uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych(1), w szczególności jego art. 8 ust. 3 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1222/94 z dnia 30 maja 1994 r.(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 701/2000(3), ustanowiło wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji. Ponieważ przedmiotowe rozporządzenie było zmieniane piętnaście razy, w związku z wprowadzeniem nowych zmian do celów jasności należy teraz zmienić rozporządzenie (WE) nr 1222/94.
(2) Rozporządzenia w sprawie wspólnej organizacji rynków jaj, zbóż, ryżu, mleka i przetworów mlecznych oraz cukru stanowią, że w zakresie wymaganym dla umożliwienia wywozu danych produktów rolnych w formie niektórych przetworów niewymienionych w załączniku I do Traktatu na podstawie światowych notowań rynkowych lub cen takich produktów, różnica między takimi notowaniami lub cenami a cenami w Unii Europejskiej może zostać pokryta refundacją wywozową.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/1999(4) ustanawia ogólne zasady przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości takich refundacji. Sposób stosowania tych zasad w odniesieniu do towarów nieobjętych załącznikiem I wymaga jednak sprecyzowania.
(4) Artykuł 11 Porozumienia w sprawie rolnictwa załączonego do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ustanawia, iż refundacje przyznane do wywozu produktów rolnych zaliczanych do towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu nie mogą przewyższać refundacji, które przypadałyby do zapłaty w przypadku wywozu tych produktów w stanie niezmienionym. Należy to uwzględnić przy ustalaniu stawek refundacji i określaniu zasad w zakresie przyrównywania produktów do poszczególnych kategorii.
(5) Skrobia ziemniaczana przyrównywana jest do skrobi kukurydzianej. Jednakże należy umożliwić ustalenie szczególnej stawki refundacji dla skrobi ziemniaczanej w sytuacjach rynkowych, gdy jej cena jest znacznie niższa niż cena skrobi kukurydzianej.
(6) Towary takie mogą być otrzymywane bezpośrednio z produktów podstawowych, z produktów otrzymywanych wskutek przetwarzania produktów podstawowych, albo z produktów przyrównywanych do jednej z tych kategorii. Należy ustanowić zasady ustalania wysokości refundacji wywozowej w każdym z przedmiotowych przypadków.
(7) Wiele towarów wytwarzanych przez przedsiębiorstwo na jasno określonych warunkach technicznych i posiadających stałe cechy charakterystyczne i jakość, podlega powszechnie przyjętej strukturze wywozu. Dla uproszczenia formalności wywozowych należy przyjąć dla takich towarów procedurę uproszczoną, według której producent przekazuje właściwym władzom informacje, jakie uważają one za konieczne, dotyczące warunków wytwarzania towarów.
(8) Zawartość produktów rolnych w najliczniej wywożonych towarach różni się. Kwota refundacji musi, zatem zostać ustalona na podstawie ilości produktów rolnych faktycznie wykorzystywanych do produkcji wywożonych towarów. Niemniej jednak, w przypadku niektórych towarów o prostym i stosunkowo stałym składzie, kwotę refundacji, dla uproszczenia procedur administracyjnych, należy ustalić na podstawie stałych ilości produktów rolnych. W przypadku rejestracji tych ilości przez właściwe władze, należy wprowadzić wymóg corocznego potwierdzania takiej rejestracji, w celu zmniejszenia ryzyka związanego z brakiem informacji o zmianach ilości produktów używanych do wytwarzania danych towarów.
(9) Przy braku dowodów na brak przyznania refundacji na mocy rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1722/93 z dnia 30 czerwca 1993 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 1766/92 i (EWG) nr 1418/76 dotyczących refundacji produkcyjnych w sektorach zbóż i ryżu(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 87/1999(6) lub na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1010/86 z dnia 25 marca 1986 r. ustanawiającego ogólne zasady refundacji produkcyjnych do określonych wyrobów cukrowniczych używanych w przemyśle chemicznym(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2074/98(8), refundację wywozową należy obniżyć o wysokość refundacji produkcyjnej obowiązującej w dniu przyjęcia zgłoszenia wywozowego. Jest to jedyny system, który pozwala uniknąć nadużyć finansowych.
(10) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 565/80 z dnia 4 marca 1980 r. w sprawie zaliczek na poczet refundacji wywozowych produktów rolnych(9), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2026/83(10), oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(11), ustanowiły system zaliczek na poczet refundacji wywozowych produktów rolnych, który musi zostać uwzględniony przy dostosowywaniu refundacji wywozowych.
(11) Należy podjąć środki w celu zapewnienia ścisłej zgodności ze zobowiązaniami Wspólnoty. Ponadto środki te nie mogą nakładać zbędnych ograniczeń na podmioty gospodarcze.
(12) Umowy zawarte zgodnie z art. 300 Traktatu ograniczają wysokość refundacji, które mogą zostać przyznane w roku budżetowym. Koniecznie należy umożliwić wywóz towarów nieobjętych załącznikiem II do Traktatu na wcześniej ustalonych warunkach; w szczególności należy umożliwić uzyskanie zapewnienia, że wywóz kwalifikuje się do refundacji zgodnej ze zobowiązaniami Wspólnoty wynikającymi z umów albo, w przypadku braku takiej możliwości, uzyskanie takiej informacji z wystarczającymwyprzedzeniem; ponadto wydawanie świadectw umożliwia monitorowanie wniosków o refundację oraz zagwarantowanie, iż refundacje mogą być wypłacane posiadaczom świadectw do kwot wymienionych na świadectwie z zastrzeżeniem, że posiadacz świadectwa spełnia inne warunki w zakresie refundacji, ustanowione w regułach wspólnotowych.
(13) Umowy takie dotyczą wszystkich produktów rolnych wywożonych w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu. Produkty te obejmują niektóre zboża, wywożone w formie napojów alkoholowych określonych w art. 13 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92(12). Rozporządzenie (EWG) nr 2825/93(13), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3098/94(14), ustanawia niektóre szczegółowe zasady w odniesieniu do takich zbóż. Przyznawanie refundacji do wszystkich produktów rolnych wywożonych w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu należy objąć wspólnymi regułami.
(14) Istnieje duże prawdopodobieństwo, że otrzymywane wnioski o świadectwa będą uwzględniały ilości większe niż te, które można przyznać. W związku z tym rok należy podzielić na okresy, aby świadectwa były dostępne zarówno dla podmiotów gospodarczych, które dokonują wywozu pod koniec roku budżetowego, jak i dla tych, które realizują wywóz na początku roku budżetowego. Współczynnik redukcji należy stosować, w miarę możliwości, w odniesieniu do wszystkich wnioskowanych kwot.
(15) Należy ustanowić warunki zwalniania zabezpieczeń odnoszących się do świadectw objętych zakresem rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu produktów rolnych(15), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1932/1999 z dnia 9 września 1999 r.(16)
(16) W wyniku zobowiązań międzynarodowych przyjętych przez Unię Europejską, niektóre rodzaje wywozu nie podlegają ograniczeniom w zakresie wypłacania refundacji. Wywóz taki należy zwolnić ze wszelkich zobowiązań odnośnie do przedstawiania świadectwa refundacji.
(17) Większość eksporterów otrzymuje tytułem refundacji mniej niż 50.000 EUR rocznie. Ogólnie biorąc, wywóz ten stanowi jedynie niewielką część łącznej kwoty refundacji przyznawanych do produktów rolnych wywożonych w formie towarów. Należy umożliwić zwolnienie takiego wywozu z wymogu przedstawiania świadectwa.
(18) Niektórzy eksporterzy odpowiadają na zaproszenia do składania ofert, wydawane przez państwa trzecie przywozu. W razie odrzucenia oferty eksporterzy tacy muszą posiadać możliwość bezkarnego odjęcia kwoty odłożonej na poczet oferty od kwoty uwzględnionej w posiadanym przez nich świadectwie.
(19) Świadectwa refundacji służą wywiązaniu się ze zobowiązań zaciągniętych przez Unię Europejską wobec Światowej Organizacji Handlu; umożliwiają one także wcześniejsze ustalenie refundacji, która może zostać przyznana na produkty rolne używane do wytwarzania towarów wywożonych do państw trzecich. Cel ten różni się, pod niektórymi względami, od celów pozwoleń na wywóz wydawanych na produkty podstawowe wywożone w stanie niezmienionym, które są przedmiotem zobowiązań wobec Światowej Organizacji Handlu dotyczących ograniczeń ilościowych. Dlatego konieczne jest określenie przepisów ogólnych obowiązujących w odniesieniu do licencji rolnych i świadectw, ustanowionych obecnie w rozporządzeniu (WE) nr 1291/2000(17) ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych.
(20) Zarządzanie wysokością refundacji, które mogą być przyznawane w ciągu roku budżetowego do niektórych produktów rolnych wywożonych w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu, może skutkować potrzebą ustalenia różnych stawek dla wywozu, ze wcześniejszym ustaleniem stawki refundacji na podstawie sytuacji na rynku Wspólnoty oraz na rynkach światowych lub bez takiego ustalenia.
(21) Należy ustanowić warunki w odniesieniu do monitorowania, oparte na zasadzie zgłaszania przez eksportera właściwym władzom, przy każdym wywozie towarów, ilości produktów użytych do wytworzenia wywożonych towarów. Właściwe władze zobowiązane są podjąć środki, jakie uznają za niezbędne, w celu sprawdzania prawidłowości takich zgłoszeń.
(22) W konsultacji z właściwymi władzami Państwa Członkowskiego, w którym wytwarzane są towary, podmiotom gospodarczym należy zezwolić na dokonanie uproszczonego zgłoszenia użytych produktów, w formie zsumowanych ilości tych produktów z zastrzeżeniem, że przechowują oni szczegółowy rejestr wykorzystanych produktów i udostępniają go wspomnianym władzom.
(23) Eksporter, w szczególności jeżeli nie jest producentem, nie zawsze może znać dokładne ilości wykorzystanych produktów rolnych w odniesieniu, do których może wnioskować o refundację. Dlatego też nie zawsze może takie ilości zadeklarować. W związku z tym zachodzi konieczność zapewnienia alternatywnej metody obliczania refundacji, o którą może wnioskować zainteresowana osoba, ograniczonej do niektórych towarów, opartej na analizie chemicznej tych towarów i wykorzystującej tabelę przeliczeniową, sporządzoną w tym celu. Jeżeli przedmiotowa metoda obliczania stosowana jest dla niektórych towarów wymienionych w załączniku do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1722/93, pochodzenie wykorzystanej skrobi jest nieznane. Refundacja produkcyjna mogła zostać przyznana w odniesieniu do tej skrobi; dlatego też towary takie nie mogą być przedmiotem refundacji wywozowej dla skrobi.
(24) Władze odpowiedzialne za sprawdzanie zgłoszenia eksportera mogą nie posiadać wystarczających dowodów umożliwiających im przyjęcie zgłoszenia wykorzystanych ilości, nawet w przypadku gdy jest ono oparte na analizie chemicznej. Prawdopodobieństwo zaistnienia takich sytuacji jest największe w przypadku gdy towary przeznaczone do wywozu zostały wyprodukowane w Państwie Członkowskim innym niż państwo wywozu. Dlatego też właściwym władzom Państwa Członkowskiego wywozu należy umożliwić, w razie konieczności, uzyskanie bezpośrednio od właściwych władz drugiego Państwa Członkowskiego wszelkich informacji, jakie są w stanie uzyskać i dotyczących warunków wytwarzania przedmiotowych towarów.
(25) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2571/97 z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie sprzedaży masła po obniżonych cenach oraz przyznawania pomocy w odniesieniu do śmietany, masła i koncentratu masła, przeznaczonych do wykorzystania w produkcji ciast, lodów i innych środków spożywczych(18), dopuszcza udostępnianie masła i śmietany po obniżonych cenach, gałęziom przemysłu wytwarzającym niektóre towary. Fakt ten należy uwzględnić przy obliczaniu refundacji na podstawie analizy chemicznej.
(26) Pożądane jest zapewnienie dla całej Unii Europejskiej jednolitego stosowania przepisów dotyczących przyznawania refundacji do towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu. W tym celu każde Państwo Członkowskie powinno poinformować inne Państwa Członkowskie, za pośrednictwem Komisji, o przepisach w zakresie monitorowania, stosowanych na jego terytorium w odniesieniu do różnych rodzajów wywożonych towarów.
(27) Artykuł 31 ust. 10, 11 i 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(19) ustanawia warunki, jakie muszą zostać spełnione przed przyznaniem refundacji do niektórych przetworów mlecznych, które zostały sprowadzone, a następnie powrotnie wywiezione w formie towarów nieobjętych załącznikiem I do Traktatu.
(28) Koniecznie należy uwzględnić zwiększone ilości niektórych przetworów mlecznych, sprowadzanych po obniżonych stawkach celnych na mocy umów zawartych z niektórymi państwami trzecimi oraz możliwość przyznania refundacji wywozowej wyższej niż taka obniżona stawka celna.
(29) Aby zapewnić właściwe stosowanie przepisów rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynków w odniesieniu do przyznawania refundacji wywozowych, refundacji takich nie należy przyznawać na produkty z państw trzecich, wykorzystanych do produkcji towarów, które są wywożone po tym, jak były przedmiotem swobodnego obrotu w Unii Europejskiej.
(30) Należy ustalić współczynniki obowiązujące przy określaniu refundacji do niektórych przetworzonych produktów rolnych, a wysokość refundacji na 100 kg zużytego produktu należy opublikować.
(31) Komitet Zarządzający ds. Horyzontalnych Zagadnień dotyczących Handlu Przetworzonymi Produktami Rolnymi niewymienionymi w załączniku I do Traktatu nie dostarczył opinii w terminie określonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 lipca 2000 r.
W imieniu Komisji | |
Erkki LIIKANEN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18.
(2) Dz.U. L 316 z 31.5.1994, str. 5.
(3) Dz.U. L 83 z 4.4.2000, str. 6.
(4) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(5) Dz.U. L 159 z 1.7.1993, str. 112.
(6) Dz.U. L 9 z 15.1.1999, str. 8.
(7) Dz.U. L 94 z 9.4.1986, str. 9.
(8) Dz.U. L 265 z 30.9.1998, str. 8.
(9) Dz.U. L 62 z 7.3.1980, str. 5.
(10) Dz.U. L 199 z 22.7.1983, str. 12.
(11) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(12) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.
(13) Dz.U. L 258 z 16.10.1993, str. 6.
(14) Dz.U. L 328 z 20.12.1994, str. 12.
(15) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(16) Dz.U. L 240 z 10.9.1999, str. 11.
(17) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(18) Dz.U. L 350 z 20.12.1997, str. 3.
(19) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(20) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49.
(21) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18.
(22) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(23) Dz.U. L 252 z 25.9.1999, str. 1.
(24) Dz.U. L 214 z 8.9.1995, str. 16.
(25) Dz.U. L 367 z 16.12.1992, str. 10.
(26) Dz.U. L 178 z 5.7.1984, str. 22.
(27) Dz.U. L 239 z 22.9.1979, str. 24.
(28) Dz.U. L 20 z 27.1.1999, str. 8.
(29) Dz.U. L 379 z 31.12.1987, str. 29.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2390/2000 z dnia 27 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.276.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1052/2002 z dnia 17 czerwca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.160.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 czerwca 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 1052/2002 z dnia 17 czerwca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.160.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1461/2004 z dnia 17 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.270.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 sierpnia 2004 r. Odstępstwo wygasa z dniem 15 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 893/2005 z dnia 14 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.152.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1563/2001 z dnia 31 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.208.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 1052/2002 z dnia 17 czerwca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.160.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1563/2001 z dnia 31 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.208.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 1052/2002 z dnia 17 czerwca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.160.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1461/2004 z dnia 17 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.270.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 sierpnia 2004 r. Odstępstwo wygasa z dniem 15 października 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) rozporządzenia nr 893/2005 z dnia 14 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.152.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lipca 2005 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1052/2002 z dnia 17 czerwca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.160.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 595/2002 z dnia 5 kwietnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.91.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 307/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.52.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) rozporządzenia nr 307/2004 z dnia 20 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.52.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2004 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2390/2000 z dnia 27 października 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.276.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 1563/2001 z dnia 31 lipca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.208.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 595/2002 z dnia 5 kwietnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.91.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 kwietnia 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1052/2002 z dnia 17 czerwca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.160.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 czerwca 2002 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.177.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1520/2000 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji |
Data aktu: | 13/07/2000 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2000 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2000, 01/05/2004 |