Dyrektywa 89/458/EWG zmieniająca w odniesieniu do europejskich norm emisyjnych dla samochodów o pojemności mniejszej niż 1,4 litra dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczanie powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 18 lipca 1989 r.
zmieniająca w odniesieniu do europejskich norm emisyjnych dla samochodów o pojemności mniejszej niż 1,4 litra dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczanie powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

(89/458/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

istotne jest przyjęcie środków w celu stopniowego ustanawiania rynku wewnętrznego przez okres upływający dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

pierwszy program działań Wspólnot Europejskich w sprawie ochrony środowiska naturalnego, zatwierdzony przez Radę dnia 22 listopada 1973 r., wzywał do wzięcia pod uwagę najnowszych osiągnięć nauki w zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza wywołanego spalinami z pojazdów silnikowych oraz wzywał do odpowiedniej zmiany przyjętych wcześniej dyrektyw;

trzeci program działań przewiduje podjęcie dodatkowych wysiłków w celu znacznego zmniejszenia obecnego poziomu emisji zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych;

dyrektywa 70/220/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 88/436/EWG(5), ustanawia wartości graniczne dla emisji tlenku węgla i niespalonych węglowodorów z takich silników; te wartości graniczne zostały po raz pierwszy zmniejszone dyrektywą 74/290/EWG(6) i uzupełnione, zgodnie z dyrektywą 77/102/EWG(7), przez wartości graniczne dopuszczalnych emisji tlenków azotu; wartości graniczne tych trzech związków zanieczyszczających były kolejno zmniejszane dyrektywami 78/665/EWG(8), 83/351/EWG(9) oraz 88/76/EWG(10), a wartości graniczne dla emisji cząstek stałych z silników Diesla zostały wprowadzone dyrektywą 88/436/EWG;

prace podjęte przez Komisję w tej dziedzinie wykazały, że we Wspólnocie są dostępne lub są doskonalone technologie, które pozwalają na dalsze zmniejszenie rozważanych wartości granicznych dla wszystkich pojemności silników;

należy podjąć szczególny wysiłek w celu wpierania czystych technologii w odniesieniu do pojazdów silnikowych w kontekście programu badawczego w celu rozwoju nowych technologii;

w celu umożliwienia europejskiemu środowisku naturalnemu najpełniejszego skorzystania z tych przepisów i równocześnie zapewnienia jednolitości rynku wydaje się konieczne, aby przyjąć bardziej rygorystyczne europejskie normy oparte na harmonizacji całkowitej, które będą co najmniej tak rygorystyczne jak w Stanach Zjednoczonych Ameryki i tak jak te, które przegłosował Parlament Europejski; wartości graniczne oparte są na aktualnych procedurach badań ustanowionych w dyrektywie 70/220/EWG i muszą być ponownie sprawdzone, gdy zostaną uzupełnione o badanie reprezentatywne dla warunków na obszarach pozamiejskich;

w świetle znaczącej roli odgrywanej przez emisje zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych i ich udziału we wpływie gazów na powstawanie efektu cieplarnianego w szczególności ich emisje CO2 muszą być ustabilizowane i sukcesywnie zmniejszone zgodnie z decyzją Rady Zarządzającej Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) z dnia 24 maja 1989 r., w szczególności jej pkt 11 lit. d),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W ppkt 5.2.1.1.4. ostatni wiersz tabeli otrzymuje brzmienie:

"C < 1 400 19 5 -".

2. W ppkt 7.1.1.1. ostatni wiersz tabeli otrzymuje brzmienie:

"C < 1 400 22 5,8 -".

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1990 r. żadne Państwo Członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do zanieczyszczenia powietrza przez emisje z silników o pojemności poniżej 1.400 cm3:

– odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG(11) ostatnio zmienionej dyrektywą 87/403/EWG(12), lub udzielenia krajowej homologacji typu,

lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdu silnikowego,

w przypadku gdy emisje z tego typu pojazdu silnikowego lub z tych pojazdów są zgodne z przepisami dyrektywy 70/220/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 lipca 1992 r., w odniesieniu do typów pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 1.400 cm3, Państwa Członkowskie:

– nie wydają już dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG,

– odmawiają udzielenia krajowej homologacji typu pojazdu silnikowego,

z którego emisje nie spełniają wymogów załączników do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 31 grudnia 1992 r., w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 1.400 cm3, Państwa Członkowskie zabraniają pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów, z których emisje nie spełniają wymogów załączników do dyrektywy 70/220/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie mogą przewidzieć ulgi podatkowe dla pojazdów objętych niniejszą dyrektywą. Takie ulgi są zgodne z postanowieniami Traktatu oraz spełniają następujące warunki:

– mają zastosowanie do wszystkich produkowanych w kraju samochodów oraz pojazdów przywożonych w celu wprowadzenia do obrotu w Państwie Członkowskim i mających zamontowane wyposażenie pozwalające na spełnienie z wyprzedzeniem europejskich norm, które mają być spełnione w 1992 r.,

– wygasają w terminie ustanowionym w art. 2 ust. 3 dla obowiązkowego wejścia w życie wartości emisji dla nowych pojazdów,

– dla każdego typu pojazdu mają wartość znacząco niższą niż rzeczywisty koszt wyposażenia zamontowanego w celu osiągnięcia wartości ustalonych dla jego montowania w pojeździe.

Komisja powiadamiana jest o wszelkich planach wprowadzenia lub zmiany ulg podatkowych określonych w akapicie pierwszym w terminie pozwalającym jej na przekazanie uwag.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1990 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  5

Przed końcem 1990 r. Rada, na wniosek Komisji, stanowiąc większością kwalifikowaną, decyduje o:

– ustaleniu, również dla pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności większej lub równej 1.400 cm3, dat i norm ustanowionych w niniejszej dyrektywie na podstawie poprawionej europejskiej procedury badań obejmującej cykl jazdy pozamiejskiej,

– włączeniu do tej poprawionej europejskiej procedury badań wartości granicznych ustanowionych w niniejszej dyrektywie dla pojazdów wyposażonych w silniki o pojemności poniżej 1.400 cm3.

Artykuł  6

Stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, który bierze pod uwagę wyniki trwających prac dotyczących efektu cieplarnianego, Rada decyduje o środkach przeznaczonych do ograniczenia emisji CO2 z pojazdów silnikowych.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.

W imieniu Rady
R. DUMAS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 56 z 27.2.1988, str. 9 oraz Dz.U. C 134 z 31.5.1989, str. 8.

(2) Dz.U. C 262 z 10.10.1988, str. 89 oraz Dz.U. C 120 z 16.5.1989.

(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 7.

(4) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.

(6) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.

(7) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.

(8) Dz.U. L 223 z 14.8.1978, str. 48.

(9) Dz.U. L 197 z 20.7.1983, str. 1.

(10) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.

(11) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(12) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 1.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.226.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/458/EWG zmieniająca w odniesieniu do europejskich norm emisyjnych dla samochodów o pojemności mniejszej niż 1,4 litra dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczanie powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych
Data aktu: 18/07/1989
Data ogłoszenia: 03/08/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/07/1989