Decyzja 2000/728/WE ustanawiająca opłaty zgłoszeniowe i roczne wspólnotowego oznakowania ekologicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 listopada 2000 r.
ustanawiająca opłaty zgłoszeniowe i roczne wspólnotowego oznakowania ekologicznego

(notyfikowano do wiadomości w dokumencie numer C(2000)3279)

(Tekst odnoszący się do EOG)

(2000/728/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności art. 175 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), a w szczególności jego art. 12 oraz załącznik V,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że każdorazowe złożenie wniosku o przyznanie oznakowania ekologicznego powinno podlegać opłacie pokrywającej powstałe w związku z tym koszty oraz że korzystanie z oznakowania ekologicznego powinno wiązać się z wnoszeniem opłaty rocznej.

(2) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że wysokość opłat rocznych oraz za złożenie wniosku powinna być ustalona przez Komisję zgodnie z załącznikiem V oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 wyżej wymienionego rozporządzenia.

(3) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje ustalenie minimalnej i maksymalnej wysokości opłaty za złożenie wniosku oraz mówi, że w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw(2) oraz producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się opłata ta powinna być obniżona o co najmniej 25 %.

(4) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że roczna opłata powinna zostać obliczona na podstawie rocznej wielkości sprzedaży wyrobu, któremu przyznano wspólnotowe oznakowanie ekologiczne oraz że minimalna i maksymalna opłata powinna być stała.

(5) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw oraz producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się roczna opłata powinna być obniżona o co najmniej 25 %.

(6) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że w przypadku podmiotów, które otrzymały już certyfikaty EMAS lub ISO 14001, mogą być zastosowane dalsze obniżki rocznej opłaty.

(7) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że obniżki opłaty mogą zostać rozważone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 powyższego rozporządzenia.

(8) Niniejsza decyzja zgodna jest z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Złożenie wniosku o przyznanie znaku podlega opłacie związanej z powstałymi z tego tytułu kosztami.
2.
Minimalna opłata za złożenie wniosku wynosi 300 EUR. Maksymalna opłata wynosi 1.300 EUR.
3. 1
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw oraz producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się opłata za złożenie wniosku zostanie zmniejszona o 25 %. Obie obniżki są łączne i dotyczą zarówno opłaty minimalnej jak i maksymalnej.
Artykuł  2
1.
Każdy podmiot, któremu przyznane zostało oznakowanie ekologiczne zobowiązany jest do wnoszenia rocznej opłaty na rzecz instytucji, która znak przyznała.
2.
Opłata obejmuje okres, który rozpoczyna się z dniem przyznania oznakowania ekologicznego.
3.
Roczna wartość sprzedaży jest obliczana w oparciu o ceny loco fabryka, jeśli wyrób, któremu przyznano oznakowanie ekologiczne, jest towarem. W przypadku usług wartość sprzedaży obliczana jest na podstawie cen łącznie z dostawą.
4.
Roczna opłata wynosi 0,15 % wartości rocznej sprzedaży wyrobu, któremu przyznano oznakowanie ekologiczne Wspólnoty.
5. 2
Minimalna roczna opłata wynosi 500 EUR dla grupy wyrobów dla jednego podmiotu. Maksymalna opłata wynosi 25.000 EUR dla grupy wyrobów dla jednego podmiotu.
6.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jak również producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się opłata roczna zostanie zmniejszona o 25 %. Obie obniżki są łączne.
7.
Opłata roczna zostanie zmniejszona o 15 % w przypadku podmiotów, które otrzymały certyfikaty EMAS lub/i ISO 14001. Obniżka może być przyznana pod warunkiem że podmiot zobowiąże się do zapewnienia pełnej zgodności swoich wyrobów oznaczonych oznakowaniem ekologicznym z kryteriami oznakowania ekologicznego przez cały czas trwania umowy oraz, że zobowiązanie to znajdzie się na jego liście celów związanych z ochroną środowiska. Podmioty posiadające certyfikat ISO 14001 mają obowiązek przedstawić coroczne sprawozdanie z wdrażania tego zobowiązania. Podmioty posiadające EMAS przedstawiają coroczny raport na temat ochrony środowiska.
8.
Kompetentne władze mogą przyznać obniżki do 25 % dla maksymalnie trzech pierwszych podmiotów z każdego Państwa Członkowskiego, które otrzymały oznakowanie ekologiczne dla określonej grupy wyrobów.
8a. 3
Właściwe organy mogą przyznać ograniczenie aż do 30 %, jeśli dany produkt otrzymał również inne oznakowanie ekologiczne, które spełnia ogólne wymagania ISO 14024.
9.
Wszystkie wyżej wymienione obniżki są łączne i dotyczą również minimalnych i maksymalnych opłat rocznych i nie mogą w sumie przekroczyć 50 %.
10.
Wyroby, w przypadku których wyroby pośrednie obłożone zostały już opłatą roczną, będą jedynie podlegać opłacie odnoszącej się do rocznej sprzedaży wyrobu po odjęciu wartości wyrobu pośredniego.
Artykuł  3

Opłata za złożenie wniosku i opłata roczna nie dotyczą kosztów związanych z badaniem i weryfikacją, które mogą być niezbędne w przypadku niektórych wyrobów. Ubiegający się o przyznanie oznakowania ekologicznego muszą sami ponieść takie koszty.

Artykuł  4

Umowy na stosowanie oznakowania ekologicznego zawarte przed wejściem w życie niniejszej decyzji mogą, na życzenie licencjobiorcy, zostać zmodyfikowane w celu uwzględnienia postanowień niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Przyjęcie lub zmiana przez Wspólnotę grup wyrobów dla oznakowania ekologicznego, zgodnie z procedurą ustanowioną przez art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, może doprowadzić do zmian w zastosowaniu niniejszej decyzji ustanawiającej koszty i opłaty dla poszczególnych grup wyrobów. Zmiany takie powinny znaleźć się w decyzji ustanawiającej kryteria ekologiczne dla poszczególnych grup wyrobów.

Artykuł  6

Decyzja Komisji 93/326/EWG z dnia 13 maja 1993 r., ustanawiająca wskazówki do ustalenia kosztów i opłat w związku ze wspólnotowym oznakowaniem ekologicznym(3), traci moc.

Artykuł  7

Komisja może w ciągu dwóch lat poddać ocenie sposób wdrażania niniejszej decyzji i wprowadzić do niej stosowne zmiany.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Małe i średnie przedsiębiorstwa według definicji z rekomendacji Komisji 96/280/WE (Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4).

(3) Dz.U. L 129 z 27.5.1993, str. 23.

1 Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/564/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.196.36) od stosowania art. 1 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 1 przywoływanej decyzji.

- Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/578/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.198.57) od stosowania art. 1 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 1 przywoływanej decyzji.

2 Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/564/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.196.36) od stosowania art. 2 ust. 5 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 2 przywoływanej decyzji.

- Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/578/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.198.57) od stosowania art. 2 ust. 5 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 2 przywoływanej decyzji.

3 Art. 2 ust. 8a dodany przez art. 1 decyzji nr 2003/393/WE z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.135.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.293.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/728/WE ustanawiająca opłaty zgłoszeniowe i roczne wspólnotowego oznakowania ekologicznego
Data aktu: 10/11/2000
Data ogłoszenia: 22/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/11/2000