Wniosek Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem, którego celem jest uzupełnienie załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

WNIOSEK MIĘDZYNARODOWEJ KOMISJI DS. OCHRONY RENU PRZED ZANIECZYSZCZENIEM, KTÓREGO CELEM JEST UZUPEŁNIENIE ZAŁĄCZNIKA IV DO KONWENCJI O OCHRONIE RENU PRZED ZANIECZYSZCZENIEM CHEMICZNYM, PODPISANEJ W BONN DNIA 3 GRUDNIA 1976 R.

MIĘDZYNARODOWA KOMISJA DS. OCHRONY RENU PRZED ZANIECZYSZCZENIEM,

uwzględniając Konwencję o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.,

w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14

PROPONUJE UMAWIAJĄCYM SIĘ STRONOM KONWENCJI,

uzupełnienie załącznika IV do Konwencji, w odniesieniu do tetrachlorku węgla, w sposób następujący:

Substancja lub grupa substancji Pochodzenie Wartość graniczna maksymalnego stężenia substancji Wartość graniczna maksymalnej ilości substancji Termin istniejących zrzutów Uwagi
1 2 3 4 5 6
Tetrachlorek węgla 1. Produkcja tetrachlorku

węgla poprzez

nadchlorowanie bez

płukania

1,5 mg na litr zrzutu 2,5 grama tetrachlorku węgla na tonę całkowitej zdolności produkcyjnej tetrachlorku węgla i tetrachloroetylenu 1 stycznia 1988 r. (1)(2)(3)(4)(5)
2. Produkcja chlorometanów

poprzez chlorowanie

metanu (obejmujące

wysokociśnieniowe

alkaliczne,

elektrolityczne

wytwarzanie chloru

i z metanolu)

1,5 mg na litr zrzutu 10 gramów tetrachlorku węgla na tonę całkowitej zdolności produkcyjnej chlorometanów 1 stycznia 1988 (1)(2)(3)(4)(5)
3. Konwersja do

chlorofluorowęglowodorów

(6)
(1) Wartości graniczne podane w tabeli odnoszą się do maksymalnych wartości średniego stężenia miesięcznego (wartości

graniczne wyrażone jako stężenie) lub do miesięcznych zrzutów (wartości graniczne wyrażone wagowo).

Ilości wyemitowanego tetrachlorku węgla wyrażono jako funkcję charakterystycznego elementu działalności

zanieczyszczającej środowisko, tj. w przypadku sektora produkującego tetrachlorek węgla poprzez chlorowanie -

całkowita zdolność zakładu przemysłowego do produkcji tetrachlorku węgla i tetrachloroetylenu; w przypadku

sektora produkującego chlorometany w drodze chlorowania metanu lub z metanolu - całkowita zdolność zakładu

produkcyjnego do produkcji chlorometanów.

(2) Niezależnie od przypadku, wartości graniczne wyrażone jako maksymalne stężenie nie mogą być wyższe niż wartości

wyrażone jako maksymalna ilość podzielone na zapotrzebowanie wody w odniesieniu do charakterystycznego elementu

działalności zanieczyszczającej środowisko.

Jednakże ponieważ stężenie tetrachlorku węgla w ściekach zależy od objętości zawartej w nich wody, która różni

się w zależności od procesów i zakładów przemysłowych, zawsze musi być zachowana zgodność z wartościami

granicznymi wyrażonymi jako ilość tetrachlorku węgla w odniesieniu do charakterystycznego elementu działalności

zanieczyszczającej środowisko.

(3) Wartości graniczne podane w tabeli powyżej odnoszą się do zawartości tetrachlorku węgla w próbce wszystkich

ścieków zrzucanych z terenu, na którym znajdują się instalacje przemysłowe.

W przypadku gdy ścieki zawierające tetrachlorek węgla są oczyszczane poza zakładem przemysłowym, w oczyszczalni

ścieków, której zadaniem jest ich usunięcie, rządy mogą zezwolić na zastosowanie wartości granicznych w punkcie,

w którym ścieki opuszczają oczyszczalnię.

Z uwagi na lotność tetrachlorku węgla i w celu zapobieżenia przedostania się zanieczyszczeń do innych elementów

środowiska (woda, gleba). w przypadku zastosowania procesu wymagającego mieszania i napowietrzania na otwartym

powietrzu ścieków zawierających tetrachlorek węgla, rządy wymagać będą zgodności z górnymi wartościami

granicznymi odpowiednich instalacji. Rządy muszą zapewnić, aby wszystkie wody, które mogą ulec zanieczyszczeniu,

zostały w pełni uwzględnione.

(4) Średnie dzienne wartości graniczne stanowią dwukrotność odpowiadających im średnich miesięcznych wartości

granicznych ukazanych w tabeli.

(5) W celu zaznajomienia się z metodami pomiaru, analizy i próbkowania, radzimy zapoznać się z zaleceniami Komisji

Międzynarodowej z dnia 3 czerwca 1986 r.

(6) W chwili obecnej nie jest możliwe przyjęcie wartości granicznych dla tego sektora. Międzynarodowy Komitet

zaproponuje takie wartości Umawiającym się Stronom Konwencji w późniejszym terminie.

W miarę konieczności, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na etapie późniejszym, wartości graniczne dla pozostałych sektorów przemysłowych, jak np. zakładów używających tetrachlorku węgla jako rozpuszczalnika. W międzyczasie, rządy niezależnie ustalą standardy emisji dla tetrachlorku węgla zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji.

Standardy te muszą uwzględniać najlepsze z dostępnych środków technicznych i nie mogą być mniej surowe, niż najbliższa porównywalna wartość graniczna z załącznika IV.

Postanowienia niniejszego ustępu mają zastosowanie także w przypadku gdy zakład przemysłowy angażuje się w rodzaje działalności inne niż te, dla których ustalono wartości graniczne w powyższej tabeli, a które mogą spowodować zrzuty tetrachlorku węgla.

Zgodnie z art. 14 i 19 Konwencji, niniejsze postanowienia wchodzą w życie po ich jednomyślnym uchwaleniu przez Umawiające się Strony Konwencji.

Umawiające się Strony powiadomią o uchwaleniu niniejszych postanowień Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.183.28

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Wniosek Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem, którego celem jest uzupełnienie załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.
Data aktu: 14/07/1988
Data ogłoszenia: 14/07/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/06/1988