(Dz.U.UE L z dnia 26 czerwca 2002 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada przyjęła wspólne stanowisko 2000/391/WPZiB(1) określające cele i priorytety Unii Europejskiej w odniesieniu do Angoli.
(2) W świetle znaczących zmian politycznych, które nastąpiły w Angoli od 2000 r. niektóre przepisy wspomnianego wspólnego stanowiska stały się nieaktualne i wymagają aktualizacji.
(3) Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB z dnia 14 maja 2001 r. dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(2) oraz wspólne stanowisko 98/350/WPZiB z dnia 25 maja 1998 r. dotyczące praw człowieka, zasad demokracji, zasady państwa prawa i dobrych rządów w Afryce(3).
(4) Rada przyjęła wspólne stanowiska 97/759/WPZiB(4), 98/425/WPZiB(5) i 2000/391/WPZiB w odniesieniu do Angoli ukierunkowane na nakłonienie "União Nacional para a Independência Total de Angola" (UNITA) do wypełnienia swoich obowiązków w ramach procesu pokojowego zgodnie z odpowiednimi decyzjami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych, w szczególności jej rezolucjami 864 (1993), 1127 (1997), 1130 (1997), 1173 (1998) i 1176 (1998).
(5) Jak podano w deklaracjach Prezydencji w imieniu Unii Europejskiej z dnia 29 maja i 28 sierpnia 2001 r. oraz w konkluzjach ze spotkań Rady ds. Ogólnych w dniach 11 i 12 czerwca 2001 r. Unia Europejska powtórnie wyraziła swoje wsparcie dla wszelkich wysiłków czynionych w celu osiągnięcia rozwiązań politycznych na podstawie Porozumienia Pokojowego z Bicesse, Protokołu z Lusaki oraz odpowiednich rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Po śmierci Jonasa Savimbi w dniu 22 lutego 2002 r. Unia wyraziła w swoich deklaracjach z dnia 28 lutego i 4 kwietnia 2002 r. oraz w konkluzjach Rady Europejskiej z Barcelony w dniach 15-16 marca i w konkluzjach ze spotkań Rady ds. Ogólnych w dniach 13-14 maja swoje zadowolenie z ogłoszonego dnia 13 marca przez rząd zawieszenia broni i z formalnego podpisania dnia 4 kwietnia przez rząd Angoli i UNITA Listu Intencyjnego uzupełniającego Protokół z Lusaki w sprawie zawieszenia broni oraz pozostałych nierozstrzygniętych kwestii wojskowych. W tych deklaracjach Unia wskazała również konieczność zaradzenia poważnej sytuacji humanitarnej, wyrażając wolę wspierania wysiłku społeczeństwa Angoli we wprowadzeniu trwałego pokoju, stabilności oraz zrównoważonego rozwoju kraju.
(6) Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1268 (1999) w sprawie utworzenia Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych w Angoli (UNOA) oraz rozszerzyła trzykrotnie jego mandat na podstawie listu Przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa do Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, po raz ostatni 15 lipca 2002 r.
(7) Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1404 (2002) rozszerzającą mandat mechanizmów monitorujących sankcje nałożone na UNITA na kolejny sześciomiesięczny okres kończący się 19 października 2002 r. oraz przyjęła rezolucję 1412 (2002) z dnia 16 maja 2002 r., w której, potwierdzając rezolucje 696 (1991), 864 (1993) oraz wszystkie kolejne rezolucje, w szczególności rezolucję 1127 (1997) oraz przywołując deklarację swojego Przewodniczącego z dnia 28 marca 2002 r., które w szczególności wyrażały jej gotowość do uznania za właściwe określonych wyjątków oraz zmian do środków nałożonych przez ust. 4 lit. a) rezolucji 1127 (1997), zadecydowała, że środki nałożone przez ust. 4 lit a) i b) tej rezolucji zostaną zawieszone na okres 90 dni.
(8) W dniu 22 listopada 1996 r. Rada przyjęła rezolucję określającą wsparcie, zalecając, by z wyjątkiem pomocy humanitarnej środki na działania związane z wykrywaniem min były przyznawane państwom korzystającym, których władze przestają używać lądowych min przeciwpiechotnych; dnia 28 listopada 1997 r. przyjęła również wspólne działanie 97/817/WPZiB w sprawie min przeciwpiechotnych(6).
(9) Wymagane jest działanie ze strony Wspólnoty w celu wprowadzenia w życie niektórych środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 2002 r.
W imieniu Rady | |
J. MATAS I PALOU | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 146 z 21.6.2000, str. 1.
(2) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 158 z 2.6.1998, str. 1.
(4) Dz.U. L 309 z 12.11.1997, str. 8.
(5) Dz.U. L 190 z 4.7.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 338 z 9.12.1997, str. 1.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.167.9 |
Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
Tytuł: | Wspólne stanowisko 2002/495/WPZiB w sprawie Angoli i uchylające wspólne stanowisko 2000/391/WPZiB |
Data aktu: | 25/06/2002 |
Data ogłoszenia: | 26/06/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/06/2002 |