Dyrektywa 87/372/EWG w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie

DYREKTYWA RADY
z dnia 25 czerwca 1987 r.
w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie

(87/372/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 1987 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

zalecenie 84/549/EWG(3) wzywające do wprowadzania usług opartych na wspólnym, ujednoliconym podejściu w obszarze telekomunikacji;

dla dobra rozwoju gospodarczego Wspólnoty należy w pełni wykorzystać zasoby oferowane przez współczesne sieci telekomunikacyjne;

usługi radiowe telefonii ruchomej są jedynym sposobem na utrzymywanie kontaktu z przemieszczającymi się użytkownikami i najskuteczniejszym dla tych użytkowników sposobem podłączenia się do publicznych sieci telekomunikacyjnych;

łączność ruchoma zależy od przydzielenia i dostępności pasm częstotliwości w celu transmisji i odbioru między stacjami stacjonarnymi, a stacjami ruchomymi;

częstotliwości, jak również naziemne systemy łączności ruchomej wykorzystywane obecnie we Wspólnocie różnią się znacznie między sobą i nie pozwalają na czerpanie korzyści z europejskiej sieci usług i rynków europejskich wszystkim użytkownikom przemieszczającym się pojazdami, łodziami, pociągami i pieszo w całej Wspólnocie, w tym po wodach śródlądowych i przybrzeżnych;

przejście na komórkowe cyfrowe systemy łączności ruchomej drugiej generacji stanowi jedyną okazję do ustanowienia prawdziwie paneuropejskiej łączności ruchomej;

Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) zaleciła, aby takiemu systemowi przeznaczyć częstotliwości od 890-915 i 935-960 MHz, zgodnie z rozporządzeniami o radiokomunikacji Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU), przydzielającymi te częstotliwości również dla świadczenia usług radiowej telefonii ruchomej;

niektóre Państwa Członkowskie wykorzystują już lub planują wykorzystanie części tych pasm częstotliwości dla systemów przejściowych oraz innych usług radiowych;

coraz szerszy dostęp do określonego wyżej pełnego zakresu pasm częstotliwości będzie niezbędny dla ustanowienia prawdziwie paneuropejskiej łączności ruchomej;

wprowadzenie w życie zalecenia Rady 87/371/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r., dotyczącego skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie(4), mającej na celu uruchomienie najpóźniej w 1991 r. systemu paneuropejskiego, pozwoli na szybką specyfikację ścieżki transmisji radiowej;

na podstawie obecnych tendencji technologicznych i rynkowych, realistyczna wydaje się prognoza wyłącznej eksploatacji pasm częstotliwości 890-915 i 935-960 MHz przez system paneuropejski w ciągu dziesięciu lat począwszy od dnia 1 stycznia 1991 r.;

dyrektywa Rady 86/361/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie wstępnego etapu wzajemnego uznawania homologacji końcowych urządzeń telekomunikacyjnych(5), pozwoli na szybkie ustalenie wspólnych specyfikacji zgodności urządzeń dla paneuropejskiego komórkowego cyfrowego systemu łączności ruchomej;

sprawozdanie dotyczące publicznej łączności ruchomej opracowany przez Grupę ds. Analiz i Prognoz (GAP) dla Grupy Wyższych Urzędników ds. Telekomunikacji, (SOPG-T) zwrócił uwagę na konieczność udostępnienia odpowiednich częstotliwości, jako na niezbędny warunek wstępny paneuropejskiej komórkowej cyfrowej łączności ruchomej;

administracje telekomunikacji, Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) i producenci sprzętu telekomunikacyjnego w Państwach Członkowskich przedstawili pozytywne opinie na temat tego sprawozdania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1
1.
Państwa członkowskie udostępniają pasma częstotliwości 880-915 MHz oraz 925-960 MHz (pasmo 900 MHz) na potrzeby systemów GSM i UMTS, jak również dla innych systemów ziemskich umożliwiających świadczenie usług łączności elektronicznej, które mogą funkcjonować jednocześnie z systemami GSM, zgodnie z technicznymi środkami wykonawczymi przyjętymi na podstawie decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(6).
2.
Wykonując niniejszą dyrektywę, państwa członkowskie badają, czy istnienie praw do użytkowania pasma 900 MHz, przyznanych konkurującym operatorom łączności ruchomej na ich terytorium, może prowadzić do zakłócenia konkurencji na odpowiednich rynkach łączności ruchomej, a także usuwają tego rodzaju zakłócenia konkurencji, jeżeli jest to uzasadnione i współmierne, zgodnie z art. 14 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(7).
Artykuł  2 2

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

a) "system GSM" oznacza sieć łączności elektronicznej spełniającą normy GSM opublikowane przez ETSI, w szczególności EN 301502 oraz EN 301511;

b) "system UMTS" oznacza sieć łączności elektronicznej spełniającą normy UMTS opublikowane przez ETSI, w szczególności EN 301.908-1, EN 301.908-2, EN 301.908-3 oraz EN 301.908-11.

Artykuł  3 3
1.
Państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 9 maja 2010 r. Niezwłocznie przekażą one Komisji tekst tych środków oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi środkami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4 4

(skreślony)

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1987 r.

W imieniu Rady
H. DE CROO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 69 z 17.3.1987, str. 9.

(2) Dz.U. C 125 z 11.5.1987, str. 159.

(3) Dz.U. L 298 z 16.11.1984, str. 49.

(4) Dz.U. L 196 z 17.7.1987, str. 81.

(5) Dz.U. L 217 z 5.8.1986, str. 21.

(6) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(7) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.
4 Art. 4 skreślony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1987.196.85

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 87/372/EWG w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie
Data aktu: 25/06/1987
Data ogłoszenia: 17/07/1987
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/06/1987