Rozporządzenie 531/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w zakresie systemu premii, kwot produkcyjnych i przyznawania pomocy specjalnej grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 531/2000
z dnia 10 marca 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w zakresie systemu premii, kwot produkcyjnych i przyznawania pomocy specjalnej grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 660/1999(2), w szczególności jego art. 7, 9 ust. 5 i art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 18 ust. 4 i 20 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2848/98(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2637/1999(4), stanowi, że wypłata premii na rzecz producentów i grup producentów przez Państwo Członkowskie lub przez pierwszego przetwórcę musi być dokonana w drodze przelewu bankowego lub pocztowego na jeden rachunek. Stosowanie tego przepisu przysparza problemów grupom producentów, ponieważ system nie zezwala, aby zarządzanie funduszami zostało rozciągnięte na całe terytorium, ani nie zezwala na zaciągnięcie kredytu operacyjnego z banku niezarządzającego premiami. Dlatego też powinny zostać ustanowione przepisy przewidujące wypłatę premii na konta asygnowane do wpłaty premii oraz przepisy dotyczące numerów rachunków, które mają być przekazane do właściwego organu kontrolnego.

(2) Na mocy art. 20 powyższego rozporządzenia niektóre Państwa Członkowskie, przez okres dwóch lat, mogły wypłacać premie producentom za pośrednictwem pierwszego przetwórcy bez ułatwień związanych z zaliczkami. Sytuacja ta spowodowała u producentów problemy z gotówką, gdyż nie otrzymywali zapłaty, zanim nie dostarczyli całości swojej produkcji. Dlatego też producenci ci powinni uzyskać możliwość otrzymania zaliczek za pośrednictwem pierwszych przetwórców na takich samych zasadach, jak te ustanowione w art. 19 dla producentów otrzymujących swoje premie bezpośrednio z Państw Członkowskich.

(3) Artykuł 29 tego samego rozporządzenia stanowi, że krajowe rezerwy mogą być tworzone między innymi z kwot uzyskanych w drodze liniowej redukcji w wysokości do 2 % ilości, które zostały trwale przeniesione. Krajowe rezerwy mają być przydzielone do końca lutego zgodnie z art. 22 ust. 3, a termin ten nie zezwala na wykorzystanie kwot otrzymanych z trwałego przeniesienia dla tego samego roku produkcyjnego. Dlatego też powinny zostać ustanowione przepisy stanowiące, że trwale przeniesione ilości mogą być stosowane do bieżących zbiorów oraz, w tym celu, że te ilości mogą zostać przydzielone aż do upływu terminu przeznaczonego na zawarcie umów kontraktacji.

(4) Artykuł 33 ust. 3 tego samego rozporządzenia stanowi, że przeniesienie kwot produkcyjnych nie może dotyczyć ilości mniejszych niż 100 kg. Aby umożliwić producentom tytoniu, których kwoty na grupy odmian są mniejsze niż 100 kg, dokonanie przeniesienia kwot w całości, przepis ten powinien zostać złagodzony.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2848/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 18 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zapłata grupom producentów sum określonych w ust. 1 i 2 oraz zapłata ceny zakupu producentom przez pierwszych przetwórców może zostać dokonana tylko w drodze przelewu bankowego lub pocztowego na asygnowane do takich płatności rachunki, których numery są przekazywane właściwemu organowi kontrolnemu i które w przypadku grupy producentów muszą być powiązane z płatnościami na rzecz indywidualnych członków grupy producentów.".

2) artykuł 19 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 19

1. Państwa Członkowskie stosują system zaliczek na premie na rzecz producentów zgodnie z ust. 2-8.

2. Zaliczka określona w ust. 1 jest wypłacana na wniosek producenta lub - w przypadku zbiorów za rok 2000 - na wniosek pierwszego przetwórcy na podstawie zaświadczenia o kwalifikowaniu się do otrzymania zaliczki, przygotowanego przez właściwy organ kontrolny.

3. Wnioskowi o zaliczkę muszą towarzyszyć następujące dokumenty, z wyjątkiem przypadków, gdy Państwo Członkowskie będące już w ich posiadaniu stanowi z tego powodu inaczej:

a) kopia umowy kontraktacji zawartej przez producenta wydana w jego imieniu;

b) kopia deklaracji kwoty wydana producentowi i objęta wspomnianą umową kontraktacji;

c) pisemna deklaracja zainteresowanego producenta określająca ilości tytoniu, jakie jest w stanie dostarczyć w czasie bieżących zbiorów.

4. Zaświadczenie określone w ust. 2 wydawane jest przez organ kontrolny po zweryfikowaniu dokumentów określonych w ust. 3 i po otrzymaniu pisemnej deklaracji złożonej przez producenta.

Jeśli chodzi o pierwszego przetwórcę, zaświadczenie jest wydawane na podstawie umowy kontraktacji przez niego zawartej i przewidywanych lub dokonanych dostaw.

5. Wypłata zaliczki do maksymalnej wysokości równej stałej części premii podlega wymogowi złożenia zabezpieczenia równego kwocie zaliczki plus 15 %. Zaliczka jest wypłacana od dnia 16 października roku zbiorów i musi zostać wypłacona w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku określonego w ust. 2 i dowodu złożenia zabezpieczenia, z wyjątkiem przypadków, gdy wniosek złożono przed dniem 16 września, w których okres ten jest przedłużony do 77 dni.

6. Jeżeli zaliczka jest przyznana grupie producentów lub pierwszemu przetwórcy, ale nie została wypłacona członkom lub uprawnionym do tego producentom lub zwrócona Państwu Członkowskiemu w terminie 30 dni od daty jej otrzymania, od nadal dostępnej sumy pobiera się odsetki w wysokości ustalonej przez Państwo Członkowskie. Odsetki, naliczane od daty otrzymania zaliczki, są zaksięgowane na rzecz Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR).

7. Wypłaconą zaliczkę odlicza się od kwoty premii podlegającej wypłacie na mocy art. 18 ust. 1 lub art. 20 ust. 1, począwszy od pierwszej dokonanej dostawy.

Złożone zabezpieczenie jest zwracane po okazaniu świadectwa kontroli ilości danego tytoniu i dowodu, że suma odpowiadająca premii została wypłacona uprawnionym do tego producentom. Państwa Członkowskie ustanawiają wszelkie dalsze warunki, w szczególności okresy dostaw tytoniu lub minimalne ilości, dla których można sporządzać świadectwa kontroli.

Z chwilą wypłacenia 50 % należnej zaliczki zwalnia się 50 % zabezpieczenia.

Złożone zabezpieczenie jest zwalniane z chwilą odliczenia całej sumy wypłaconej zaliczki od premii podlegającej wypłacie.

8. Z wyjątkiem przypadku siły wyższej, niedokonanie dostaw w terminie określonym w art. 16 ust. 1, umożliwiającym pełne odliczenie wypłaconej zaliczki od premii podlegającej wypłacie, powoduje przepadek złożonego zabezpieczenia w stopniu równym kwocie nieodzyskanej zaliczki.

9. Państwa Członkowskie ustalają wszelkie dalsze warunki regulujące przyznawanie zaliczek, w szczególności ostateczny termin składania wniosków. Producenci nie mogą składać wniosków o zaliczkę po rozpoczęciu dokonywania dostaw.".

3) w art. 20 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wypłaty sum określonych w ust. 1 można dokonać wyłącznie w drodze przelewu bankowego lub pocztowego na asygnowane do takich płatności rachunki, których numery są przekazywane właściwemu organowi kontrolnemu i które w przypadku grupy producentów muszą być powiązane z płatnościami na rzecz indywidualnych członków grupy producentów.".

4) w art. 29 ust. 3 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Kwoty produkcyjne wynikające ze stosowania ust. 2 akapit drugi tiret pierwsze mogą zostać przyznane do aż upływu terminu przeznaczonego na zawarcie umów kontraktacji.".

5) w art. 33 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przeniesienie kwot produkcyjnych określonych w ust. 1 nie może obejmować ilości mniejszych niż 100 kg, z wyjątkiem kwot produkcyjnych mniejszych niż 100 kg, które mają zostać przeniesione w całości. Jednakże przeniesienie ilości mniejszych niż 100 kg musi być podane do wiadomości Komisji.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od zbiorów roku 2000.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 2000 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(2) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 10.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 17.

(4) Dz.U. L 323 z 15.12.1999, str. 8.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.64.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 531/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w zakresie systemu premii, kwot produkcyjnych i przyznawania pomocy specjalnej grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego
Data aktu: 10/03/2000
Data ogłoszenia: 11/03/2000
Data wejścia w życie: 14/03/2000, 01/05/2004, 01/01/2000