/2004