1) COSAC z całą mocą potępia niczym niesprowokowaną, nieuzasadnioną i bezprawną inwazję Rosji na suwerenne i demokratyczne państwo, jakim jest Ukraina. Potępia również udział Białorusi w rosyjskiej napaści zbrojnej.
2) COSAC potępia fikcyjne referenda bezprawnie zorganizowane przez Rosję na obszarach leżących w uznanych przez społeczność międzynarodową granicach Ukrainy oraz próbę bezprawnej aneksji ukraińskich regionów Doniecka, Chersonia, Ługańska i Zaporoża. Jednostronne decyzje Rosji z premedytacją naruszają postanowienia Karty Narodów Zjednoczonych, lekceważąc międzynarodowy ład oparty na zasadach. Rosja nie ma żadnych realnych podstaw do jakichkolwiek działań na terytorium Ukrainy.
3) COSAC wyraża oburzenie i potępienie w związku z wymierzonymi w ukraińską infrastrukturę cywilną i energetyczną oraz placówki oświatowe rosyjskimi atakami rakietowymi i atakami z wykorzystaniem dronów-kamikadze, w których niszczone są domy i ginie ludność cywilna. COSAC oświadcza, że działania te stanowią zbrodnie przeciwko ludzkości, i apeluje do parlamentów narodowych o uznanie aktualnego reżimu rosyjskiego za reżim terrorystyczny.
4) COSAC domaga się bezzwłocznego i bezwarunkowego zakończenia bezprawnych działań zbrojnych Rosji oraz wycofania wszystkich rosyjskich oddziałów i sprzętu wojskowego z terytorium Ukrainy i apeluje o sprawiedliwy pokój oparty na pełnym poszanowaniu integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy.
5) COSAC wzywa do ustanowienia specjalnego międzynarodowego trybunału karnego w celu rozliczenia winnych zbrodni napaści na Ukrainę i domaga się ścigania i ukarania zgodnie z prawem międzynarodowym winnych zbrodni wojennych i innych zbrodni popełnionych w Ukrainie, także z zastosowaniem zasady jurysdykcji uniwersalnej.
6) COSAC wzywa do ustanowienia zgodnie z prawem międzynarodowym skutecznego mechanizmu służącego zajęciu prywatnego i państwowego majątku zamrożonego w wyniku sankcji unijnych i wykorzystaniu go do zrekompensowania szkód, jakich doznała Ukraina i jej ludność w związku z rosyjską inwazją. COSAC domaga się od Rosji pełnego odszkodowania za straty materialne i moralne poniesione przez Ukrainę.
7) COSAC apeluje do przywódców unijnych, by jeszcze bardziej zaostrzyli sankcje wobec Rosji i Białorusi i położyli w ten sposób kres niczym niesprowokowanej inwazji Rosji.
8) COSAC zwraca się do przywódców unijnych, by nie przestawali wykazywać się jednością i siłą i udzielać Ukrainie wsparcia humanitarnego, politycznego, finansowego i wojskowego (respektując przy tym specyfikę polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich), jak i doraźnej oraz średnio- i długoterminowej pomocy na rzecz odbudowy i naprawy. COSAC apeluje także do Komisji Europejskiej, by nie ustawała w pracach nad kompleksowym pakietem na rzecz odbudowy Ukrainy.
9) COSAC zwraca się do parlamentów narodowych państw członkowskich UE, aby w miarę swoich możliwości nadal wspierały Radę Najwyższą Ukrainy w jej wysiłkach na rzecz spełnienia wymogów członkostwa w UE.
10) COSAC popiera apele Parlamentu Europejskiego o wykorzystanie istniejących instytucji europejskich do usprawnienia mechanizmów koordynacji z myślą o zapewnieniu nowoczesnych systemów uzbrojenia oraz szkolenia ukraińskich żołnierzy w państwach członkowskich UE przy jednoczesnym poszanowaniu specyfiki polityki bezpieczeństwa i obrony niektórych państw członkowskich. Należy bowiem pamiętać, że Rosja zagraża bezpieczeństwu całej Europy, dlatego wszyscy mamy obowiązek temu zagrożeniu przeciwdziałać.
O Bałkanach Zachodnich i Partnerstwie Wschodnim
11) COSAC w pełni i zdecydowanie zobowiązuje się wspierać proces integracji Bałkanów Zachodnich z UE i apeluje o wzmocnienie procesu akcesyjnego w oparciu o zasługi, praworządność, dostosowanie do dorobku prawnego UE i stosunki dobrosąsiedzkie. COSAC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Europejska zaleciła przyznanie Bośni i Hercegowinie statusu kraju kandydującego.
12) COSAC z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej o przyznaniu statusu kraju kandydującego Ukrainie i Republice Mołdawii, a także jej gotowość do przyznania takiego statusu Gruzji i w pełni wspiera postępy tych krajów na drodze do przystąpienia do Unii Europejskiej.
13) COSAC z zadowoleniem przyjmuje pierwsze spotkanie w Pradze europejskiej wspólnoty politycznej, która stwarza pole do dialogu politycznego i współpracy między demokratycznymi krajami europejskimi, o ile nie będzie pokrywać się z organizacjami regionalnymi już istniejącymi w Europie. COSAC zauważa, że nie można wykorzystywać europejskiej wspólnoty politycznej jako substytutu rozszerzenia Unii Europejskiej.
O autonomii strategicznej
14) COSAC podkreśla, że UE powinna sama wyznaczać sobie cele strategiczne i budować zdolności, które umożliwią ich realizację.
15) W obliczu wykorzystywania przez Rosję energii jako broni i w związku z obecnym kryzysem COSAC popiera wszelkie wysiłki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, maksymalnego ograniczenia popytu oraz obniżenia cen energii dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w całej Unii.
16) COSAC uważa zarazem, że trzeba więcej inwestować w przyszłościową infrastrukturę energetyczną, w tym połączenia międzysystemowe, oraz w innowacyjne technologie energii odnawialnej.
O przyszłości UE
17) COSAC przyjmuje do wiadomości propozycje wysunięte w sprawozdaniu z wyników Konferencji w sprawie przyszłości Europy. Konferencja ta pozwoliła nawiązać dialog z obywatelami Europy. W związku z tym sprawozdaniem instytucje powinny podjąć skuteczne działania następcze w ramach swoich kompetencji i w zgodzie z Traktatami. COSAC zauważa, że rozpoczęto już prace w tym zakresie. O działaniach podejmowanych w odpowiedzi na poszczególne propozycje należy jasno, szczegółowo i we wszystkich językach urzędowych UE informować obywateli.
18) COSAC popiera mechanizmy zapewniające na szczeblu unijnym uczestnictwo obywateli i konsultacje społeczne i podkreśla, że trzeba zagwarantować powszechny dostęp do informacji i dokumentów instytucji UE. COSAC zwraca uwagę na znaczenie, jakie ma autentyczne i konstruktywne podejście Komisji do kontaktów z obywatelami oraz do wkładu i opinii parlamentów jako bezpośrednich przedstawicieli obywateli Unii.
19) COSAC zwraca się do instytucji unijnych, by zaprosiły parlamenty narodowe na wydarzenie organizowane 2 grudnia 2022 r. w związku z Konferencją w sprawie przyszłości Europy.
O współpracy międzyparlamentarnej i 38. półrocznym sprawozdaniu COSAC
20) COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę powołania na mocy art. 2 ust. 6 swojego Regulaminu dwóch grup roboczych, jednej w zakresie roli parlamentów narodowych w UE, a drugiej w zakresie miejsca wartości w poczuciu przynależności do Unii Europejskiej, które zakończyły prace 14 czerwca 2022 r. COSAC zwraca się do Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu Europejskiego, by zapoznały się z ich pracami oraz zastanowiły nad kwestiami poruszonymi przez grupy robocze i uwagami zawartymi w 38. półrocznym sprawozdaniu COSAC.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.475.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | POSIEDZENIE PLENARNE LXVIII COSAC - Praga, 13-15 listopada 2022 r. - Uwagi LXVIII posiedzenia COSAC |
| Data aktu: | 14/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2022 |