Dyrektywa 89/516/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 1 sierpnia 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów silnikowych i ich przyczep

(89/516/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 września 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/403/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów mechanicznych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(4), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle dotychczasowych doświadczeń jest obecnie możliwe uproszczenie znaku homologacji EWG części dla świateł tego typu, jeżeli są zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone z innymi światłami, oraz możliwa jest zmiana niektórych przepisów w celu uwzględnienia dokonanego w międzyczasie postępu technicznego;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W wykazie załączników oraz w załącznikach 0, I, II i III do dyrektywy 76/758/EWG wprowadza się zmiany określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 1990 r. Państwa Członkowskie nie mogą:

a) – odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, udzielenia homologacji EWG, wydania dokumentu określonego art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdu,

jeżeli światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – odmówić udzielenia homologacji EWG części lub krajowej homologacji w odniesieniu do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, jeżeli są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, lub

– zakazać wprowadzenia do obrotu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, które opatrzone są znakiem homologacji EWG części nadanym zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 1990 r. Państwa Członkowskie:

a) – nie wydają dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, w którym światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w stosunku do typu pojazdu, w którym światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy;

b) – nie udzielają homologacji EWG części w odniesieniu do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, jeżeli nie są one zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w stosunku do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop, jeżeli światła te nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1995 r. Państwa Członkowskie mogą zakazać wprowadzania do eksploatacji pojazdów, których światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) i światła stop nie są zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy, jak również wprowadzania na rynek tych świateł, które nie są opatrzone znakiem homologacji części udzielonej zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy.
4.
Na zasadzie odstępstwa od przepisów ust. 2 lit. b) powyżej Państwa Członkowskie nadal uznają homologacje EWG części udzielone dla typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop zgodnie z przepisami dyrektywy 76/758/EWG, pod warunkiem że urządzenia te mają zostać zamontowane w pojazdach będących już w eksploatacji oraz mogą udzielić homologacji EWG części dla typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop zgodnie z przepisami dyrektywy 76/758/EWG pod warunkiem, że takie urządzenia przeznaczone są do użycia jako części zamienne do będących w eksploatacji pojazdów i że nie jest technicznie możliwe dostosowanie tych urządzeń do przepisów niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż dnia 31 grudnia 1989 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane przepisy przyjęte zgodnie z akapitem pierwszym powinny zawierać wyraźne odniesienie do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 44.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 54.

(4) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.265.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/516/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stop pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 01/08/1989
Data ogłoszenia: 12/09/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/08/1989