Rozporządzenie 1672/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) 1251/1999 ustanawiające system wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych w celu objęcia nim lnu i konopi uprawianych na włókno

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1672/2000
z dnia 27 lipca 2000 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) 1251/1999 ustanawiające system wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych w celu objęcia nim lnu i konopi uprawianych na włókno

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólna polityka rolna zmierza do osiągnięcia celów określonych w Traktacie, z uwzględnieniem sytuacji rynkowej.

(2) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia Rady (EWG) nr 1308/70 z dnia 29 czerwca 1970 r. dotyczącego wspólnej organizacji rynku lnu i konopi(5) sektor lnu i konopi uległ głębokim przemianom. W uzupełnieniu do tradycyjnej produkcji długiego włókna lnianego i tradycyjnego wykorzystywania włókien konopnych obecnie len i konopie uprawiane są również z przeznaczeniem na nowy rynek włókien krótkich. Ze względu na to, że krótkie włókna mogą być wykorzystywane w nowych materiałach, ich produkcja powinna być wspomagana w celu wspierania nowatorskich rynków rokujących na przyszłość.

(3) Ze względu na jej atrakcyjność pomoc przewidziana w rozporządzeniu (EWG) nr 1308/70 dała początek czysto spekulacyjnej produkcji w niektórych Państwach Członkowskich. Kroki podjęte w celu zwalczania tego zjawiska dodatkowo skomplikowały ustawodawstwo regulujące ten sektor i nie zawsze doprowadziły do osiągnięcia oczekiwanego sukcesu.

(4) W celu rozwiązania problemów występujących na rynku lnu i konopi uprawianych na włókno wysokość pomocy przyznawanej zainteresowanym hodowcom powinna być porównywalna do pomocy dla upraw konkurencyjnych. W tym celu i mając na względzie uproszczenie stosowanych przepisów, te rośliny uprawne powinny być włączone do systemu wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1251/1999(6). Ponadto w przypadku gdy istnieje konieczność zapewnienia ciągłej produkcji, rozporządzenie Rady (WE) nr 1673/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno(7) przewiduje pomoc w odniesieniu do przetwarzania słomy lnianej i konopnej. Pomoc w odniesieniu do przetwarzania powinna prowadzić do wzrostu ceny nabycia słomy lnianej i konopnej oraz uczynić produkcję bardziej dochodową dla producentów.

(5) Aby zapewnić sprawne przejście do poziomu wsparcia przyznawanego dla zbóż i w celu rozwiązania obecnych problemów powodowanych funkcjonowaniem różnych systemów pomocy w odniesieniu do włókien lnianych i siemienia lnianego, płatności w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno powinny być takie same jak przyznawane w odniesieniu do siemienia lnianego, które to płatności muszą być wyrównane do roku gospodarczego 2002/2003 z płatnościami w odniesieniu do zbóż. Dodatkowa pomoc w Finlandii i Szwecji, przewidywana dla konkurencyjnych upraw w art. 4 rozporządzenia (WE) 1251/1999, jest również uzasadniona w przypadku lnu i konopi.

(6) Aby uwzględnić ostatnie podjęcie produkcji lnu i konopi, w szczególności w pobliżu zakładów przetwórczych, warunki programu ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1251/1999 powinny być rozszerzone i objąć dane obszary oraz uprawy roślinne.

(7) Aby oddalić niebezpieczeństwo obchodzenia celów rozporządzenia (WE) nr 1251/1999, przyznawanie pomocy na hektar w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno powinno być dokonywane z zastrzeżeniem niektórych warunków w odniesieniu do uprawy.

(8) Należy ustanowić szczególne środki w odniesieniu do konopi, aby zapewnić, że nielegalne uprawy nie mogły być ukryte między uprawami kwalifikującymi się do płatności obszarowych, w ten sposób powodując zakłócenia wspólnej organizacji rynku konopi. Dlatego należy ustanowić przepis dla płatności obszarowych, które mają być przyznawane jedynie dla obszarów obsianych odmianami konopi dającymi pewne gwarancje w odniesieniu do zawartości substancji psychotropowych.

(9) Aby zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1637/2000 można było monitorować ilości kwalifikujące się do pomocy w odniesieniu do przetwarzania słomy, produkcja słomy musi być powiązana z obszarem, na którym jest uprawiana, a na producentów powinny być nałożone obowiązki, które są wzajemne w stosunku do nałożonych na danych producentów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1251/1999 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do obliczenia wspomnianego w ust. 1 wykorzystywana jest średnia wydajność zbóż. Jednakże w przypadku gdy kukurydza rozpatrywana jest oddzielnie, wydajność »kukurydzy« wykorzystywana jest do obliczeń dla kukurydzy, natomiast wydajność »zbóż innych niż kukurydza« wykorzystywana jest dla zbóż, oleistych, siemienia lnianego oraz lnu i konopi uprawianych na włókno."

2) w art. 4 ust. 3 akapit pierwszy wyrazy "siemię lniane" zastępuje się wyrazami "siemię lniane oraz len i konopie uprawiane na włókno.";

3) artykuł 4 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W Finlandii i Szwecji na północ od 62 równoleżnika oraz na pewnych obszarach przyległych o porównywalnych warunkach klimatycznych stwarzających szczególne trudności dla produkcji rolniczej kwota dodatkowa do płatności obszarowych, w wysokości 19 EUR na tonę, pomnożona przez wydajność stosowaną do obliczania płatności obszarowych, jest stosowana w odniesieniu do zbóż, oleistych, siemienia lnianego oraz lnu i konopi uprawianych na włókno.".

4) dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 5a

1. W odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno płatności obszarowe są realizowane wyłącznie, zależnie od okoliczności, po zawarciu umów lub podjęciu zobowiązania w sposób określony w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1673/2000.

W odniesieniu do konopi uprawianych na włókno płatności obszarowe są dokonywane tylko w przypadku wykorzystywanych odmian, w których zawartość tetrahydrokanabinolu nie przekracza 0,2 %.

2. Państwa Członkowskie ustanawiają system weryfikacji zawartości tetrahydrokanabinoluw uprawach roślinnych uprawianych na co najmniej 30 % obszaru konopi uprawianych na włókno, w odniesieniu do którego złożono wniosek o przyznanie płatności obszarowych. Jeżeli jednak Państwo Członkowskie wprowadza system uprzedniej zgody na tego rodzaju uprawy, minimum to wynosi 20 %.".

5) artykuł 7 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Wnioski o płatności nie mogą być składane w odniesieniu do gruntów, które w dniu 31 grudnia 1991 r. były wykorzystywane jako pastwisko stałe, uprawy wieloletnie lub były zadrzewione bądź też były wykorzystywane do celów nierolniczych. Jednakże wnioski o płatności do obszarów wykorzystywanych pod uprawę lnu lub konopi na włókno oraz, gdzie stosowne, do obszarów podlegającym obowiązkowemu odłogowaniu, można przedkładać w odniesieniu do gruntów, na które przyznano pomoc na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 1308/70 z dnia 29 czerwca 1970 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku lnu i konopi(*) w ciągu co najmniej jednego roku gospodarczego od 1998/1999 do 2000/2001.

______

(*) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2702/1999 (Dz.U. L 327 z 14.12.1999, str. 7).";

6) artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

a) w akapicie pierwszym dodaje się tiret w brzmieniu:

"- w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno uzgodnienia dotyczące umów i zobowiązań określonych w art. 5a ust. 1,

- w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno odnoszące się do szczególnych środków kontroli i metod określania poziomu tetrahydrokanabinolu."

b) akapit drugi tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- albo uzależnić przyznanie płatności od stosowania:

i) szczególnych nasion;

ii) kwalifikowanego materiału siewnego, w przypadku pszenicy durum oraz lnu i konopi uprawianych na włókno;

iii) niektórych odmian w przypadku oleistych, pszenicy durum, siemienia lnianego oraz lnu i konopi uprawianych na włókno,

- albo przewidzieć dla Państw Członkowskich możliwość przyznawania płatności z zastrzeżeniem takich warunków,";

7) Punkt IV w załączniku I otrzymuje brzmienie:

"Kod CN

Wyszczególnienie

IV. LEN

ex 1204 00

Siemię lniane

(Linum usitatissimum L.)

ex 5301 10 00

Len, surowy lub roszony, uprawiany na włókno

(Linum usitatissimum L.)

V. KONOPIE

ex 5302 10 00

Konopie, surowe lub roszone, uprawiane na włókno (Cannabis sativa L.)"

Artykuł  2

Zgodnie z art. 3 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1251/1999 Państwa Członkowskie przedłożą Komisji najpóźniej do dnia 1 października 2000 r. wszystkie plany regionalizacji po rewizji, wymagane w celu wprowadzenia danych dotyczących lnu i konopi uprawianych na włókno.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 2001/2002.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2000 r.

W imieniu Rady
H. VÉDRINE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U C 56 E z 29.2.2000, str. 17.

(2) Opinia wydana dnia 6 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 3.

(4) Opinia wydana dnia 14 czerwca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(5) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2702/1999 (Dz.U. L 327 z 14.12.1999, str. 7).

(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2704/1999 (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 12).

(7) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 16.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.193.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1672/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) 1251/1999 ustanawiające system wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych w celu objęcia nim lnu i konopi uprawianych na włókno
Data aktu: 27/07/2000
Data ogłoszenia: 29/07/2000
Data wejścia w życie: 29/07/2000, 01/05/2004, 01/08/2001