uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach(1) i na ich powierzchni, ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 1999/71/WE(2), w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/71/WE, w szczególności jej art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 7 dyrektywy 86/362/WE oraz art. 4 dyrektywy 90/642/EWG odpowiednio określają podstawowe przepisy dotyczące monitoringu pestycydów w zbożach oraz owocach i warzywach oraz na ich powierzchni odpowiednio.
(2) Doświadczenie w ustalaniu i wprowadzaniu w życie zaleceń Komisji wskazuje, iż najbardziej efektywnym sposobem ustanawiania skoordynowanych programów monitoringu we Wspólnocie Europejskiej jest wieloletnie planowanie, z możliwością corocznej korekty założeń.
(3) Artykuł 7 dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy 90/642/EWG przewidują dokonanie przeglądu oraz przyjęcie wszystkich niezbędnych środków, takich jak publikacja przez Komisję Wspólnot Europejskich sprawozdań zawierających opracowane i zestawione informacje z Państw Członkowskich oraz podjęcie działań na poziomie wspólnotowym w przypadku odnotowanych naruszeń najwyższych dopuszczalnych poziomów. Doświadczenie potwierdza, iż aby uzyskiwane rezultaty mogły być wykorzystane z pełnym zaufaniem, laboratoria przeprowadzające analizy pozostałości pestycydów muszą działać przy zapewnieniu jakości na najwyższym poziomie. Udział laboratoriów w regularnie przeprowadzanych testach umiejętności oraz wprowadzanie w życie przez laboratoria powszechnie stosowanych procedur kontroli jakości, może służyć spełnieniu wymogów akredytacji ustanowionych w art. 3 dyrektywy Rady 93/99/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie dodatkowych środków dotyczących urzędowej kontroli środków spożywczych(4).
(4) Ponieważ Komisja w procesie opracowywania i zestawiania informacji przedłożonych przez Państwa Członkowskie w celu przedstawienia ich jako sprawozdania Wspólnoty Europejskiej, musi mieć pewność, co do jakości, dokładności i porównywalności uzyskanych informacji, właściwe jest, aby Komisja wniosła wkład finansowy do działań, które wspierają przedsięwzięcie zapewniając uzyskanie najwyższego możliwego standardu realizacji programów monitoringu. W szczególności należy wesprzeć regularnie prowadzone w laboratoriach testy umiejętności a także przegląd i opracowywanie instrukcji procedur kontroli jakości podczas regularnych spotkań specjalistów.
(5) Właściwe jest, aby Komisja wniosła wkład finansowy do działań, które wspierają pozostałe aspekty koordynacji monitoringu pozostałości pestycydów na poziomie wspólnotowym. W szczególności należy wesprzeć prace związane z umożliwieniem Komisji spełnienia wymogów w odniesieniu do postępu w pracach nad opracowaniem systemu pozwalającego na ocenę aktualnego ryzyka spożycia na podstawie uzyskanych informacji.
(6) Komunikat Komisji w sprawie zdrowia konsumentów i bezpieczeństwa żywności (COM(97) 183) opisuje działania, którym poddawana jest żywność; kontrola weterynaryjna, fitosanitarna i służby kontrolne. Monitoring pozostałości pestycydów w zbożach oraz warzywach i owocach oraz na ich powierzchni jest czynnością, która powinna być dokonywana przez służbę kontrolną.
(7) Działania monitoringu w latach 1996 i 1997 wykazały naruszenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów ustalonych w zmienionej dyrektywie 90/642/EWG.
(8) W przypadku odnotowanych naruszeń oraz w odniesieniu do szczegółowych przepisów wykonawczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania monitoringu zmieniona dyrektywa 90/642/EWG, jak również zmieniona dyrektywa 86/362/EWG przewidują przyjęcie na poziomie wspólnotowym określonych działań.
(9) Niezbędne jest podsumowujące zestawienie istniejących we wszystkich Państwach Członkowskich systemów monitoringu mające na celu poprawę monitoringu pozostałości pestycydów we Wspólnocie oraz wspieranie ich prawidłowego funkcjonowania.
(10) Należy opracować szczegółowe przepisy wykonawcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przepisów dotyczących monitoringu. Przepisy te powinny w sposób jasny ustanawiać działania i procedury, w odniesieniu do których Komisja może wnieść wkład finansowy w ramach dostępnych przydziałów budżetowych.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 2000 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(4) Dz.U. L 290 z 24.11.1993, str. 14.
(6) Dz.U. L 128 z 21.5.1999, str. 30.
(7) Dz.U. L 128 z 21.5.1999, str. 48.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.78.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 645/2000 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania niektórych przepisów art. 7 dyrektywy Rady 86/362/EWG oraz art. 4 dyrektywy Rady 90/642/EWG dotyczących ustaleń w zakresie monitoringu najwyższych dopuszczalnych poziomów pestycydów odpowiednio w zbożach i produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 28/03/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/03/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/04/2000 |