uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 213,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 187,
uwzględniając projekt rozporządzenia przedłożony przez Komisję(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
dla wykonania obowiązków powierzonych przez traktaty, w szczególności biorąc pod uwagę rynek wewnętrzny przewidziany w art. 8a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, dalej zwanego "Traktatem EWG", Komisja musi posiadać pełne i rzetelne informacje; mając na uwadze skuteczne zarządzanie i zważywszy, że Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich, dalej zwany "USWE" musi pozyskać wszystkie krajowe informacje statystyczne, konieczne dla opracowania statystyki Wspólnoty i przeprowadzenia koniecznych analiz;
artykuł 5 Traktatu EWG oraz art. 192 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, dalej zwanego "Traktatem Euratom", nakładają na Państwa Członkowskie obowiązek ułatwiania osiągania zadań Wspólnoty; zobowiązanie to rozszerza się na zapewnienie wszystkich wymaganych informacji; brak poufnych danych statystycznych oznacza dla USWE poważną stratę informacji na poziomie wspólnotowym i utrudnia opracowanie statystyk i przeprowadzenie analiz dotyczących Wspólnoty;
Państwa Członkowskie nie będą miały potrzeby powoływania przepisów dotyczących poufności informacji statystycznych po ustaleniu, że USWE zapewnia takie same gwarancje poufności jak krajowe instytuty statystyczne; gwarancje te są już w pewnym stopniu zawarte w traktatach wspólnotowych, zwłaszcza w art. 214 Traktatu EWG i art. 194 ust. 1 Traktatu Euratom oraz w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich i mogą być wzmocnione odpowiednimi środkami podjętymi na mocy niniejszego rozporządzenia;
zgodnie z art. 214 Traktatu EWG i art. 194 ust. 1 Traktatu Euratom urzędnicy i inni pracownicy są zobowiązani, nawet po zakończeniu pełnienia swych obowiązków, nie wyjawiać informacji, które są chronione tajemnicą zawodową;
artykuł 17 Regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich nakłada na urzędników obowiązek poszanowania poufności wszystkich faktów i informacji, które nabyli w trakcie lub w związku z wykonywaniem ich obowiązków zawodowych i pozostają związani tym obowiązkiem także po zakończeniu służby;
każde pogwałcenie poufności informacji statystycznych chronionej przez niniejsze rozporządzenie musi być odpowiednio potraktowane bez względu na to, kto się go dopuścił;
każde naruszenie zasad wiążących urzędników i innych pracowników USWE, popełnione umyślnie lub spowodowane zaniedbaniem, podlega sankcjom dyscyplinarnym oraz, w stosownym przypadku, karom przewidzianym przez prawo za pogwałcenie tajemnicy zawodowej, zgodnie z powiązanymi postanowieniami art. 12 i 18 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich;
zgodnie z art. 215 Traktatu EWG oraz z art. 188 Traktatu Euratom Wspólnota powinna naprawić wszelkie szkody wyrządzone przez jej instytucje lub jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji;
niniejsze rozporządzenie stosuje się jedynie do przekazywania do USWE tych danych statystycznych, które w zakresie kompetencji krajowych instytutów statystycznych są objęte poufnością informacji statystycznych i jeżeli nie narusza ono szczególnych przepisów krajowych lub wspólnotowych odnoszących się do przekazywania informacji innego rodzaju do Komisji;
rozporządzenie przyjmuje się bez uszczerbku dla art. 223 Traktatu EWG, na mocy którego żadne Państwo Członkowskie nie ma obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie uznaje za sprzeczne z podstawowymi interesami jego bezpieczeństwa;
zgodnie z art. 47 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali Komisja przyjęła w szczególności decyzję nr 1566/86/EWWiS (3), zgodnie z art. 232 Traktatu EWG, niniejsze rozporządzenie nie narusza decyzji tego typu;
ustanowienie na podstawie niniejszego rozporządzenia komitetu ds. poufności informacji statystycznych zgodnie z decyzją Rady 87/373/EWG z dnia 13 lipca 1987 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (4);
wprowadzenie w życie postanowień zawartych w tym rozporządzeniu, a w szczególności tych odnoszących się do zapewnienia ochrony poufnych informacji statystycznych przekazywanych do USWE wymaga zasobów ludzkich, technicznych i finansowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 11 czerwca 1990 r.
W imieniu Rady | |
A. REYNOLDS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 86 z 7.4.1989, str. 12.
(2) Dz.U. C 291 z 20.11.1989, str. 27.
(3) Dz.U. L 141 z 28.5.1986, str. 1.
(4) Dz.U. L 197 z 18.7.1987, str.33.
(5) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(6) Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.151.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1588/90 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych |
Data aktu: | 11/06/1990 |
Data ogłoszenia: | 15/06/1990 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 18/06/1990 |