Dyrektywa 88/347/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 86/280/EWG w sprawie wartości dopuszczalnych dla ścieków i wskaźników jakości wód w odniesieniu do zrzutów niektórych substancji niebezpiecznych zawartych w wykazie I Załącznika do dyrektywy 76/464/EWG

DYREKTYWA RADY
z dnia 16 czerwca 1988 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 86/280/EWG w sprawie wartości dopuszczalnych dla ścieków i wskaźników jakości wód w odniesieniu do zrzutów niektórych substancji niebezpiecznych zawartych w wykazie I Załącznika do dyrektywy 76/464/EWG

(88/347/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 1988 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 130 S,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/464/EWG z dnia 4 maja 1976 r. w sprawie zanieczyszczenia spowodowanego przez niektóre substancje niebezpieczne odprowadzane do środowiska wodnego Wspólnoty(1), w szczególności jej art. 6 i 12,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/280/EWG z dnia 12 czerwca 1986 r. w sprawie wartości dopuszczalnych dla ścieków i wskaźników jakości wód w odniesieniu do zrzutów niektórych substancji niebezpiecznych zawartych w wykazie I Załącznika do dyrektywy 76/464/EWG(2),

uwzględniając wniosek Komisji(3),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(4),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(5),

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu ochrony środowiska wodnego Wspólnoty przed zanieczyszczeniem przez niektóre niebezpieczne substancje, art. 3 dyrektywy 76/464/EWG wprowadza system uprzednich zezwoleń ustanawiających normy emisji dla zrzutów substancji z wykazu I w Załączniku do niniejszej dyrektywy; art. 6 wspomnianej dyrektywy przewiduje, że dla tych norm emisji należy ustalić wartości dopuszczalne, jak również cele jakościowe dla środowiska wodnego dotkniętego zrzutami tych substancji;

Państwa Członkowskie zobowiązane są do stosowania wartości dopuszczalnych, wyłączając przypadki, gdy mogą stosować wymagania jakościowe;

dyrektywa 86/280/EWG będzie musiała zostać zmieniona i uzupełniona na wnioski Komisji, zgodnie z rozwojem w dziedzinie wiedzy naukowej związanej głównie z toksycznością, trwałością i gromadzeniem się określonych substancji w żywych organizmach i osadach, lub w przypadku rozwoju dostępnych środków technicznych; niezbędne jest do tego celu przewidzenie uzupełnień do wspomnianej dyrektywy odnoszących się do środków w stosunku do innych substancji niebezpiecznych, i zmian do treści załącznika II;

na podstawie kryteriów ustanowionych w dyrektywie 76/464/EWG, aldryna, dieldryna, endryna, izodryna, heksachlorobenzen, heksachlorobutadien i chloroform powinny podlegać przepisom dyrektywy 86/280/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy Rady 86/280/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Poniżej tytułu dodaje się, co następuje:

"4. Odnoszące się do aldryny, dieldryny, endryny, izodryny

5. Odnoszące się do heksachlorobenzenu

6. Odnoszące się do heksachlorobutadienu

7. Odnoszące się do chloroformu."

2) Dodaje się sekcję w brzmieniu:

"IV. Przepisy szczególne odnoszące się do:

- aldryny (nr 1)(1) CAS - nr 309-00-2

- dieldryny (nr 71)(2) CAS - nr 60-57-1

- endryny (nr 77)(3) CAS - nr 72-20-8

- izodryny (nr 130)(4) CAS - nr 465-73-6

______

(1) Aldryna jest związkiem chemicznym C12H8Cl6

1, 2, 3, 4, 10, 10-heksachloro-1, 4, 4a, 5, 8, 8a-heksahydro-1, 4-endo-5, 8-ekso-dimetanonaftalen.

(2) Dieldryna jest związkiem chemicznym C12H8Cl6O

1, 2, 3, 4, 10, 10-heksachloro-6, 7-epoksy-1, 4, 4a, 5, 6, 7, 8, 8a-oktahydro-1, 4-endo-5, 8-ekso-dimetanonaftalen.

(3) Endryna jest związkiem chemicznym C12H8Cl6O

1, 2, 3, 4, 10, 10-heksachloro-6, 7-epoksy-1, 4, 4a, 5, 6, 7, 8, 8a-oktahydro-1, 4-endo-5, 8-endo-dimetanonaftalen.

(4) Izodryna jest związkiem chemicznym C12H8Cl6

1, 2, 3, 4, 10, 10-heksachloro-1, 4, 4a, 5, 8, 8a-heksahydro-1, 4-endo-5, 8-endo-dimetanonaftalen

Pozycja A (1, 71, 77, 130): Wartości dopuszczalne norm emisji(1)

Rodzaj zakładu przemysłowego(2)

Rodzaj wartości

Wartość dopuszczalna wyrażona jako:

Obowiązuje od dnia

średniej

Masa

Stężenie w ściekach w μg/l zrzucanej wody(3)

Produkcja aldryny i/lub dieldryny i/lub endryny, w tym również formułowanie tych

Miesięczna

3 g na tonę zdolności produkcyjnej (g/t)

2

1.1.1989

substancji w tym samym miejscu

Dzienna

15 g na tonę zdolności produkcyjnej (g/t)(4)

10(4)

1.1.1989

(1) Wartości dopuszczalne wskazane w tej pozycji stosuje się do całkowitych

zrzutów aldryny, dieldryny i endryny. Jeżeli ścieki pochodzące z

produkcji lub stosowania aldryny, dieldryny i/lub endryny (w tym

formułowanie tych substancji) zawierają również izodrynę, wartości

dopuszczalne określone powyżej stosuje się do całkowitych zrzutów

aldryny, dieldryny, endryny i izodryny.

(2) Wśród zakładów przemysłowych określonych w pozycji A pkt 3 załącznika I,

dokonuje się odniesienia w szczególności do zakładów formułujących

aldrynę i/lub dieldrynę i/lub endrynę poza terenem produkcji.

(3) Te dane liczbowe uwzględniają całkowitą ilość wody przepływającej przez

zakład.

(4) Jeżeli jest to możliwe, dzienne wartości nie powinny przekraczać

dwukrotnie wartości miesięcznych

Pozycja B (1, 71, 77, 130): Cele jakościowe

Środowisko naturalne

Substancja

Cele jakościowe ng/l, które mają być spełniane od dnia

1.1.1989

1.1.1994

Śródlądowe wody powierzchniowe

aldryna

łącznie 30 dla czterech substancji, maksymalnie 5 dla endryny

10

Wody ujść rzek

dieldryna

10

Wewnętrzne wody przybrzeżne inne niż w ujściach rzek

endryna

5

Wody terytorialne

izodryna

5

Status quo: Stężenie(-a) aldryny i/lub dieldryny i/lub endryny i/lub izodryny w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach nie może znacznie wzrastać w miarę upływu czasu.

Pozycja C (1, 71, 77, 130): Referencyjna metoda pomiarów

1. Referencyjną metodą pomiarów, która ma być stosowana w celu oznaczenia aldryny, dieldryny, endryny i/lub izodryny w ściekach i w środowisku wodnym, jest chromatografia gazowa gazowa z detekcją wychwytu elektronu po ekstrakcji po ekstrakcji przy użyciu właściwego rozpuszczalnika. Granica wykrywalności(1) dla każdej substancji wynosi 2,5 ng/l dla środowiska wodnego i 400 ng/l dla ścieków, w zależności od ilości substancji pasożytniczych obecnych w próbce

2. Referencyjną metodą, która ma zostać zastosowana w celu oznaczenia aldryny, dieldryny, endryny i/lub izodryny w osadach i organizmach, jest chromatografia gazowa z detekcją wychwytu elektronu po właściwym przygotowaniu próbki. Granica wykrywalności wynosi 1 μg/kg suchej masy dla każdej substancji oddzielnie.

3. Dokładność i precyzja metody muszą wynosić ± 50 % przy stężeniu, które stanowi podwójną wartość granicy wykrywalności.

______

(1) »Granica wykrywalności« x g danej substancji jest najmniejszą ilością, dającą się oznaczyć ilościowo w próbce na podstawie danej metody roboczej, która ciągle będzie różna od zera.

V. Przepisy szczególne odnoszące się do heksachlorobenzenu (HCB) (nr 83)

CAS-118-74-1

Pozycja A (83): Wartości dopuszczalne dla norm emisji

Status quo: Nie może wystąpić znaczny, bezpośredni lub pośredni, wzrost zanieczyszczenia, w miarę upływu czasu, spowodowany zrzutami HCB oraz wpływający na stężenie w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach.

Rodzaj zakładu przemysłowego(1)(2)(3)

Rodzaj wartości średniej

Wartości dopuszczalne wyrażone jako

Mają zostać spełniony od dnia

masa

stężenie

1. Produkcja i

przetwarzanie HCB

miesięczna

10 g HCB/t zdolności produkcyjnej HCB

1 mg/l HCB

)

)

)

} 1.1.1990

dzienna

20 g HCB/t zdolności produkcyjnej HCB

2 mg/l HCB

)

)

)

)

2. Produkcja

tetrachloroetylenu

(PER) i czterochlorku

węgla (CCl4) metodą

miesięczna

1,5 g HCB/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4

1,5 mg/l HCB

)

)

)

} 1.1.1990

nadchlorowania

dzienna

3 g HCB/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4

3 mg/l HCB

)

)

)

)

3. Produkcja

trójchloroetylenu i/lub

i tetrachloroetylenu

Miesięczna

-

-

-

każdą inną metodą(4)

dzienna

-

-

-

(1) Uproszczona procedura monitorowania może być wprowadzona, jeżeli zrzuty

nie przekraczają 1 kg rocznie.

(2) Wśród zakładów przemysłowych określonych w pozycji A pkt 3 załącznika I

dokonuje się odniesienia w szczególności do zakładów produkujących

kwintocen i technazen, zakłady produkujące chlor w drodze elektrolizy

chlorków metali alkalicznych z zastosowaniem elektrod grafitowych, zakłady

przemysłowe przetwarzające kauczuk naturalny, zakłady wytwarzające produkty

pirotechniczne oraz zakłady produkujące chlorek winylu.

(3) Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas wykonywania dyrektywy i biorąc

pod uwagę fakt, że stosowanie najlepszych środków technicznych już

umożliwia stosowanie w niektórych przypadkach o wiele bardziej

rygorystycznych wartości niż wskazane powyżej, Rada podejmuje decyzję, na

podstawie wniosków Komisji, o bardziej rygorystycznych wartościach

dopuszczalnych, decyzja taka ma zostać podjęta do dnia 1 stycznia 1995 r.

(4) Obecnie nie jest możliwe przyjęcie wartości dopuszczalnych dla tego

sektora. Rada przyjmie takie wartości dopuszczalne na późniejszym etapie,

stanowiąc na wniosek Komisji. W międzyczasie Państwa Członkowskie będą

stosować krajowe normy emisji zgodnie z pozycją A pkt 3 załącznika I

Pozycja B (83): Cele jakościowe(1)

Status quo: Stężenie HCB w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach nie może z upływem czasu znacząco wzrosnąć

______

(1) Komisja dokonuje ciągłych przeglądów możliwości ustalania bardziej rygorystycznych celów jakościowych, uwzględniając zmierzone stężenia HCB w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach i będzie skladać sprawozdania Radzie, do dnia 1 stycznia 1995 r., dla decyzji, czy należy wprowadzać zmiany do dyrektywy.

Środowisko naturalne

Cel jakościowy

Jednostka miary

Ma być spełniony od dnia

Śródlądowe wody powierzchniowe

)

μg/l

Wody ujść rzek

)

Wewnętrzne wody przybrzeżne inne niż w ujściach rzek

} 0,03

)

1.1.1990

Wody terytorialne

)

Pozycja C (83): Referencyjna metoda pomiarów

1. Referencyjną metodą pomiarów, która ma zostać zastosowana dla oznaczania obecności HCB w ściekach i w wodach, jest chromatografia gazowa z detekcją wychwytu elektronu po ekstrakcji przy użyciu właściwego rozpuszczalnika.

Granica wykrywalności(1) dla HCB mieści się w zakresie 1-10 ng/l dla wody i 0,5-1 μg/l ścieków, w zależności od ilości substancji niezwiązanych obecnych w próbce.

2. Referencyjną metodą pomiarów, która powinna być stosowana dla oznaczania HCB w osadach i organizmach, jest chromatografia gazowa z detekcją wychwytu elektronu po właściwym przygotowaniu próbki. Granica wykrywalności(1) mieści się w zakresie 1-10 μg/kg suchej masy.

3. Dokładność i precyzja metody muszą wynosić ± 50 % przy stężeniu, które odpowiada podwójnej wartości granicy wykrywalności(1).

______

(1) »Granica wykrywalności« x g danej substancji jest najmniejszą ilością, dającą się oznaczyć ilościowo w próbce na podstawie danej metody roboczej, która ciągle będzie różna od zera.

VI. Przepisy szczególne odnoszące się do heksachlorobutadienu (HCBD) (nr 84)

CAS-87-68-3

Pozycja A (84): Wartości dopuszczalne dla norm emisji

Status quo: Nie może wystąpić znaczny, bezpośredni lub pośredni, wzrost zanieczyszczenia, w miarę upływu czasu, spowodowany zrzutami HCB lub wpływający na stężenie w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach.

Rodzaj zakładu przemysłowego(1)(2)(3)

Rodzaj wartości średniej

Wartości dopuszczalne wyrażone jako

Ma być spełniany od dnia

Stosunek wagowy

stężenie

1. Produkcja

tetrachloroetylenu

(PER) i czterochlorku

węgla (CCl4) metodą

miesięczna

1,5 g HCBD/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4

1,5 mg/l HCBD

nadchlorowania

dzienna

3 g HCBD/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4

3 mg/l HCBD

1.1.1990

2. Produkcja

trichloroetylenu i/lub

tetrachloroetylenu

każdą inną metodą(4)

miesięczna

-

-

-

dzienna

-

-

-

(1) Uproszczona procedura monitorowania może być wprowadzona, jeżeli zrzuty

nie przekraczają 1 kg rocznie.

(2) Wśród zakładów przemysłowych określonych w pozycji A pkt 3 załącznika

I dokonuje się odniesienia w szczególności zakłady używające HCBD do

celów technicznych.

(3) Na podstawie doświadczeń zdobytych przy wprowadzaniu w życie dyrektywy

i biorąc pod uwagę fakt, że stosowanie najlepszych środków technicznych

umożliwia stosowanie w niektórych przypadkach o wiele bardziej

rygorystycznych wartości dopuszczalnych niż wskazane powyżej, Rada

podejmuje decyzję, na podstawie wniosków Komisji, o bardziej

rygorystycznych wartościach dopuszczalnych; taka decyzja ma zostać

podjęta do dnia 1 stycznia 1995 r.

(4) Obecnie nie jest możliwe przyjęcie wartości dopuszczalnych dla tego

sektora. Rada przyjmie takie wartości dopuszczalne na późniejszym

etapie, stanowiąc na wniosek Komisji. Tymczasem w międzyczasie Państwa

Członkowskie stosują krajowe normy emisji zgodnie z pozycją A pkt 3

załącznika I.

Pozycja B (84): Cele jakościowe(1)

Status quo: Stężenie HCBD w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach nie może w miarę upływu czasu znacząco wzrosnąć.

______

(1) Komisja dokonuje ciągłych przeglądów możliwości ustalania bardziej rygorystycznych celów jakościowych, uwzględniając zmierzone stężenia HCBD w osadach i/lub mięczakach i/lub skorupiakach i/lub rybach i będzie składać sprawozdania Radzie, do dnia 1 stycznia 1995 r., dla decyzji, czy należy wprowadzać zmiany do dyrektywy

Środowisko naturalne

Cel jakościowy

Jednostka miary

Ma być spełniany od dnia

Śródlądowe wody powierzchniowe

)

ěg/l

Wody ujść rzek

)

Wewnętrzne wody przybrzeżne inne niż w ujściach rzek

} 0,1

)

1.1.1990

Wody terytorialne

)

Pozycja C (84): Referencyjna metoda pomiarów

1. Referencyjną metodą pomiarów, która ma zostać zastosowana dla oznaczania obecności HCBD w ściekach i w wodach, jest chromatografia gazowa z detekcją wychwytu elektronu po ekstrakcji przy użyciu właściwego rozpuszczalnika.

Granica wykrywalności(1) dla HCB mieści się w zakresie 1 do 10 ng/l dla wody i 0,5 do 1 μg/l dla ścieków, w zależności od ilości substancji niezwiązanych obecnych w próbce.

2. Referencyjną metodą pomiarów, która ma zostać zastosowana dla oznaczania HCBD w osadach i organizmach, jest chromatografia gazowa z detekcją wychwytu elektronu po właściwym przygotowaniu próbki. Granica wykrywalności(1) mieści się w zakresie od 1 do 10 μg/kg suchej masy.

3. Dokładność i precyzja metody musi wynosić ± 50 % przy stężeniu, które odpowiada podwójnej wartości granicy wykrywalności(1).

______

(1) »Granica wykrywalności« x g danej substancji jest najmniejszą ilością, dającą się oznaczyć ilościowo w próbce na podstawie danej metody roboczej, która ciągle będzie różna od zera.

VII. Przepisy szczególne odnoszące się do chloroformu (CHCl3) (nr 23) (1)

CAS-67-66-3

Pozycja A (23): Wartości dopuszczalne dla norm emisji

Rodzaj zakładu przemysłowego(2)(3)

Wartości dopuszczalne (średnie miesięczne) wyrażone jako(4)(5)

Ma być spełniany od dnia

Masa

Stężenie

1. Produkcja chlorometanów

z metanolu lub z

kombinacji metanolu i

metanu(6)

10 g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów

1 mg/l

1.1.1990

2. Produkcja chlorometanów

przez chlorowanie metanu

7,5 g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów

1 mg/l

1.1.1990

3. Produkcja

chlorofluorokarbonu

(CFC)(7)

-

-

-

(1) W przypadku chloroformu art. 3 dyrektywy 76/464/EWG stosuje się do

zrzutów wytwarzanych przez procesy przemysłowe, które same mogą wpływać

w znacznym stopniu na poziom chloroformu w ściekach wodnych; w

szczególności mają zastosowanie do procesów, które zostały określone w

pozycji A niniejszego Załącznika. Artykuł 5 tej dyrektywy stosuje się,

jeśli oznaczone są źródła inne niż określone w niniejszym Załączniku.

(2) Wśród zakładów przemysłowych określonych w pozycji A pkt 3 załącznika I,

szczególnego odniesienia dokonuje się, w przypadku chloroformu, do

zakładów produkujących monomer chlorku winylu, stosując pirolizę

dichloroetanu oraz wytwarzających wybieloną pulpę, jak również innych

zakładów używających CHCl3 jako rozpuszczalnika i zakładów, w których

woda chłodząca lub inne ścieki są chlorowane. Rada przyjmie wartości

dopuszczalne dla tych dziedzin produkcji na późniejszym etapie stanowiąc

na wniosek Komisji.

(3) Uproszczona procedura monitorowania może być wprowadzona, jeżeli zrzuty

nie przekraczają 30 kg rocznie.

(4) Średnie dzienne wartości dopuszczalne są równe dwukrotności średniej

miesięcznej wartości.

(5) W związku z lotnością chloroformu oraz w celu zapewnienia zgodności z

przepisami art. 3 ust. 6, w przypadku gdy stosuje się proces obejmujący

mieszanie na otwartej przestrzeni ścieków zawierających chloroform,

Państwa Członkowskie wymagają zgodności z wartościami dopuszczalnymi

powyżej ujęcia wodnego danego zakładu; zapewniają one, że całość wody

mogącej ulec zanieczyszczeniu jest całkowicie brana pod uwagę.

(6) To znaczy: poprzez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie

chlorku metylu.

(7) Obecnie nie jest możliwe ustalenie wartości dopuszczalnych dla tego

sektora. Rada przyjmuje takie wartości dopuszczalne na późniejszym

etapie, stanowiąc na wniosek Komisji. Tymczasem w miedzyczasie Państwa

Członkowskie będą stosować krajowe normy emisji zgodnie z pozycją A pkt

3 załącznika I

Pozycja B (84): Cele jakościowe (1)

(1) Bez uszczerbku dla przepisów art. 6 ust 3 dyrektywy 76/464/EWG, w przypadku gdy nie ma żadnych dowodów na problemy w spełnieniu i ciągłym utrzymywaniu ustalonych powyżej celów jakościowych, może zostać wprowadzona uproszczona procedura monitoringu."

Środowisko naturalne

Cel jakościowy

Jednostka miary

Ma być spełniany od dnia

Śródlądowe wody powierzchniowe

)

ěg/l

Wody ujść rzek

)

Wewnętrzne wody przybrzeżne inne niż w ujściach rzek

} 12

)

1.1.1990

Wody terytorialne

)

Pozycja C (23): Referencyjna metoda pomiarów

1. Referencyjną metodą pomiarów, która ma zostać zastosowana dla oznaczania obecności chloroformu w ściekach i w środowisku wodnym, jest chromatografia gazowa.

Czuły detektor musi być wykorzystywany, kiedy poziomy stężenia wynoszą poniżej 0,5 mg/l; a w takim przypadku granica wykrywalności(1) wynosi 0,1 μg/l. Dla poziomów stężenia wyższych niż 0,5 mg/l dopuszcza się granice wykrywalności 0,1 mg/l.

2. Dokładność i precyzja metody musi wynosić ± 50 % przy stężeniu, które odpowiada podwójnej wartości granicy wykrywalności.

______

(1) »Granica wykrywalności« x g danej substancji jest najmniejszą ilością, dającą się oznaczyć ilościowo w próbce na podstawie danej metody roboczej, która ciągle będzie różna od zera."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do 1 dnia stycznia 1989 r. w odniesieniu do aldryny, dieldryny, endryny i izodryny oraz do dnia 1 stycznia 1990 r. w odniesieniu do pozostałych substancji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 16 czerwca 1988 r.

W imieniu Rady
K. TÖPFER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 129 z 18.5.1976, str. 23.

(2) Dz.U. L 181 z 4.7.1986, str. 16.

(3) Dz.U. C 146 z 12.6.1979, str. 5, Dz.U. C 309 z 3.12.1986, str. 3, Dz.U. C 314 z 26.11.1987, str. 5 oraz Dz.U. C 70 z 18.3.1985, str. 15.

(4) Dz.U. C 122 z 9.5.1988 oraz Dz.U. C 120 z 20.5.1986, str. 164.

(5) Dz.U. C 232 z 31.8.1987, str. 2, Dz.U. C 356 z 31.12.1987, str. 69 oraz Dz.U. C 188 z 29.7.1985, str. 19.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.158.35

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/347/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 86/280/EWG w sprawie wartości dopuszczalnych dla ścieków i wskaźników jakości wód w odniesieniu do zrzutów niektórych substancji niebezpiecznych zawartych w wykazie I Załącznika do dyrektywy 76/464/EWG
Data aktu: 16/06/1988
Data ogłoszenia: 25/06/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/06/1988