Decyzja 1999/726/WE w sprawie zapobiegania nadużyciom finansowym

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 7 października 1999 r.
w sprawie zapobiegania nadużyciom finansowym (EBC/1999/5)

(1999/726/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 1999 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 12.3,

uwzględniając wniosek Zarządu Europejskiego Banku Centralnego (EBC),

uwzględniając opinię Komitetu ds. Kadr EBC,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) EBC wraz instytucjami Wspólnoty Europejskiej oraz Państw Członkowskich przywiązuje ogromna wagę do ochrony wspólnotowych interesów finansowych oraz działań mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę wspólnotowych interesów finansowych.

(2) Posiedzenie Rady Europejskiej w Kolonii w czerwcu 1999 r. uznało za szczególnie pożądane, aby EBC przyłączył się do działań instytucji Wspólnoty Europejskiej mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych w Unii Europejskiej.

(3) EBC przywiązuje ogromną wagę do ochrony własnych interesów finansowych i działań mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę swoich interesów finansowych.

(4) Aby urzeczywistnić te cele, powinny zostać podjęte wszystkie dostępne środki, w szczególności w kontekście zadań śledczych powierzonych EBC i instytucjom Wspólnoty Europejskiej, przy utrzymywaniu dotychczasowego rozdziału i równowagi obowiązków między EBC a instytucjami Wspólnoty Europejskiej.

(5) Instytucje Wspólnoty Europejskiej oraz Państwa Członkowskie podjęły działania w celu zwalczania nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę wspólnotowych interesów finansowych na podstawie art. 280 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (zwanego dalej "Traktatem").

(6) Niezależność EBC jest przewidziana w Traktacie i Statucie; zgodnie z Traktatem i Statutem, EBC posiada swój własny budżet i własne zasoby finansowe oddzielne od zasobów finansowych Wspólnoty Europejskiej.

(7) W celu wzmocnienia środków dostępnych w celu zwalczania nadużyć finansowych, decyzją 1999/352/WE, EWWiS, Euroatom(1), Komisja ustanowiła między podległymi jej służbami Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), odpowiedzialny za prowadzenie postępowań administracyjnych mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych.

(8) Zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC jest podstawowym zadaniem Dyrekcji Audytu Wewnętrznego; Dyrekcja powyższa jest odpowiedzialna za prowadzenie postępowań administracyjnych mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych.

(9) Zwalczanie nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów w ramach EBC, należy rozumieć jako wykonywanie czynności podobnych do tych, które zostały zdefiniowane przez Parlament Europejski, Radę Unii Europejskiej oraz Komisję Wspólnot Europejskich, w ust. 1 akapit pierwszy Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r.(2)

(10) Aby wzmocnić i rozszerzyć niezależność działań Dyrekcji Audytu Wewnętrznego w zwalczaniu nadużyć finansowych oraz innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC, Dyrekcja powyższa będzie składać raporty Komitetowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, złożonego z wysoko wykwalifikowanych niezależnych specjalistów w tych dziedzinach pochodzących z zewnątrz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC

1.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest utworzony w celu wzmocnienia Dyrekcji Audytu Wewnętrznego w zakresie jej działań oraz w celu informowania o wszystkich sprawach związanych z ochroną i wykrywaniem nadużyć finansowych oraz innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC jak również zapewnienia zgodności działań EBC z odpowiednimi wewnętrznymi normami i/lub przepisami kodeksu postępowania EBC. Skład i kompetencje Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC ustanawia się w niniejszym artykule.
2.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest odpowiedzialny za monitorowanie oraz wykrywanie czynów określonych w ust. 1 w ramach kompetencji EBC wykonywanych przez Dyrekcję Audytu Wewnętrznego.
3.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest złożony z trzech niezależnych osób pochodzących z zewnątrz, posiadających wybitne kwalifikacje odpowiednie do zakresu działalności Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC. Są one mianowane na mocy decyzji Rady Prezesów. Decyzja podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
4.
Kadencja członków Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC wynosi trzy lata i może być odnowiona tylko raz. Po wygaśnięciu kadencji członków będą oni pełnić swoje funkcje do czasu ich ponownego mianowania albo zastąpienia przez inne osoby.
5.
Wykonując swoje funkcje, członkowie Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC nie mogą żądać ani przyjmować poleceń od organów decyzyjnych EBC ani od instytucji lub organów Wspólnot Europejskich, żadnego z rządów lub jakiegokolwiek innego organu lub instytucji.
6.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC powołuje przewodniczącego i przyjmuje własny regulamin. Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC podejmuje decyzje większością głosów swych członków.
7.
Dyrekcja Audytu Wewnętrznego corocznie przesyła Komitetowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC program swoich działań określonych w ust. 1. Dyrekcja Audytu Wewnętrznego regularnie informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o swoich działaniach, w szczególności o postępowaniach, ich wynikach i działaniach podejmowanych w ich następstwie. Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC, tam gdzie uzna za właściwe, może wydać polecenia Dyrekcji Audytu Wewnętrznego w odniesieniu do sposobu wykonywania działań.

W przypadku postępowania trwającego dłużej niż sześć miesięcy, dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o przyczynach dalszego trwania postępowania i przewidywanym terminie jego zakończenia. O takim przypadku Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC informuje Radę Prezesów.

Dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o przypadkach niezastosowania się kierownictwa EBC lub organów decyzyjnych EBC do zaleceń odnoszących się do zapobiegania i wykrywania nadużyć finansowych lub odnoszących się do zgodności z odpowiednimi wewnętrznymi normami i/lub przepisami kodeksu postępowania EBC. Dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego informuje Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC o przypadkach, w których konieczne jest przekazanie informacji władzom sądowniczym Państwa Członkowskiego.

8.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC przynajmniej raz w roku będzie przedstawiał sprawozdanie ze swojej działalności Radzie Prezesów, zewnętrznym audytorom EBC oraz Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu. Komitet złoży sprawozdania dotyczące wyników postępowań Dyrekcji Audytu Wewnętrznego i działań podjętych w ich następstwie Radzie Prezesów, zewnętrznym audytorom oraz Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu.
9.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC jest odpowiedzialny za stosunki z Komitetem Nadzorującym Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) określonym w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1973/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(3). Stosunki te oparte są na zasadach ustanowionych w decyzji EBC.
10.
Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC może poinformować właściwe krajowe władze sądownicze w przypadku gdy istotne dowody wskazują na fakt, że mogło dojść do naruszenia przepisów krajowego prawa karnego.
Artykuł  2

Odpowiedzialność za sprawozdania w sprawie nadużyć finansowych

Dyrekcja Audytu Wewnętrznego, zgodnie z niniejszą decyzją i obowiązującymi procedurami EBC, jest odpowiedzialna za prowadzenie postępowań i składanie sprawozdań we wszystkich sprawach związanych z zapobieganiem i wykrywaniem nadużyć finansowych i innych bezprawnych czynów na szkodę interesów finansowych EBC oraz w sprawie zgodności z odpowiednimi normami wewnętrznymi i przepisami kodeksu postępowania EBC.

Artykuł  3

Niezależność

W celu zapewnienia Dyrekcji Audytu Wewnętrznego możliwości skutecznego prowadzenia postępowań i składania sprawozdań w sprawach związanych z zapobieganiem i wykrywaniem nadużyć finansowych przy zachowaniu odpowiedniego poziomu niezależności, dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego składa sprawozdania w sprawach związanych z nadużyciami finansowymi Komitetowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC określonemu w art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Informowanie osób w stosunku do których toczy się postępowanie

W przypadku gdy z postępowania w sprawie nadużyć finansowych wynika możliwość wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do konkretnej osoby, dyrektor Dyrekcji Audytu Wewnętrznego niezwłocznie informuje ją o tym fakcie, pod warunkiem że nie spowoduje to szkody dla postępowania. W jakimkolwiek przypadku zarzuty odnoszące się do konkretnej osoby nie mogą być sporządzone, zanim osobie tej nie umożliwi się wyrażenia poglądów w odniesieniu do całości stanu faktycznego, który jej dotyczy.

Jeśli po przeprowadzeniu postępowania w stosunku do osoby podejrzanej nie można wytoczyć sprawy, postępowanie jej dotyczące zostaje zamknięte i nie będą podejmowane żadne dalsze działania, na mocy decyzji dyrektora Dyrekcji Audytu Wewnętrznego, który informuje o tym w formie pisemnej osobę zainteresowaną.

Artykuł  5

Prowadzenie działalności

Działalność prowadzona na mocy niniejszej decyzji będzie wykonywana z zastrzeżeniem zarówno postanowień obu Traktatów, w szczególności art. 6. Traktatu o Unii Europejskiej, jak również Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich z uwzględnieniem warunków zatrudniania personelu Europejskiego Banku Centralnego oraz warunków zatrudniania czasowego.

Personel EBC ma obowiązek, a każda inna osoba może poinformować Komitet ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC lub Dyrekcję Audytu Wewnętrznego o wszystkich nadużyciach finansowych lub innych bezprawnych czynach na szkodę interesów finansowych EBC. Personel EBC nie może ponosić szkód z powodu niesłusznego lub dyskryminacyjnego traktowania w wyniku przyczynienia się do działań Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC lub Dyrekcji Audytu Wewnętrznego określonego w niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Skargi

Każdy członek personelu EBC może wnieść skargę do Zarządu lub Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC dotyczącą zaniechania, którego dopuściła Dyrekcja Audytu Wewnętrznego w zakresie działań określonych w niniejszej decyzji, powodującego dla niego niekorzystne skutki.

Artykuł  7

Poufność

Jakakolwiek informacja uzyskana w toku prowadzenia postępowania dotyczącego nadużyć finansowych, niezależnie od jej postaci, objęta jest tajemnicą zawodową ustanowioną w art. 38 Statutu. Członkowie Komitetu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych EBC są zobowiązani do jej zachowania.

Artykuł  8

Publikacja i wejście w życie

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 7 października 1999 r.

Willem F. DUISENBERG
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 20.

(2) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 15.

(3) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024