uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólna polityka rolna zmierza do osiągnięcia celów określonych w Traktacie, z uwzględnieniem sytuacji rynkowej.
(2) Od czasu wejścia w życie rozporządzenia Rady (EWG) nr 1308/70 z dnia 29 czerwca 1970 r. dotyczącego wspólnej organizacji rynku lnu i konopi(5) sektor lnu i konopi uległ głębokim przemianom. W uzupełnieniu do tradycyjnej produkcji długiego włókna lnianego i tradycyjnego wykorzystywania włókien konopnych obecnie len i konopie uprawiane są również z przeznaczeniem na nowy rynek włókien krótkich. Ze względu na to, że krótkie włókna mogą być wykorzystywane w nowych materiałach, ich produkcja powinna być wspomagana w celu wspierania nowatorskich rynków rokujących na przyszłość.
(3) Ze względu na jej atrakcyjność pomoc przewidziana w rozporządzeniu (EWG) nr 1308/70 dała początek czysto spekulacyjnej produkcji w niektórych Państwach Członkowskich. Kroki podjęte w celu zwalczania tego zjawiska dodatkowo skomplikowały ustawodawstwo regulujące ten sektor i nie zawsze doprowadziły do osiągnięcia oczekiwanego sukcesu.
(4) W celu rozwiązania problemów występujących na rynku lnu i konopi uprawianych na włókno wysokość pomocy przyznawanej zainteresowanym hodowcom powinna być porównywalna do pomocy dla upraw konkurencyjnych. W tym celu i mając na względzie uproszczenie stosowanych przepisów, te rośliny uprawne powinny być włączone do systemu wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1251/1999(6). Ponadto w przypadku gdy istnieje konieczność zapewnienia ciągłej produkcji, rozporządzenie Rady (WE) nr 1673/2000 z dnia 27 lipca 2000 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków lnu i konopi uprawianych na włókno(7) przewiduje pomoc w odniesieniu do przetwarzania słomy lnianej i konopnej. Pomoc w odniesieniu do przetwarzania powinna prowadzić do wzrostu ceny nabycia słomy lnianej i konopnej oraz uczynić produkcję bardziej dochodową dla producentów.
(5) Aby zapewnić sprawne przejście do poziomu wsparcia przyznawanego dla zbóż i w celu rozwiązania obecnych problemów powodowanych funkcjonowaniem różnych systemów pomocy w odniesieniu do włókien lnianych i siemienia lnianego, płatności w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno powinny być takie same jak przyznawane w odniesieniu do siemienia lnianego, które to płatności muszą być wyrównane do roku gospodarczego 2002/2003 z płatnościami w odniesieniu do zbóż. Dodatkowa pomoc w Finlandii i Szwecji, przewidywana dla konkurencyjnych upraw w art. 4 rozporządzenia (WE) 1251/1999, jest również uzasadniona w przypadku lnu i konopi.
(6) Aby uwzględnić ostatnie podjęcie produkcji lnu i konopi, w szczególności w pobliżu zakładów przetwórczych, warunki programu ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1251/1999 powinny być rozszerzone i objąć dane obszary oraz uprawy roślinne.
(7) Aby oddalić niebezpieczeństwo obchodzenia celów rozporządzenia (WE) nr 1251/1999, przyznawanie pomocy na hektar w odniesieniu do lnu i konopi uprawianych na włókno powinno być dokonywane z zastrzeżeniem niektórych warunków w odniesieniu do uprawy.
(8) Należy ustanowić szczególne środki w odniesieniu do konopi, aby zapewnić, że nielegalne uprawy nie mogły być ukryte między uprawami kwalifikującymi się do płatności obszarowych, w ten sposób powodując zakłócenia wspólnej organizacji rynku konopi. Dlatego należy ustanowić przepis dla płatności obszarowych, które mają być przyznawane jedynie dla obszarów obsianych odmianami konopi dającymi pewne gwarancje w odniesieniu do zawartości substancji psychotropowych.
(9) Aby zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1637/2000 można było monitorować ilości kwalifikujące się do pomocy w odniesieniu do przetwarzania słomy, produkcja słomy musi być powiązana z obszarem, na którym jest uprawiana, a na producentów powinny być nałożone obowiązki, które są wzajemne w stosunku do nałożonych na danych producentów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2000 r.
W imieniu Rady | |
H. VÉDRINE | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U C 56 E z 29.2.2000, str. 17.
(2) Opinia wydana dnia 6 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 3.
(4) Opinia wydana dnia 14 czerwca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2702/1999 (Dz.U. L 327 z 14.12.1999, str. 7).
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2704/1999 (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 12).
(7) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 16.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.193.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1672/2000 zmieniające rozporządzenie (WE) 1251/1999 ustanawiające system wsparcia producentów niektórych roślin uprawnych w celu objęcia nim lnu i konopi uprawianych na włókno |
Data aktu: | 27/07/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2000 |
Data wejścia w życie: | 29/07/2000, 01/05/2004, 01/08/2001 |