(Tekst mający znaczenie dla EOG)(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2000 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konkluzje Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. stwierdzają, że jeżeli Europa ma w pełni wykorzystać możliwości rozwojowe i potencjał zatrudnienia cyfrowej gospodarki opartej na wiedzy, przedsiębiorcy i obywatele muszą posiadać dostęp do niedrogiej infrastruktury komunikacyjnej o światowej jakości oraz szerokiego zakresu usług. Wzywa się Państwa Członkowskie i Komisję do działania na rzecz zwiększenia konkurencyjności w lokalnych sieciach dostępu przed końcem 2000 r. oraz uwolnienia pętli lokalnej w celu umożliwienia znacznej obniżki kosztów korzystania z Internetu. Na posiedzeniu Rady Europejskiej w Feira w dniu 20 czerwca 2000 r. przyjęto zaproponowany plan działań "e-Europe", który określa uwolniony dostęp do pętli lokalnej jako krótkookresowy priorytet.
(2) Uwolnienie pętli lokalnej powinno uzupełniać istniejące przepisy w prawie wspólnotowym gwarantujące usługę powszechną i dostęp, na który mogą sobie pozwolić wszyscy obywatele, poprzez zwiększanie konkurencji, zapewnianie efektywności gospodarczej i dostarczanie użytkownikom maksymalnych korzyści.
(3) "Pętla lokalna" to fizyczny obwód składający się z pary skręconych, metalowych przewodów w publicznej stacjonarnej sieci telefonicznej, łączący punkt zakończenia w lokalu abonenta z przełącznicą główną lub równorzędnym urządzeniem. Jak stwierdzono w piątym sprawozdaniu Komisji na temat wykonania pakietu regulacyjnego w dziedzinie telekomunikacji, lokalna sieć dostępu pozostaje najmniej konkurencyjnym fragmentem zliberalizowanego rynku telekomunikacyjnego. Nowi przedsiębiorcy nie posiadają rozpowszechnionej, alternatywnej infrastruktury sieciowej i nie są w stanie przy użyciu tradycyjnych technologii dorównać oszczędnościom skali i pokryciu operatorów uznanych za mających znaczącą pozycję rynkową na rynku stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych. Wynika to z faktu, iż operatorzy ci rozwijali swoją metalową lokalną infrastrukturę dostępu przez znaczny okres, chronieni prawami wyłączności i byli w stanie pokryć koszty inwestycyjne poprzez renty monopolowe.
(4) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2000 r. w sprawie komunikatu Komisji na temat przeglądu sektora łączności w 1999 r. podkreśla znaczenie umożliwienia rozwoju w tym sektorze infrastruktury, która wspiera rozwój łączności elektronicznej i handlu elektronicznego, jak również znaczenie regulowania w taki sposób, który wspiera ten rozwój. Stwierdza się, że uwolnienie pętli lokalnej obecnie dotyczy głównie metalowej infrastruktury dominującego podmiotu i że inwestowanie w alternatywne infrastruktury musi mieć możliwość zapewnienia odpowiedniej stopy zwrotu, ponieważ może to ułatwić ekspansję tych infrastruktur w obszarach, gdzie penetracja jest w dalszym ciągu niska.
(5) Zapewnienie nowych pętli przy wykorzystaniu światłowodów o dużej przepustowości bezpośrednio dużym użytkownikom stanowi szczególny rynek, który rozwija się w warunkach konkurencji i obejmuje nowe inwestycje. W związku z tym niniejsze rozporządzenie dotyczy dostępu do metalowych pętli lokalnych, bez uszczerbku dla krajowych zobowiązań w zakresie innych rodzajów dostępu do infrastruktury lokalnej.
(6) Dla nowych przedsiębiorców dublowanie w całości istniejącej lokalnej, metalowej infrastruktury dostępu nie byłoby gospodarczo możliwe w rozsądnie krótkim czasie; infrastruktury alternatywne, takie jak telewizja kablowa, łączność satelitarna, bezprzewodowe pętle lokalne generalnie na razie nie oferują takiej samej funkcjonalności lub powszechności, chociaż sytuacja w poszczególnych Państwach Członkowskich może być różna.
(7) Uwolniony dostęp do pętli lokalnej umożliwia nowym przedsiębiorcom konkurowanie z notyfikowanymi operatorami w oferowaniu usług w zakresie szybkiego przesyłania danych dla stałego dostępu do Internetu oraz aplikacji multimedialnych w oparciu o technologię cyfrowej linii abonenckiej (DSL), jak również usług telefonii głosowej. Uzasadnione żądanie uwolnionego dostępu oznacza, iż dostęp ten jest niezbędny w celu świadczenia usług i odrzucenie tego żądania uniemożliwi, ograniczy lub zakłóci konkurencję w tym sektorze.
(8) Niniejsze rozporządzenie przewiduje uwolniony dostęp do metalowych pętli lokalnych tylko dla tych notyfikowanych operatorów, którzy zostali uznani przez swoje krajowe organy regulacyjne za mających znaczącą pozycję rynkową na rynku stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na podstawie odpowiednich przepisów wspólnotowych (zwanych dalej "notyfikowanymi operatorami"). Państwa Członkowskie przekazały już Komisji nazwy tych operatorów stacjonarnej sieci publicznej, którzy mają znaczącą pozycję rynkową na mocy części I załącznika I do dyrektywy 97/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. w sprawie wzajemnych połączeń w telekomunikacji ze względu na zapewnienie usług powszechnych i interoperacyjności poprzez zastosowanie zasad otwartej sieci (ONP) 3 oraz dyrektywy 98/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 1998 r. w sprawie zastosowania zasady otwartej sieci (ONP) w telefonii głosowej oraz w sprawie usług powszechnych w telekomunikacji w konkurencyjnym środowisku 4 .
(9) Od notyfikowanego operatora nie można żądać zapewniania rodzajów dostępu, których nie jest w stanie zapewnić, na przykład jeżeli spełnienie żądania spowodowałoby naruszenie praw niezależnej strony trzeciej. Obowiązek zapewnienia uwolnionego dostępu do pętli lokalnej nie oznacza, że notyfikowani operatorzy muszą specjalnie instalować całkowicie nową lokalną infrastrukturę sieciową w celu spełnienia żądań beneficjentów.
(10) Chociaż negocjacje handlowe stanowią preferowaną metodę osiągnięcia porozumienia w sprawach technicznych i cenowych dotyczących dostępu do pętli lokalnej, doświadczenie pokazuje, że w większości przypadków konieczna jest interwencja regulacyjna wobec nierównowagi pozycji negocjacyjnej między nowym przedsiębiorcą i notyfikowanym operatorem oraz braku alternatywnych rozwiązań. W niektórych okolicznościach krajowy organ regulacyjny może, zgodnie z prawem wspólnotowym, interweniować z własnej inicjatywy w celu zapewnienia uczciwej konkurencji, efektywności gospodarczej i maksymalnych korzyści dla użytkowników końcowych. Niedotrzymanie wyznaczonych terminów przez notyfikowanego operatora uprawnia beneficjenta do otrzymania odszkodowania.
(11) Zasady szacowania kosztów i ustalania cen w odniesieniu do pętli lokalnych i związanych udogodnień są przejrzyste, niedyskryminacyjne i obiektywne w celu zapewnienia sprawiedliwego traktowania. Zasady ustalania cen zapewniają, że operator pętli lokalnej jest w stanie pokryć odpowiednie, związane z tym koszty i osiągnąć odpowiedni zysk w celu zapewnienia długookresowego rozwoju i ulepszania infrastruktury lokalnego dostępu. Zasady ustalania cen dla pętli lokalnych sprzyjają uczciwej i trwałej konkurencji, przy uwzględnieniu konieczności zainwestowania w alternatywną infrastrukturę, oraz zapewniają, że nie nastąpi zakłócenie konkurencji, w szczególności nie ulegnie zawężeniu marża notyfikowanego operatora między cenami hurtowymi i detalicznymi usług. W tym względzie ważne jest przeprowadzenie konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za sprawy konkurencji.
(12) Notyfikowani operatorzy przekazują informacje i uwolniony dostęp stronom trzecim na tych samych warunkach i o tej samej jakości, jaką zapewniają dla własnych usług lub swoim podmiotom powiązanym. W tym celu ogłoszenie przez notyfikowanego operatora odpowiedniej oferty ramowej dla uwolnionego dostępu do pętli lokalnej, w krótkich ramach czasowych i najlepiej w Internecie oraz pod nadzorem krajowego organu regulacyjnego, przyczynia się to utworzenia przejrzystych i niedyskryminacyjnych warunków rynkowych.
(13) W swoim zaleceniu 2000/417/WE z dnia 25 maja 2000 r. w sprawie uwolnionego dostępu do pętli lokalnej umożliwiającego konkurencyjne świadczenie pełnego zakresu usług łączności elektronicznej, w tym szerokopasmowych usług multimedialnych i szybkiego Internetu 5 , oraz w swoim komunikacie z dnia 26 kwietnia 2000 r. 6 Komisja przedstawiła szczegółowe zalecenia mające na celu pomoc dla krajowych organów regulacyjnych w sprawiedliwym uregulowaniu różnych form uwolnionego dostępu do pętli lokalnej.
(14) Zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu osiągnięcie zharmonizowanych ram dla uwolnionego dostępu do pętli lokalnej w celu umożliwienia konkurencyjnego dostarczania niedrogiej infrastruktury komunikacyjnej światowej jakości i szerokiego zakresu usług dla wszystkich przedsiębiorców i obywateli we Wspólnocie jest celem niemożliwym do zrealizowania przez poszczególne Państwa Członkowskie w sposób bezpieczny, zharmonizowany i terminowy i lepiej może być zrealizowany przez Wspólnotę. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu. Przyjmuje się je bez uszczerbku dla przepisów krajowych zgodnych z prawem wspólnotowym, które przewidują bardziej szczegółowe środki, na przykład dotyczące kolokacji wirtualnej.
(15) Niniejsze rozporządzenie uzupełnia ramy regulacyjne dla telekomunikacji, w szczególności dyrektywy 97/33/WE i 98/10/WE. Nowe ramy regulacyjne dla łączności elektronicznej powinny zawierać odpowiednie przepisy zastępujące niniejsze rozporządzenie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2000 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
N. FONTAINE |
D. VOYNET |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
1 Opinia wydana dnia 19 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 26 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 5 grudnia 2000 r.
3 Dz.U. L 199 z 26.7.1997, str. 32. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/61/WE (Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 37).
4 Dz.U. L 101 z 1.4.1998, str. 24.
5 Dz.U. L 156 z 29.6.2000, str. 44.
6 Dz.U. C 272 z 23.9.2000, str. 55.
7 Dyrektywa 97/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 kwietnia 1997 r. w sprawie wspólnych postanowień ramowych dotyczących ogólnych zezwoleń i indywidualnych licencji w dziedzinie usług telekomunikacyjnych (Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 15).
8 Dostępność tych informacji może być ograniczona tylko w odniesieniu do stron zainteresowanych w celu uniknięcia problemów związanych z bezpieczeństwem publicznym.
9 Dostępność tych informacji może być ograniczona tylko w odniesieniu do stron zainteresowanych w celu uniknięcia problemów związanych z bezpieczeństwem publicznym.