(97/393/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 czerwca 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), zmienioną dyrektywą Komisji 94/15/WE(2), w szczególności jej art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuły 10-18 dyrektywy 90/220/EWG ustanawiają procedury wspólnotowe umożliwiające właściwym władzom Państw Członkowskich udzielenie zgody na wprowadzenie do obrotu produktów zawierających lub składających się z genetycznie zmodyfikowanych organizmów;
powiadomienie dotyczące wprowadzenia do obrotu takiego produktu zostało przedłożone właściwym władzom Francji w odniesieniu do zamierzonego zastosowania do uprawy i stosowania w środowisku przed i w czasie przetwarzania na niezdolne do życia frakcje;
właściwe władze Francji skierowały następnie dokumentację do Komisji wraz z przychylną opinią;
właściwe władze innych Państw Członkowskich zgłosiły zarzuty w odniesieniu do wspomnianej dokumentacji;
z tego względu zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 90/220/EWG od Komisji wymaga się, aby podjęła decyzję zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 21 tej dyrektywy;
po zbadaniu każdego z zarzutów w świetle przepisów dyrektywy 90/220/EWG oraz po przeanalizowaniu informacji dostarczonej w dokumentacji Komisja doszła do następujących wniosków:
- w przypadku produktów przeznaczonych do wykorzystania jako żywność dla ludzi lub pasza dla zwierząt ocena ryzyka na mocy dyrektywy 90/220/EWG zajmuje się oceną, czy modyfikacja genetyczna mogłaby mieć wpływ, w postaci jakichkolwiek szkodliwych skutków, na zdrowie ludzi lub środowisko naturalne,
- nie ma podstaw, aby sądzić, że będą istnieć jakiekolwiek szkodliwe skutki dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego wynikające z wprowadzenia do rzepaku genów kodujących na transferazę acetylu fosfinotrycyny i fosfotransferazę neomycyny II,
- brak jest względów bezpieczeństwa w odniesieniu do etykietowania, które stwierdza, że ten produkt został uzyskany dzięki technice genetycznej modyfikacji,
- etykieta powinna wskazywać, że produkt zwiększył tolerancję na herbcicyd glufosynat amonowy;
dopuszczenie chemicznych herbicydów oraz ocena tego, w jaki sposób ich zastosowanie wpływa na zdrowie ludzkie oraz środowisko naturalne, regulowane są dyrektywą Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 96/68/WE(4), a nie dyrektywą 90/220/EWG;
artykuł 11 ust. 6 i art. 16 ust. 1 dyrektywy 90/220/EWG przewidują dodatkowe środki ochronne, jeżeli nowe informacje w sprawie ryzyka dotyczącego produktu stają się dostępne;
środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 21 dyrektywy 90/220/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 czerwca 1997 r.
W imieniu Komisji | |
Ritt BJERREGAARD | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.
(2) Dz.U. L 103 z 22.4.1994, str. 20.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(4) Dz.U. L 277 z 30.10.1996, str. 25.
(5) Dz.U. L 169 z 10.7.1969, str. 3.
(6) Dz.U. L 225 z 12.10.1970, str. 1.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.164.40 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 97/393/WE dotycząca wprowadzenia do obrotu genetycznie zmodyfikowanego rzepaku (Brassica napus L. oleifera Metzg. MS1, RF2) na mocy dyrektywy Rady 90/220/EWG |
Data aktu: | 06/06/1997 |
Data ogłoszenia: | 21/06/1997 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/06/1997 |