uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66 (EWG) z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1638/98(2), w szczególności jego art. 12a,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 12a rozporządzenia nr 136/66(EWG) przewiduje, że w przypadku wystąpienia poważnych zakłóceń na rynku w niektórych regionach Wspólnoty może zostać wprowadzony do dnia 31 października 2001 r. program pomocy w odniesieniu do prywatnego składowania oliwy z oliwek; program musi opierać się na umowach zawartych z zatwierdzonymi podmiotami gospodarczymi stwarzającymi wystarczające gwarancje; pierwszeństwo należy dawać grupom producentów w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 952/97(3);
należy ustanowić szczegółowe zasady programu pomocy dla prywatnego składowania oliwy z oliwek, tak by mógł on, jeżeli jest to niezbędne, być wykonany szybko; w celu zapewnienia większej skuteczności oddziaływania programów na rynek na poziomie producentów i dla ułatwienia jego monitorowania pomoc powinna być przede wszystkim przyznawana dla składowania oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia luzem;
by pomoc najlepiej odpowiadała sytuacji rynkowej, powinna być ona ustalona w drodze procedury przetargowej uruchamianej zgodnie z pewnymi zasadami i z uwzględnieniem potrzebujących jej sektorów rynkowych; uczestnikami przetargu muszą być podmioty zapewniające solidne gwarancje;
należy określić rodzaj informacji, jakie muszą być zawarte w ofertach przetargowych oraz warunki, w jakich oferty te muszą być zgłaszane i badane; w szczególności w celu zapewnienia odpowiedniego wpływu na sytuację rynkową oferty muszą dotyczyć długiego okresu składowania oraz pewnych ilości minimalnych uwzględniających sytuację sektora; wykonalność ofert musi być zagwarantowana przez złożenie zabezpieczenia zgodnie z warunkami ustanowionymi w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85(4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 3403/93(5), którego wielkość i okres ważności musi odpowiadać prawdopodobnym wahaniom cen na rynku i liczbie dni rzeczywistego składowania będących podstawą nabycia prawa do pomocy;
przetarg wygrywają oferty nieprzekraczające maksymalnej kwoty pomocy za jeden dzień składowania, ustalanej w odniesieniu do rynku oliwy z oliwek; należy jednak zapewnić reprezentatywność ofert i ich zgodność z maksymalnymi ilościami ustalonymi dla każdej z wyszczególnionych kategorii i dla każdego z wyszczególnionych regionów;
należy wyszczególnić główne punkty uwzględniane w umowie; aby zapobiec brakom rynkowym, Komisja musi mieć możliwość dostosowania warunków umowy w świetle przewidywanych zbiorów w roku gospodarczym następującym po roku, w którym umowa została zawarta;
w celu zapewnienia właściwego zarządzania programem należy określić warunki, na jakich może być przyznawana zaliczka na pomoc, sposób kontrolowania zgodności z istotnymi warunkami nabycia prawa do pomocy, niektóre procedury obliczania wysokości pomocy i rodzaj informacji przekazywanych Komisji przez Państwa Członkowskie;
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 314/88(6), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3788/89(7), i rozporządzenie Komisji (WE) nr 94/98(8), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2367/98(9) w sprawie prywatnego składowania przed dniem 1 marca 1998 r., muszą zostać uchylone;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1998 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
(3) Dz.U. L 142 z 2.6.1997, str. 30.
(4) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(5) Dz.U. L 310 z 14.12.1993, str. 4.
(6) Dz.U. L 31 z 3.2.1988, str. 16.
(7) Dz.U. L 367 z 16.12.1989, str. 44.
(8) Dz.U. L 9 z 15.1.1998, str. 25.
(9) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 64.
(10) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 763/2003 z dnia 30 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.109.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2001 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1432/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.264.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2004 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.346.14 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2768/98 w sprawie programu pomocy dla prywatnego składowania oliwy z oliwek |
Data aktu: | 21/12/1998 |
Data ogłoszenia: | 22/12/1998 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 25/12/1998 |