Parlament Europejski,- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2022)02164),
- uwzględniając pismo Komisji z dnia 11 kwietnia 2022 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2022 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 8 lit. a) pkt (ii), art. 46 ust. 7 lit. b) i art. 57 ust. 3,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące decyzji,
- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 3 maja 2022 r.,
A. mając na uwadze, że rosyjska napaść na Ukrainę 24 lutego 2022 r. stanowi wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie dla organów kontrolnych i jednostek certyfikujących, które zostały uznane do celów wywozu produktów ekologicznych z Ukrainy do Unii, a także mając na uwadze, że w Ukrainie doszło też do zakłócenia usług pocztowych;
B. mając na uwadze, że niektóre organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane w Ukrainie w odniesieniu do wywozu produktów ekologicznych do Unii nie mogą wydawać świadectw kontroli opatrzonych kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną zgodnie z wymogami art. 5 ust. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 2 , ponieważ nie wszystkie organy i jednostki posługują się taką pieczęcią;
C. mając na uwadze, że ww. organy kontrolne i jednostki certyfikujące nie mogą też korzystać z możliwości wydania świadectwa kontroli w formie papierowej, zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 11 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 z uwagi na obecne zakłócenia usług pocztowych w Ukrainie;
D. mając na uwadze, że z uwagi na znaczenie dopilnowania, by produkty ekologiczne opuszczające Ukrainę można było nadal wywozić do Unii, Komisja zaproponowała w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2306, by do 30 czerwca 2022 r. umożliwić organom kontrolnym i jednostkom certyfikującym w Ukrainie sporządzanie i przedkładanie świadectw kontroli w systemie TRACES w postaci elektronicznej bez stosowania pieczęci elektronicznej;
E. mając na uwadze, że w związku z napaścią Rosji na Ukrainę i koniecznością natychmiastowej reakcji niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od 24 lutego 2022 r.;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.