uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 90 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Komisji 80/723/EWG(1), ostatnio zmieniona dyrektywą 85/413/EWG(2), wprowadziła system, na mocy którego na Państwa Członkowskie nałożono obowiązek zapewnienia przejrzystości stosunków finansowych między władzami publicznymi a przedsiębiorstwami publicznymi; dyrektywa ta nakłada wymóg zachowywania określonych informacji finansowych przez Państwa Członkowskie i dostarczenia ich na wniosek Komisji;
dyrektywa 80/723/EWG zawiera przepisy, w szczególności w art. 3 i 5, które mogą ułatwić Komisji zadanie wykonania zobowiązań, jakie przyjęła;
przedsiębiorstwa publiczne odgrywają ważną rolę w gospodarkach Państw Członkowskich; potrzeba przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi okazała się większa niż wcześniej, ze względu na rozwój konkurencji na wspólnym rynku, w szczególności że Wspólnota zmierza ku ścisłej integracji gospodarczej i spójności socjalnej;
Państwa Członkowskie przyjęły Jednolity Akt Europejski, który doprowadził do utworzenia jednolitego rynku, począwszy od 1 stycznia 1993 r.; doprowadzi to do zwiększenia presji konkurencyjnych i wymagać będzie od Komisji wzmożonej uwagi w zapewnieniu osiągnięcia pełnych korzyści z jednolitego rynku; jednolity rynek wymaga coraz częściej zapewnienia istnienia równych szans między przedsiębiorstwami publicznymi i prywatnymi;
ustalono, że znacząca część przepływów finansowych między państwem i należącym do niego przedsiębiorstwem publicznym dokonuje się za pośrednictwem różnorodnych transferów finansowych, nie przyjmując prostej formy zastrzyków kapitałowych lub quasi-kapitałowych;
Komisja ustaliła, że znacznej części pomocy udzielono głównie przedsiębiorstwom sektora wytwórczego, jednak nie została ona notyfikowana zgodnie z art. 93 ust. 3 Traktatu; pierwsze(3), drugie(4) i trzecie(5) badanie pomocy państwa potwierdza, iż duża część pomocy państwa nadal udzielana jest niezgodnie z prawem;
system sprawozdawczości oparty na kontroli ex post przepływów finansowych między władzami publicznymi a przedsiębiorstwami publicznymi umożliwi Komisji wypełnienie swoich obowiązków; taki system kontroli musi obejmować szczególne informacje finansowe; informacje takie nie zawsze są publicznie dostępne i, jak stwierdzono publicznie, są niewystarczająco szczegółowe, aby pozwolić na właściwą ocenę przepływów finansowych między państwem a przedsiębiorstwami publicznymi;
wszelkie wymagane informacje można uznać za proporcjonalne do postawionego celu, biorąc pod uwagę fakt, że informacje te już podlegają obowiązkowi ujawnienia, zgodnie z czwartą dyrektywą Rady 78/660/EWG(6) w sprawie rocznych sprawozdań finansowych spółek, ostatnio zmienioną dyrektywą 90/605/EWG(7);
w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych nałożonych na Państwa Członkowskie, system sprawozdawczy powinien korzystać zarówno z publicznie dostępnych danych, jak i informacji dostępnych dla udziałowców większościowych; ma być dozwolone przedstawienie skonsolidowanych sprawozdań; niezgodna z prawem pomoc udzielana największym przedsiębiorstwom sektora wytwórczego ma najbardziej zniekształcający wpływ na konkurencję na wspólnym rynku; zatem taki system sprawozdawczości może obecnie zostać ograniczony do przedsiębiorstw o rocznym obrocie powyżej 250 milionów ECU;
pomimo iż Komisja, notyfikując dyrektywę w 1980 r., wyraziła pogląd, iż przepływ funduszy w ramach przedsiębiorstw publicznych lub grupy przedsiębiorstw publicznych nie podlega wymogom dyrektywy 80/723/EWG, nowe wymogi życia gospodarczego, które często są wpływem interwencji państwa poprzez przedsiębiorstwa publiczne, wymuszają włączenie tych informacji; jak już wskazano w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości od 1980 r.(8), znacznie wzrosła ilość naruszeń przepisów art. 93 ust. 3 przez Państwa Członkowskie, przez co wykonanie przez Komisję zadania monitorowania konkurencji zostało znacznie utrudnione; istnieje potrzeba zwiększenia uprawnień Komisji do przejawiania wzmożonej uwagi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Karel VAN MIERT | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35.
(2) Dz.U. L 229 z 28.8.1985, str. 20.
(3) ISBN 92-825-9535.
(4) ISBN 9-826-0386.
(5) ISBN 92-826-4637.
(6) Dz.U. L 222 z 14.8.1978, str. 11.
(7) Dz.U. L 317 z 16.11.1990, str. 60.
(8) Patrz np. orzeczenie w sprawie 290/83 Komisja v. Francja [1985] ECR, 439 (rolniczy fundusz kredytowy), połączone sprawy 67, 68 oraz 70/85 Van der Kooy v. Komisja [1988] ECR, str. 219, sprawa 303/88 Włochy v. Komisja [1991] ECR-I, str. 1433 (ENI-Lanerossi) oraz sprawa C-305/89 Włochy v. Komisja [1991] ECR-I, str. 1603 (IRI, Finmeccanica i Alfa Romeo)
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.254.16 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 93/84/EWG zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi |
Data aktu: | 30/09/1993 |
Data ogłoszenia: | 12/10/1993 |
Data wejścia w życie: | 01/10/1993, 01/05/2004 |