(89/458/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 1989 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
istotne jest przyjęcie środków w celu stopniowego ustanawiania rynku wewnętrznego przez okres upływający dnia 31 grudnia 1992 r.; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
pierwszy program działań Wspólnot Europejskich w sprawie ochrony środowiska naturalnego, zatwierdzony przez Radę dnia 22 listopada 1973 r., wzywał do wzięcia pod uwagę najnowszych osiągnięć nauki w zapobieganiu zanieczyszczeniu powietrza wywołanego spalinami z pojazdów silnikowych oraz wzywał do odpowiedniej zmiany przyjętych wcześniej dyrektyw;
trzeci program działań przewiduje podjęcie dodatkowych wysiłków w celu znacznego zmniejszenia obecnego poziomu emisji zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych;
dyrektywa 70/220/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 88/436/EWG(5), ustanawia wartości graniczne dla emisji tlenku węgla i niespalonych węglowodorów z takich silników; te wartości graniczne zostały po raz pierwszy zmniejszone dyrektywą 74/290/EWG(6) i uzupełnione, zgodnie z dyrektywą 77/102/EWG(7), przez wartości graniczne dopuszczalnych emisji tlenków azotu; wartości graniczne tych trzech związków zanieczyszczających były kolejno zmniejszane dyrektywami 78/665/EWG(8), 83/351/EWG(9) oraz 88/76/EWG(10), a wartości graniczne dla emisji cząstek stałych z silników Diesla zostały wprowadzone dyrektywą 88/436/EWG;
prace podjęte przez Komisję w tej dziedzinie wykazały, że we Wspólnocie są dostępne lub są doskonalone technologie, które pozwalają na dalsze zmniejszenie rozważanych wartości granicznych dla wszystkich pojemności silników;
należy podjąć szczególny wysiłek w celu wpierania czystych technologii w odniesieniu do pojazdów silnikowych w kontekście programu badawczego w celu rozwoju nowych technologii;
w celu umożliwienia europejskiemu środowisku naturalnemu najpełniejszego skorzystania z tych przepisów i równocześnie zapewnienia jednolitości rynku wydaje się konieczne, aby przyjąć bardziej rygorystyczne europejskie normy oparte na harmonizacji całkowitej, które będą co najmniej tak rygorystyczne jak w Stanach Zjednoczonych Ameryki i tak jak te, które przegłosował Parlament Europejski; wartości graniczne oparte są na aktualnych procedurach badań ustanowionych w dyrektywie 70/220/EWG i muszą być ponownie sprawdzone, gdy zostaną uzupełnione o badanie reprezentatywne dla warunków na obszarach pozamiejskich;
w świetle znaczącej roli odgrywanej przez emisje zanieczyszczeń z pojazdów silnikowych i ich udziału we wpływie gazów na powstawanie efektu cieplarnianego w szczególności ich emisje CO2 muszą być ustabilizowane i sukcesywnie zmniejszone zgodnie z decyzją Rady Zarządzającej Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) z dnia 24 maja 1989 r., w szczególności jej pkt 11 lit. d),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lipca 1989 r.
|
W imieniu Rady |
|
R. DUMAS |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 56 z 27.2.1988, str. 9 oraz Dz.U. C 134 z 31.5.1989, str. 8.
(2) Dz.U. C 262 z 10.10.1988, str. 89 oraz Dz.U. C 120 z 16.5.1989.
(3) Dz.U. C 208 z 8.8.1988, str. 7.
(4) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.
(6) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.
(7) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.
(8) Dz.U. L 223 z 14.8.1978, str. 48.
(9) Dz.U. L 197 z 20.7.1983, str. 1.
(10) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.
(11) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(12) Dz.U. L 220 z 8.8.1987, str. 1.