RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189c Traktatu 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:Wspólnota przyjęła pewną ilość środków do ustanowienia rynku wewnętrznego obejmującego obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zagwarantowany jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z przepisami Traktatu;
kontrole drogowego transportu towarów niebezpiecznych przeprowadzane są zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 4060/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zniesienia kontroli dokonywanych na granicach Państw Członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej 4 oraz z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3912/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie kontroli przeprowadzanych we Wspólnocie w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej z uwzględnieniem środków transportu zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu w państwie trzecim 5 ;
Rada przyjęła dyrektywę 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie drogowego transportu towarów niebezpiecznych 6 ; odnośne procedury kontroli oraz określenia odnoszące się do tego rodzaju transportu powinny być odpowiednio ujednolicone pod względem zgodności z ustanowionymi w nich normami bezpieczeństwa w celu skuteczniejszej ich weryfikacji;
Państwa Członkowskie powinny zapewnić wystarczający poziom kontroli pojazdów na swych terytoriach unikając, tam gdzie to możliwe, powielania takich kontroli;
w świetle zasady pomocniczości, konieczne są działania wspólnotowe dla poprawy poziomu bezpieczeństwa transportu drogowego towarów niebezpiecznych;
kontrole powinny być przeprowadzane z zastosowaniem wykazu wspólnych punktów stosowanych do takiego transportu we Wspólnocie;
konieczne jest sporządzenie wykazu naruszeń uznanych przez wszystkie Państwa Członkowskie za wystarczająco poważne do zastosowania w odniesieniu do tych pojazdów właściwych środków zależnie od okoliczności lub też wymogów z zakresu bezpieczeństwa, włącznie, tam gdzie stosowne, z odmową dopuszczenia odnośnych pojazdów do ruchu we Wspólnocie;
w celu poprawy zgodności z normami bezpieczeństwa drogowego transportu towarów niebezpiecznych konieczne jest ustanowienie zastrzeżenia, że kontrole przeprowadzane będą w przedsiębiorstwach jako działanie prewencyjne lub, w przypadku zanotowania poważnych wykroczeń w drogowym transporcie towarów niebezpiecznych, na poboczu drogi;
kontrole te muszą dotyczyć wszelkich przesyłek towarów niebezpiecznych w transporcie drogowym w całości lub w części w obrębie terytorium Państwa Członkowskiego, niezależnie od miejsca wyjazdu czy też przeznaczenia towarów lub kraju, w którym pojazd jest zarejestrowany;
w razie poważnego lub powtórnego wykroczenia można wystąpić z wnioskiem do właściwych władz Państwa Członkowskiego, w którym pojazd jest zarejestrowany lub w którym ma siedzibę przedsiębiorstwo, o przyjęcie właściwych środków; powinny one także poinformować Państwo Członkowskie wnisokujące o wszelkich dalszych podjętych działaniach;
stosowanie niniejszej dyrektywy powinno być monitorowane na podstawie sprawozdania przedłożonego przez Komisję,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. C 26 z 29.1.1994, str. 10 i Dz.U. C 238 z 26.8.1994, str. 4.
2 Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 18.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 maja 1994 r. (Dz.U. C 205 z 25.7.1994, str. 55), wspólne stanowisko Rady z dnia 21 listopada 1994 (Dz.U. C 345 z 13.12.1994, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 1995 r. (Dz.U. C 89 z 10.4.1995, str. 29).
5 Dz.U. L 395 z 31.12.1992, str. 6.
6 Dz.U. L 319 z 12.12.1994, str. 7.
7 Art. 9a:- dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/26/WE z dnia 7 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.168.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 czerwca 2001 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/54/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.162.11) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 lipca 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 2019 r.
8 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).
9 Art. 9aa dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 2019 r.
10 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
11 Art. 9b uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 2019 r.
12 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/26/WE z dnia 7 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.168.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 czerwca 2001 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/112/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.367.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 stycznia 2005 r.
13 Załącznik II zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/112/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.367.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 stycznia 2005 r.
14 Załącznik III zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2004/112/WE z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.367.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 3 stycznia 2005 r.