uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG (4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2210/88 (5), określa pojęcie drobnego producenta oliwy z oliwek uprawnionego do szczególnych uzgodnień określonych w tym artykule; pojęcie to powinno zostać ponownie przeanalizowane, szczególnie ze względu na kwestię dobrego zarządzania;
artykuł 26 rozporządzenia nr 136/66/EWG ustanawia interwencyjną cenę skupu dla ziaren oleistych w wysokości 94% ceny interwencyjnej ustalonej przez Radę na okres roku gospodarczego; miesięczne wzrosty tych cen dotyczą produktów skupowanych w ramach interwencji, tak jak jest tym dodatek dla rzepaku dwuzerowego; jeżeli maksymalne gwarantowane wartości są przekraczane, cenę skupu dostosowuje się o taką sumę, o jaką dostosowana jest wysokość pomocy; jednak do celów przejrzystości przepis ten powinien być dokładniejszy;
sprzedaż ziarna rzepaku i słonecznika do agencji interwencyjnych powinna odbywać się wyjątkowo; wątpliwości w odniesieniu do prawidłowego zarządzania rynkiem sprawiają, że sprzedaż tego ziarna do przedsiębiorstw przetwarzających je powinna być wspierana; sprzedaż ziarna przez plantatorów do agencji interwencyjnych powinna być zatem ograniczana;
artykuł 25 rozporządzenia nr 136/66/EWG określa daty, od których liczą się miesięczne wzrosty cen; w celu zapewnienia większej elastyczności, daty te powinny być zamiast tego ustalane przez rozporządzenie określające miesięczne wzrosty, które mają być stosowane w trakcie trwania roku gospodarczego;
w interesie stabilności transakcji handlowych, ustanowiono przepis dotyczący wcześniejszego ustalania refundacji w odniesieniu do oliwy z oliwek; doświadczenie pokazało jednak, że w niektórych okolicznościach, w szczególności podczas nadużywania tych instrumentów przez zainteresowane strony, pojawiły się uzasadnione obawy o trudności na rynku;
w celu naprawienia takiej sytuacji, powinna istnieć możliwość szybkiego przedsięwzięcia środków; Komisja powinna zatem mieć możliwość przyjęcia takich środków po konsultacji z Komitetem Zarządzającym lub, w nagłych przypadkach, nawet nie czekając na konsultacje z Komitetem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
P. SOLBES | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 82 z 3.4.1989, str. 15.
(2) Dz.U. C 120 z 16.5.1989.
(3) Opinia wydana dnia 31 marca 1989 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(5) Dz.U. L 197 z 26.7.1988, str. 1.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1989.128.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1225/89 zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów |
Data aktu: | 03/05/1989 |
Data ogłoszenia: | 11/05/1989 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 14/05/1989 |