(77/538/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 1977 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymagania techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy silnikowe na mocy ustawodawstw krajowych, dotyczą między innymi tylnych świateł przeciwmgielnych;
w związku z różnicami, jakie istnieją między przepisami krajowymi poszczególnych Państw Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa - w uzupełnieniu do ich obowiązujących obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów - jednolitych regulacji, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją typu EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), która ma być wprowadzona w stosunku do każdego typu pojazdu;
w dyrektywie 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymagania dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;
ujednolicona procedura homologacji typu tylnych świateł przeciwmgielnych umożliwi każdemu Państwu Członkowskiemu kontrolę zgodności z wymaganiami dotyczącymi jednolitej konstrukcji oraz z wymaganiami zawartymi w testach oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich wynikach poprzez wysłanie kopii sporządzonego świadectwa homologacji typu elementu dla każdego typu; umiejscowienie znaku homologacji typu EWG elementu na wszystkich tylnych światłach przeciwmgielnych wyprodukowanych zgodnie z typem posiadającym homologację zapobiega potrzebie kontroli technicznych tylnych świateł przeciwmgielnych w innych Państwach Członkowskich;
należy sporządzić projekt wymagań technicznych, które miałyby ten sam cel co praca wykonywana przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ;
zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów silnikowych uprawnia do wzajemnego uznawania przez Państwa Członkowskie przeprowadzonych przez nie testów opartych na wspólnych wymaganiach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. C 118 z 16.5.1977, str. 29.
(2) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 2.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
5 Załącznik I:-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/14/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.