uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 121 ust. 5, 1
uwzględniając wniosek Komisji(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu(2),
(1) celem Paktu Stabilności i Wzrostu są sprawne finanse państwa jako sposób wzmocnienia warunków sprzyjających stabilności cen oraz osiągnięciu silnego trwałego wzrostu przyczyniającego się do tworzenia miejsc pracy;
(2) Pakt Stabilności i Wzrostu składa się z niniejszego rozporządzenia, którego celem jest wzmocnienie nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych, rozporządzenia Rady nr 1467/97/WE(3), którego celem jest przyspieszenie i wyjaśnienie wdrażania procedury nadmiernego deficytu oraz uchwały Rady Europejskiej z dnia 17 czerwca 1997 r. dotyczącej Paktu Stabilności i Wzrostu(4), w której, zgodnie z art. D Traktatu o Unii Europejskiej, zawarte są wiążące wytyczne polityczne służące wdrażaniu Paktu Stabilności i Wzrostu w sposób rygorystyczny i terminowy, a w szczególności przestrzeganiu średniookresowego celu osiągnięcia wyniku zbliżonego do równowagi lub nadwyżki budżetowej, do czego zobowiązują się wszystkie Państwa Członkowskie, oraz podejmowaniu korygujących działań budżetowych, które Państwa te uznają za niezbędne do realizacji celów ich programów stabilności i konwergencji w wypadku uzyskania informacji wskazujących na rzeczywiste lub spodziewane znaczne rozbieżności w stosunku do średniookresowych celów budżetowych;
(3) w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej (UGW) Państwa Członkowskie są wyraźnie zobowiązane, zgodnie z art. 104c Traktatu, do unikania nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych; zgodnie z art. 5 protokołu (Nr 11) do Traktatu w sprawie niektórych postanowień dotyczących Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, art. 104c ust. 1 nie dotyczy Zjednoczonego Królestwa przed jego przejściem do trzeciego etapu; jednakże Zjednoczone Królestwo jest zobowiązane, na mocy art. 109e ust. 4, czynić wysiłki na rzecz unikania nadmiernego deficytu;
(4) przestrzeganie średniookresowego celu osiągnięcia wyniku zbliżonego do równowagi lub nadwyżki budżetowej pozwoli Państwom Członkowskim na opanowanie normalnych cyklicznych wahań przy jednoczesnym utrzymaniu deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w granicach 3 % w stosunku do wartości bazowej PKB;
(5) 2 istnieje potrzeba uzupełnienia procedury wielostronnego nadzoru określonej w art. 121 ust. 3 i 4 systemem wczesnego ostrzegania, w ramach którego Rada będzie ostrzegać Państwo Członkowskie we wczesnym etapie o potrzebie podjęcia korygujących działań budżetowych w celu zapobieżenia nadmiernemu deficytowi;
(6) 3 procedura wielostronnego nadzoru określona w art. 121 ust. 3 i 4 winna ponadto kontynuować monitorowanie szerokiego zakresu działań w sferze gospodarczej w poszczególnych Państwach Członkowskich oraz we Wspólnocie, a także zgodność ich polityk gospodarczych z ogólnymi wytycznymi gospodarczymi, o których mowa w art. 121 ust. 2; do monitorowania rozwoju tych działań wskazane jest przedstawienie informacji w formie programów stabilności i konwergencji;
(7) istnieje potrzeba wykorzystania w programach konwergencji użytecznych doświadczeń zdobytych w pierwszych dwóch etapach unii gospodarczej i walutowej;
(8) Państwa Członkowskie przyjmujące jednolitą walutę, zwane dalej "uczestniczącymi Państwami Członkowskimi", osiągnęły, zgodnie z art. 109j, wysoki stopień trwałej konwergencji, w szczególności stabilności finansów publicznych; utrzymanie zdrowych pozycji budżetowych przez te Państwa Członkowskie będzie konieczne dla wspierania stabilności cen oraz wzmocnienia warunków trwałego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia; Państwa Członkowskie powinny przedstawić średniookresowe programy, zwane dalej "programami stabilności"; należy zdefiniować zasadniczą zawartość takich programów;
(9) Państwa Członkowskie, które nie przyjmują jednolitej waluty, zwane dalej "nieuczestniczącymi Państwami Członkowskimi", będą musiały prowadzić politykę, której celem będzie osiągnięcie dużego stopnia trwałej konwergencji; te Państwa Członkowskie powinny przedstawić średniookresowe programy, zwane dalej "programami konwergencji"; należy zdefiniować zasadniczą zawartość takich programów konwergencji;
(10) w rezolucji z dnia 16 lipca 1997 r., dotyczącej ustanowienia mechanizmu kursowego w trzecim etapie Unii Gospodarczej i Walutowej, Rada Europejska określiła wiążące wytyczne polityki, zgodnie z którymi w trzecim etapie UGW będzie ustanowiony mechanizm kursowy, zwany dalej "MK2". Zostanie ustalony centralny kurs walut nieuczestniczących Państw Członkowskich w stosunku do euro, który pozwoli na ocenę prawidłowości polityki prowadzonej przez te państwa; MK2 pomoże także chronić te państwa oraz Państwa Członkowskie przyjmujące euro przed niepożądaną presją na rynkach walutowych; niemniej jednak, aby Rada mogła sprawować stosowny nadzór, nieuczestniczące Państwa Członkowskie, które nie dołączą do MK2, zaprezentują swoją politykę w programach konwergencji, której celem jest stabilność, a więc unikanie niedostosowania realnych kursów walutowych i nadmiernych wahań nominalnych kursów walutowych;
(11) trwała zbieżność fundamentów gospodarczych to warunek konieczny utrzymania trwałej stabilności kursów walut;
(12) należy ustalić harmonogram przekazywania programów stabilności i programów konwergencji oraz ich aktualizacji;
(13) dla potrzeb przejrzystości i informowania społeczeństwa konieczne jest, aby Państwa Członkowskie publikowały swoje programy stabilności oraz swoje programy konwergencji;
(14) Rada, badając i monitorując zarówno programy stabilności, jak i konwergencji, szczególnie w zakresie średniookresowych celów budżetowych lub ścieżki dostosowań w tym kierunku, powinna uwzględnić odpowiednie cechy cykliczne i strukturalne gospodarki poszczególnych Państw Członkowskich;
(15) w tym kontekście szczególną uwagę należy zwrócić na poważne odchylenia pozycji budżetowych od celu osiągnięcia wyniku zbliżonego do równowagi lub nadwyżki budżetowej; wskazane jest, aby Rada udzieliła danemu Państwu Członkowskiemu wczesnego ostrzeżenia, zanim deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych stanie się nadmierny; w przypadku ciągłego deficytu w danym Państwie, Rada może uznać za celowe wzmocnienie swoich zaleceń i podanie ich do wiadomości publicznej; odnośnie do nieuczestniczących Państw Członkowskich, Rada może zalecić im podjęcie działań mających wprowadzić w życie programy konwergencji;
(16) zarówno programy konwergencji, jak i programy stabilności prowadzą do spełnienia warunków konwergencji gospodarczej określonych w art. 104c,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(1) Dz.U. C 368 z 6.12.1996, str. 9.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 28 listopada 1996 r. (Dz.U. C 380 z 16.12.1996, str. 28), wspólne stanowisko Rady z dnia 14 kwietnia 1997 r. (Dz.U. C 146 z 30.5.1997, str. 26) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 29 maja 1997 r. (Dz.U. C 182 z 16.6.1997).
(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6.
(4) Dz.U. C 236 z 2.8.1997, str. 1.
(5) Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25.
(6) Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.
(7) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.
:
- zmienione przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1055/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.174.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.306.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 grudnia 2011 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.209.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych |
Data aktu: | 07/07/1997 |
Data ogłoszenia: | 02/08/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/07/1998 |