Dyrektywa 89/516/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 1 sierpnia 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów silnikowych i ich przyczep

(89/516/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/403/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów mechanicznych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(4), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle dotychczasowych doświadczeń jest obecnie możliwe uproszczenie znaku homologacji EWG części dla świateł tego typu, jeżeli są zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone z innymi światłami, oraz możliwa jest zmiana niektórych przepisów w celu uwzględnienia dokonanego w międzyczasie postępu technicznego;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W wykazie załączników oraz w załącznikach 0, I, II i III do dyrektywy 76/758/EWG wprowadza się zmiany określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 1990 r. Państwa Członkowskie nie mogą:

a) – odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, udzielenia homologacji EWG, wydania dokumentu określonego art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdu,

jeżeli światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – odmówić udzielenia homologacji EWG części lub krajowej homologacji w odniesieniu do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, jeżeli są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, lub

– zakazać wprowadzenia do obrotu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, które opatrzone są znakiem homologacji EWG części nadanym zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 1990 r. Państwa Członkowskie:

a) – nie wydają dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, w którym światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w stosunku do typu pojazdu, w którym światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – nie udzielają homologacji EWG części w odniesieniu do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, jeżeli nie są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w stosunku do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, jeżeli światła te nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1995 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać wprowadzania do eksploatacji pojazdów, których światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, jak również wprowadzania na rynek tych świateł, które nie są opatrzone znakiem homologacji części udzielonej zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy.
4.
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 2 lit. b) powyżej Państwa Członkowskie nadal uznają homologacje EWG części udzielone dla typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop zgodnie z przepisami dyrektywy 76/758/EWG, pod warunkiem że urządzenia te mają zostać zamontowane w pojazdach będących już w eksploatacji oraz mogą udzielić homologacji EWG części dla typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop zgodnie z przepisami dyrektywy 76/758/EWG pod warunkiem, że takie urządzenia przeznaczone są do użycia jako części zamienne do będących w eksploatacji pojazdów i że nie jest technicznie możliwe dostosowanie tych urządzeń do przepisów niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 31 grudnia 1989 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane przepisy przyjęte zgodnie z akapitem pierwszym powinny zawierać wyraźne odniesienie do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 54.

(4) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.265.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/516/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 01/08/1989
Data ogłoszenia: 12/09/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/08/1989