- uwzględniając wniosek zastępcy prokuratora przy sądzie pierwszej instancji w Atenach o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa przekazany pismem z 10 września 2021 r. przez zastępcę prokuratora przy Sądzie Najwyższym w Grecji w związku z ewentualnymi zarzutami karnymi (sprawa ABM: RB 2020/193-EG: 6-21/50), ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 18 października 2021 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Ioannisa Lagosa zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0055/2022),
A. mając na uwadze, że zastępca prokuratora przy sądzie pierwszej instancji w Atenach złożył wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Ioannisa Lagosa w celu wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w związku z niektórymi oświadczeniami, które złożył podczas debaty plenarnej w Parlamencie Europejskim;
B. mając na uwadze, że 14 września 2020 r. podczas debaty plenarnej w Parlamencie Europejskim Ioannis Lagos złożył oświadczenia rzekomo rozpowszechniające ksenofobiczne i islamofobiczne fałszywe informacje o migrantach w Morii;
C. mając na uwadze, że Ioannis Lagos, składając te oświadczenia, jest rzekomo winny publicznego podżegania do przemocy i nienawiści wobec osób ze względu na ich rasę, kolor skóry, przynależność narodową lub etniczną w sposób zagrażający porządkowi publicznemu i stanowiący zagrożenie dla integralności fizycznej wyżej wymienionych osób, co stanowi przestępstwo w rozumieniu art. 1 ust. 1 greckiej ustawy nr 927/1979, zastąpionego przez art. 1 greckiej ustawy nr 4285/2014;
D. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny nie jest osobistym przywilejem posła, lecz gwarancją niezależności Parlamentu jako całości oraz jego członków;
E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
F. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że "[w] obec członków Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych";
G. mając na uwadze, że Ioannis Lagos wygłosił wyżej wymienione oświadczenia podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w pomieszczeniach, w których odbywało się posiedzenie plenarne, oraz w ramach wykonywania obowiązków służbowych posła do Parlamentu Europejskiego;
H. mając na uwadze, że oświadczenia Ioannisa Lagosa były zatem złożone w trakcie wykonywania mandatu posła do Parlamentu Europejskiego;
1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Ioannisa Lagosa;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji, właściwym władzom Republiki Greckiej i Ioannisowi Lagosowi.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.361.28 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Ioannisa Lagosa (2021/2225(IMM)) |
| Data aktu: | 24/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 20/09/2022 |