uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Akt Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii, w szczególności jego art. 25 ust. 4 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 25 Aktu Przystąpienia z 1995 r., Traktaty oraz akty instytucji Wspólnot stosuje się do Wysp Kanaryjskich, z zastrzeżeniem odstępstw wymienionych w niniejszym artykule oraz w protokole 2 do tego Aktu Przystąpienia.
(2) Biorąc pod uwagę położenie geograficzne, Wyspy Kanaryjskie napotykają wyjątkowe trudności, wynikające z odległości, statusu wysp, wulkanicznego terenu, który nie sprzyja rozwojowi produkcji rolnej i przemysłowej oraz braku zasobów naturalnych; Rada przyjęła szereg środków zmierzających do ściślejszej integracji Wysp Kanaryjskich ze Wspólnotą, w szczególności w ramach unii celnej.
(3) W tym kontekście istniejące uzgodnienia dotyczące podatków pośrednich, mające na celu w szczególności zrekompensowanie strat wynikających ze statusu wysp oraz z ich geograficznego oddalenia, wymagały stopniowej reformy i modernizacji, zgodnie z legislacją wspólnotową; w tym celu, wśród przyjętych środków, rozporządzenie (EWG) nr 1911/91(3) zezwala na stosowanie nowego podatku od produkcji i wywozu ("arbitrio sobre la producción y sobre las importaciones" [APIM]) na Wyspach Kanaryjskich do dnia 31 grudnia 2000 r.
(4) Ten podatek tymczasowy został nałożony w celu ułatwienia dostosowania lokalnej produkcji do wymogów jednolitego rynku poprzez system zwolnień; niektóre całkowite lub częściowe zwolnienia są udzielane w odniesieniu do lokalnie wytwarzanych towarów, według potrzeb gospodarczych i pod warunkiem że te zwolnienia przyczyniają się do wspierania lokalnej działalności bez zakłócania warunków wymiany handlowej, co mogłoby być sprzeczne ze wspólnym interesem.
(5) Na mocy art. 5 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1911/91, Komisja dokonała analizy oddziaływania środków, podjętych w kontekście APIM, na gospodarkę Wysp Kanaryjskich oraz perspektyw integracji regionu z obszarem celnym Wspólnoty; analiza ta wykazała, że eliminacja APIM jest korzystna w odniesieniu do cen, a negatywna w odniesieniu do produkcji i zatrudnienia.
(6) Negatywny wpływ na produkcję i zatrudnienie różnicuje się jednakże w zależności od danego sektora gospodarki; chociaż czas pozwolił na dostosowanie się większości sektorów, pozostały jeszcze niektóre produkty pochodzące z wrażliwych sektorów gospodarki; Komisja, na wniosek hiszpańskich władz, zajęła się najbardziej słabymi sektorami oraz określiła wrażliwe produkty, a ponadto doszła do wniosków, iż taka słabość mogłaby w niektórych przypadkach prowadzić do rzeczywistego zaniku danego sektora.
(7) Po konsultacji z władzami hiszpańskimi okazało się, że stopniowe zmniejszanie podatku powinno zostać zawieszone do dnia 30 czerwca 2000 r. w przypadku niektórych wrażliwych produktów, w celu ułatwienia ich dostosowania do warunków rynkowych przed zniesieniem podatku; zawieszenie nie kwestionuje celów wprowadzenia Wspólnej Taryfy Celnej i eliminacji APIM, ale jest ograniczone wyłącznie do łagodzenia skutków gospodarczego dostosowania, które jest konieczne w celu całkowitego zniesienia podatku.
(8) Rozporządzenie (EWG) nr 1911/91 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(9) APIM przestanie obowiązywać dnia 31 grudnia 2000 r.; jednakże przed tą data Komisja, wraz z hiszpańskimi władzami zbada wpływ zawieszenia stopniowego zmniejszania podatku na dane sektory gospodarki, a w szczególności na produkty objęte niniejszym rozporządzeniem; w świetle wniosków z tych badań, Komisja, gdy będzie to konieczne, przedstawi Radzie propozycję dotyczącą środków podjętych zgodnie z Traktatem, w celu uniknięcia narażenia istnienia określonej lokalnej działalności produkcyjnej, która jest szczególnie słaba, dążąc jednocześnie do realizacji celów związanych z likwidacją podatku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 grudnia 1999 r.
W imieniu Rady | |
S. HASSI | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia dostarczona dnia 19 listopada 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 329 z 17.11.1999, str. 27.
(3) Dz.U. L 171 z 29.6.1991, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 284/92.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.326.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2674/1999 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1911/91 w sprawie stosowania przepisów prawa wspólnotowego w odniesieniu do Wysp Kanaryjskich |
Data aktu: | 13/12/1999 |
Data ogłoszenia: | 18/12/1999 |
Data wejścia w życie: | 18/12/1999, 01/05/2004 |