Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego europejski pojedynczy punkt dostępu zapewniający scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju" [COM(2021) 723 final - 2021/0378 (COD)] oraz "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu" [COM(2021) 724 final - 2021/0379 (COD)] oraz "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego niektóre rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu" [COM(2021) 725 final - 2021/0380 (COD)]

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego europejski pojedynczy punkt dostępu zapewniający scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju"

[COM(2021) 723 final - 2021/0378 (COD)]

oraz "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu"

[COM(2021) 724 final - 2021/0379 (COD)]

oraz "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego niektóre rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu"

[COM(2021) 725 final - 2021/0380 (COD)]

(2022/C 290/10)

(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2022 r.)

Sprawozdawca: Florian MARIN

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 9.2.2022 (COM(2021) 724 final i COM(2021)

725 final), 15.2.2022 (COM(2021) 723 final)

Parlament Europejski, 14.2.2022

Podstawa prawna Art. 50 art. 114 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Data przyjęcia przez sekcję 3.3.2022
Data przyjęcia na sesji plenarnej 23.3.2022
Sesja plenarna nr

Wynik głosowania

568
(za/przeciw/wstrzymało się) 215/1/2

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES popiera europejski pojedynczy punkt dostępu (ESAP), który jest narzędziem przyczyniającym się do powstania bardziej zrównoważonej, cyfrowej i sprzyjającej włączeniu społecznemu gospodarki, do wzmocnienia suwerenności cyfrowej i do lepszej integracji rynków kapitałowych.

1.2. Komitet uważa, że ESAP powinien mieć ambitniejsze założenia i stworzyć większą wartość dodaną dzięki przetwarzaniu informacji, a nie tylko być narzędziem informacyjnym służącym do gromadzenia nieprzetworzonych informacji z pojedynczym punktem dostępu. Za pomocą ESAP należy zapewnić agregację i przekształcanie danych oraz sporządzanie sprawozdań i analiz sektorowych i terytorialnych.

1.3. EKES proponuje, by ESAP był narzędziem elastycznym i by możliwe było dodawanie nowych kategorii danych oraz komunikowanie się z rejestrami krajowymi lub Eurostatem, z uwzględnieniem różnych rodzajów technologii. ESAP powinien zapewniać wyraźną synergię między celami zrównoważonego rozwoju (SDG) a wskaźnikami dotyczącymi Zielonego Ładu.

1.4. EKES uważa, że należy rozważyć utworzenie rady konsultacyjnej, składającej się z przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych, wybieranych w oparciu o przejrzysty proces selekcji, która podejmowałaby decyzje dotyczące przyszłości ESAP i zmian strategicznych.

1.5. Istotne jest ograniczenie białych stref w celu zapewnienia pozbawionego dyskryminacji dostępu do ESAP. ESAP powinien również posiadać funkcje pozwalające osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z właściwej dostępności bez dyskryminacji.

1.6. Komitet sugeruje, że w ramach ESAP należy zapewnić standardowe procedury, przejrzystość, integralność danych i wiarygodność źródła informacji, przyjazną dla użytkownika automatyczną walidację danych oraz odpowiednią kontrolę organu gromadzącego dane w celu ich ochrony. W najbliższej przyszłości istotny będzie właściwy i odpowiedni nadzór nad dostawcami danych finansowych i z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego.

1.7. Należy rozważyć subsydiowanie kosztów gromadzenia i generowania danych oraz zarządzania nimi dla MŚP, zwolnienie MŚP z wszelkich opłat, niezależnie od ilości dostarczonych danych, oraz zapewnienie odpowiednich warunków pracy pracownikom odpowiedzialnym za dostarczanie danych i zarządzanie nimi.

1.8. W ramach ESAP należy wprowadzić wyraźne rozróżnienie między danymi finansowymi a niefinansowymi oraz nadać im taką samą wagę, a także zaoferować możliwość dobrowolnego publikowania danych społecznych dotyczących działalności każdego przedsiębiorstwa, jego kierownictwa i pracowników, w oparciu o konkretne kryteria.

1.9. EKES uważa, że potrzebny jest specjalny punkt pomocy, którego celem byłoby wsparcie w przekazywaniu informacji w odpowiednim formacie i zapewnieniu ich przydatności technicznej, a także że konieczne są szkolenia w zakresie wiedzy finansowej i umiejętności cyfrowych. Aby zapewnić lepsze i szersze wykorzystanie, do ESAP można by włączyć minimalny zestaw określonych na szczeblu UE wg wspólnej metodyki gospodarczych kluczowych wskaźników skuteczności działania (KPI).

2. Kontekst

2.1. Komisja Europejska uruchamia pojedynczy punkt dostępu zapewniający scentralizowany elektroniczny dostęp do informacji dotyczących rynków kapitałowych i usług finansowych (w tym informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem), które muszą być podawane do wiadomości publicznej zgodnie z przepisami Unii, a także do innych rodzajów informacji dotyczących rynków kapitałowych i usług finansowych, które przedsiębiorstwa dobrowolnie decydują się publikować. ESAP jest częścią planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych 1 .

2.2. Informacje będą gromadzone za pośrednictwem różnych organów gromadzących dane, których zadaniem jest między innymi poddawanie informacji automatycznej walidacji i zapewnianie pomocy technicznej podmiotom, które przekazały informacje. Komisja zadeklarowała zamiar udostępnienia większej ilości danych do wykorzystania w gospodarce i społeczeństwie, w tym wprowadzenie europejskich przestrzeni danych. Jej celem jest udostępnienie większej ilości wysokiej jakości danych z sektora publicznego do ponownego wykorzystania, w tym danych dotyczących przedsiębiorstw, co sprawi, że te zbiory danych będą dostępne łatwiej i bezpłatnie 2 . Dlatego też inicjatywa ustawodawcza Komisji dotycząca ESAP pojawia się w samą porę i jest niezwykle istotna.

2.3. W ramach ESAP zostanie zapewniony niedyskryminacyjny, bezpłatny dostęp do informacji, z możliwością wprowadzenia opłat za konkretne usługi, na przykład w przypadku publikacji dużej ilości danych. Automatyczna walidacja mająca na celu sprawdzenie, czy informacje przedłożone przez organy gromadzące dane są zgodne z wymogami, zostanie przeprowadzona w oparciu o ramy techniczne ustanowione i zatwierdzone przez Komisję. ESAP będzie dostępny przez co najmniej 95 % czasu w każdym miesiącu.

2.4. W ESAP nie będą przechowywane informacje dotyczące danych osobowych, z pewnymi wyjątkami, a jego monitorowanie będzie odbywać się z uwzględnieniem takich wskaźników, jak:

- liczba odwiedzin i wyszukiwań,

- odsetek wyszukiwań, które prowadzą do wyświetlenia lub pobrania informacji,

- liczba i odsetek informacji w formacie nadającym się do odczytu maszynowego dostępnych w ESAP,

- liczba i odsetek wyświetleń i pobrań informacji w formacie nadającym się do odczytu maszynowego,

- odsetek powiadomień generowanych w następstwie automatycznych walidacji.

2.5. ESAP będzie zapewniał takie funkcje, jak przyjazny dla użytkownika interfejs we wszystkich językach UE, funkcja wyszukiwania, usługa pobierania, innowacyjne podejście do świadczenia usług tłumaczeniowych oraz usługa powiadamiania informująca użytkowników o wszelkich dostępnych nowych informacjach. ESAP zostanie oceniony na podstawie dostępności, jakości i użyteczności informacji, jak również zadowolenia użytkowników końcowych oraz zdolności użytkowników do realizacji swoich celów. W celu wdrożenia ESAP wprowadza się zmiany do kilku dyrektyw i rozporządzeń.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES popiera inicjatywę Komisji dotyczącą ustanowienia ESAP. Główne priorytety UE obejmują dostosowanie gospodarki do cyfrowej przyszłości, wzmocnienie suwerenności cyfrowej, zwiększenie szybkości przepływu informacji oraz wyznaczenie wspólnych norm, ze szczególnym uwzględnieniem danych, technologii i infrastruktury. ESAP promuje finanse oparte na danych i znacznie poprawia dostęp spółek, przedsiębiorstw i instytucji finansowych do danych i informacji o podmiotach. Przyczyni się do stworzenia bardziej zrównoważonej, cyfrowej gospodarki sprzyjającej włączeniu społecznemu, a także do lepszej integracji rynków kapitałowych. W swojej opinii pt. "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" EKES stwierdza, że europejski pojedynczy punkt dostępu jest priorytetem z punktu widzenia poprawy efektywności unii rynków kapitałowych 3 .

3.2. EKES zgadza się, że ESAP nie nakłada nowych obowiązków sprawozdawczych i że wykorzystuje istniejące wymogi dotyczące ujawniania informacji określone w przepisach Unii. Jest narzędziem, które pozwoli lepiej ocenić, w jaki sposób europejskie podmioty przyczyniają się do realizacji celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i klimatu. Informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju mają kluczowe znaczenie dla ukierunkowania inwestycji na projekty, które będą wspierać zieloną transformację, co podkreślały zainteresowane podmioty w konsultacjach na temat strategii finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej 4 .

3.3. ESAP zapewnia dostęp do informacji przez pewien okres, w tym do historycznych informacji, co jest istotne dla zagwarantowania właściwych procesów decyzyjnych na rynkach kapitałowych. Finansowanie w Europie jest problematyczne, ponieważ prowadzi do nierównych warunków działania: koszty finansowania ponoszone przez przedsiębiorstwa zależą w dużym stopniu od kraju, w którym przedsiębiorstwo zostało założone, przedsiębiorstwa typu startup, które są ograniczone pod względem zabezpieczeń, mają trudności z uzyskaniem jakiegokolwiek finansowania, a konsumpcji nie chroni się przed lokalnymi wstrząsami gospodarczymi 5 . Śledzenie wyników gospodarczych i wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju będzie miało kluczowe znaczenie dla rynków kapitałowych i przyszłych decyzji inwestycyjnych.

3.4. ESAP powstaje w momencie, w którym sektor finansowy UE stoi w obliczu głębokiej transformacji spowodowanej dwiema głównymi przemianami: mianowicie transformacją cyfrową i klimatyczną. Nastąpi utrata miejsc pracy, konieczne będzie nabycie nowych umiejętności, obowiązki pracowników ulegną zmianie, a także nastąpią zwolnienia lub wprowadzone zostaną nowe modele organizacji pracy. ESAP mógłby być narzędziem umożliwiającym konstruktywne zarządzanie niektórymi problematycznymi skutkami procesów transformacji finansowej w UE.

3.5. ESAP ma potencjał, by stać się czynnikiem rozwoju i inwestycji. Możliwe byłoby zachęcanie MŚP, które pragną zwiększyć swoją widoczność, do publikowania danych w celu przyciągnięcia przyszłych inwestycji i rynków. EKES sugeruje, że należy wziąć pod uwagę rolę pośredników w zakresie oprogramowania, ponieważ niektóre przedsiębiorstwa, głównie MŚP, będą współpracować z tego rodzaju podmiotami, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne związane z zarządzaniem danymi i ich przechowywaniem. ESAP przyczynia się do obniżenia kosztów procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz do zwiększenia widoczności MŚP.

3.6. ESAP powinien umożliwiać skuteczną interoperacyjność z Eurostatem i rejestrami krajowymi. Należy uwzględnić dynamikę interesów publicznych lub rynkowych w zakresie przejrzystości i danych poprzez umożliwienie dodawania nowych kategorii danych w przyszłości. ESAP należy opracować jako instrument przetwarzania danych, który jest elastyczny w stosunku do różnych sektorów i inicjatyw europejskich. Istotna jest komunikacja między różnymi technologiami. Koszt dodawania nowych danych należy ocenić z punktu widzenia wpływu na rynki kapitałowe oraz z punktu widzenia zarządzania danymi.

3.7. Istotne jest zapewnienie odpowiedniej łączności internetowej w całej Unii Europejskiej, aby wszystkie przedsiębiorstwa miały dostęp do ESAP i aby zapobiec dyskryminacji. Kluczowe znaczenie ma inwestowanie w ograniczanie białych stref oraz zapewnienie dostępu do ESAP wszystkim obywatelkom, obywatelom i zainteresowanym podmiotom działającym na rynkach kapitałowych.

3.8. ESAP powinien zapewniać integralność danych i wiarygodność źródła informacji przekazywanych organom gromadzącym dane. Zautomatyzowana ocena informacji powinna być prosta i przyjazna dla użytkownika. Bieżącymi priorytetami muszą pozostać przyznawanie dostępu do ważnych i odpowiednich informacji oraz ochrona konsumentów. Należy również odpowiednio monitorować organy gromadzące dane i priorytetowo traktować również ochronę danych.

3.9. Lepsze możliwości finansowania dla przedsiębiorstw stworzą nowe szanse dla rynku UE i nowe miejsca pracy. ESAP powinien uwzględniać wszystkie rodzaje inwestycji i podmiotów rynkowych, w tym w dziedzinie gospodarki społecznej lub finansowania społecznościowego, które mają pozytywny wpływ na interes ogólny, zwłaszcza w przypadku osób wymagających szczególnego traktowania. Powinien posiadać funkcje pozwalające osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z właściwej dostępności.

3.10. EKES popiera to, że korzystanie z ESAP i ujawnianie niektórych informacji będzie nieodpłatne. Niemniej koszty licencji lub gromadzenia i generowania danych oraz zarządzania nimi mogą być wysokie. Należy wprowadzić bodźce podatkowe i dotacje dla MŚP w celu obniżenia kosztów dostarczania danych, zwłaszcza w przypadku obowiązkowych sprawozdań. Trzeba wspierać inwestycje w oprogramowanie i sprzęt komputerowy dla przedsiębiorstw i innych zainteresowanych podmiotów działających na rynkach kapitałowych z funduszy UE, aby umożliwić właściwe korzystanie z ESAP i odpowiednią interakcję z tym narzędziem. W tym względzie konieczne jest większe zaangażowanie na szczeblu państw członkowskich. MŚP powinny być zwolnione z wszelkich opłat, niezależnie od ilości publikowanych informacji. Wysokość opłat, jeśli są one stosowane, powinna być przejrzysta i ustalana w bezpośrednim powiązaniu z kosztami zarządzania danymi.

3.11. W ramach ESAP należy w jednakowy sposób traktować spółki notowane i nienotowane na rynku regulowanym, niezależnie od ich wielkości czy położenia geograficznego. ESAP powinien stać się instrumentem generującym wartość dodaną dzięki zwiększeniu efektywności w zakresie sprawozdawczości, przejrzystości i zarządzania danymi.

3.12. Zarządzanie ESAP powinno opierać się na zaangażowaniu społeczeństwa obywatelskiego i obejmować następujące dwa poziomy struktury zarządzania:

- radę konsultacyjną, która powinna składać się z przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych, wybieranych w oparciu o przejrzysty proces selekcji, i która podejmowałaby decyzje dotyczące przyszłości ESAP i zmian strategicznych,

- radę wykonawczą zapewniającą standardy techniczne i właściwe funkcjonowanie ESAP.

3.13. W sytuacji gdy ekspozycja banków jest wysoka, zaufanie inwestorów oraz decyzja o inwestowaniu w przedsiębiorstwa korzystające z rynków kapitałowych zależy od łatwej dostępności, jakości i porównywalności informacji. EKES potwierdza, że dla stworzenia efektywnych i kompleksowych relacji między emitentami a inwestorami kluczowe znaczenie mają standardowe procedury. Standaryzacja musi obejmować te same terminy ujawniania informacji i metodyki publikowania danych zgodnie z zasadą "taka sama działalność, takie samo ryzyko, takie same przepisy".

3.14. Kryzys związany z COVID-19 oraz potrzeba trwałej i sprzyjającej włączeniu społecznemu odbudowy, która nikogo nie pozostawia w tyle, zwiększyły presję na przyspieszenie realizacji planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych. Zapotrzebowanie przedsiębiorstw na fundusze i inwestycje jest na najwyższym poziomie w historii.

4. Uwagi szczegółowe

4.1. Dla EKES-u oczywiste jest, że unia rynków kapitałowych nie jest dobrowolną inicjatywą z korzyścią dla niektórych, lecz musi stać się rzeczywistością we wszystkich państwach członkowskich UE. Należy przeznaczyć odpowiednie zasoby finansowe i ludzkie, aby zapewnić wydajne i skuteczne wykorzystanie ESAP. Priorytetem powinno być zaangażowanie i wspieranie państw członkowskich oraz krajowych organów nadzoru w celu zapewnienia uznania ESAP za istotny europejski instrument przetwarzania danych dla przedsiębiorstw, inwestorów i pośredników finansowych. Należy popularyzować ESAP we wszystkich państwach członkowskich, wraz z zaletami i znaczeniem tego instrumentu. W tym celu można posłużyć się mediami społecznościowymi.

4.2. EKES popiera to, że Komisja pragnie zapewnić większą przejrzystość, udostępnić większą ilość danych 6  i wesprzeć transformację cyfrową finansów w nadchodzących latach, jak wspomniano w strategii w zakresie finansów cyfrowych 7 . W ESAP należy przewidzieć możliwość agregowania danych i generowania sprawozdań 8 . Powinny istnieć funkcje porównywania i biuletynu. ESAP mógłby obejmować forum zainteresowanych podmiotów, na którym można by było prowadzić dyskusje, udzielać wyjaśnień i dzielić się najlepszymi praktykami.

4.3. EKES proponuje utworzenie specjalnego punktu pomocy, którego celem byłoby wsparcie w przekazywaniu informacji w odpowiednim formacie i zapewnieniu ich przydatności technicznej. Wsparcie to powinno obejmować wspólne procedury oraz ramy zapewniające spójność, porównywalność i użyteczność danych. Wreszcie, aby zapewnić opłacalność procesu, ESAP powinien obsługiwać najbardziej powszechne formaty plików, takie jak XBRL, PDF, XML, HTML, CSV, TXT i XLS.

4.4. Komitet uważa, że cyfryzacja i scentralizowane dane będą miały pozytywny wpływ na sprawozdawczość. Doprowadzi to do poprawy różnych testów warunków skrajnych i analiz klimatycznych, a także do lepszej identyfikacji i lepszego monitorowania portfeli instytucji finansowych odnośnie do celów porozumienia klimatycznego z Paryża. ESAP będzie narzędziem, które przyczyni się do rozpoznawania potencjalnych zagrożeń i tworzenia możliwości dla przedsiębiorstw. Może również przyczynić się do pobudzenia badań MŚP na szczeblu europejskim.

4.5. EKES proponuje, by dane finansowe i niefinansowe miały takie samo znaczenie w odniesieniu do widoczności i podstawy. Informacje niefinansowe powinny obejmować - na zasadzie dobrowolności - dane społeczne dotyczące działalności każdego przedsiębiorstwa i jego pracowników. Dane dotyczące kierownictwa i personelu przedsiębiorstwa nie powinny być wyłączone (liczba pracowników, płeć itp.) na zasadzi dobrowolności. W tym względzie można ustanowić specjalne kryteria dotyczące informacji społecznych.

4.6. EKES uważa, że ESAP powinien być bardziej ambitny. W szczególności należy dodać dodatkowe cele, wykraczające poza gromadzenie nieprzetworzonych danych, i należy stworzyć większą wartość dodaną poprzez przetwarzanie informacji. ESAP nie powinien być jedynie narzędziem informacyjnym z pojedynczym punktem dostępu. EKES z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ESAP będzie dostępny we wszystkich językach urzędowych UE. Rola i znaczenie ESAP są kluczowe dla zapewnienia badaczom, partnerom społecznym, organizacjom pozarządowym, nauczycielom akademickim i analitykom szerszego, właściwego, sprawiedliwego, równego i natychmiastowego dostępu do informacji. ESAP mógłby wspierać powstawanie nowych prywatnych platform przetwarzania informacji. Problemem pozostanie jednak koszt korzystania z nich oraz dostęp do rynków kapitałowych, zwłaszcza dla inwestorów detalicznych będących osobami prywatnymi.

4.7. Umożliwienie korzystania z dużych zbiorów danych, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji zapewni większą skuteczność w wykorzystywaniu informacji w celu stworzenia bardziej zintegrowanych rynków kapitałowych i sprawi, że gospodarka UE będzie odporniejsza. Sprawozdania i analizy sektorowe i terytorialne powinny stanowić opcje dla przyszłych użytkowników ESAP. Przedmiotem stałej troski powinny pozostać kontrola i zapewnienie ważności danych. Należy uważnie monitorować nakładanie się sprawozdawczości i zarządzania danymi. EKES uważa jednak, że dostarczanie nieprzetworzonych informacji jest mniej ambitne i niewystarczające dla nowych inwestorów, którzy nie znają rynków kapitałowych i rozważają możliwość inwestowania na nich.

4.8. Należy uruchomić ESAP, aby osiągnąć nie tylko cel związany z rynkiem kapitałowym, lecz także uzupełniające cele polityczne, takie jak wkład przedsiębiorstw we wskaźniki dotyczące celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Umożliwienie państwom trzecim dostępu do danych mogłoby przyczynić się do zapewnienia dodatkowych inwestycji dla unijnych przedsiębiorstw w przyszłości. ESAP powinien pójść za przykładem portalu InvestEU i mógłby wesprzeć pomyślne wdrożenie unii rynków kapitałowych 9 .

4.9. EKES uważa, że należy zapewnić wiedzę finansową (działanie 7 planu działania na rzecz tworzenia unii rynków kapitałowych) i umiejętności cyfrowe. Potrzebny jest także przewodnik dotyczący wiedzy finansowej i danych. Można opracować i propagować specjalne wytyczne umożliwiające zrozumienie znaczenia danych oraz korzystania z nich i dzielenia się nimi. W tym celu można wykorzystać fundusze EFS+. Przedmiotem stałej troski powinny być właściwe i odpowiednie warunki pracy dla pracowników zaangażowanych w gromadzenie danych od różnych przedsiębiorstw lub zainteresowanych podmiotów i zarządzanie tymi danymi.

4.10. Komitet proponuje, by w celu zapewnienia lepszego i szerszego wykorzystania do ESAP włączyć minimalny zestaw określonych na szczeblu UE, gospodarczych kluczowych wskaźników skuteczności działania oraz wspólną metodykę. Należy zapewnić wyraźną synergię z art. 8 unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego rozwoju 10 , ponieważ ESAP zawiera dane dotyczące zrównoważonego rozwoju. W ramach ESAP trzeba również przewidzieć specjalne miejsce dla statystyk odnoszących się do Zielonego Ładu oraz wkładu przedsiębiorstw we wskaźniki dotyczące Zielonego Ładu.

4.11. Ponadto EKES pragnie, aby Komisja Europejska oceniła zalety właściwej i proporcjonalnej regulacji i nadzoru nad dostawcami danych finansowych i z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego, ponieważ będą oni nadal odgrywali kluczową rolę, na wcześniejszych i późniejszych etapach, kiedy ESAP zacznie funkcjonować.

Bruksela, dnia 23 marca 2022 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Działanie 1, komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania", z 24 września 2020 r., COM(2020) 590 final.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
3 Dz.U. C 155 z 30.4.2021, s. 20.
4 Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych, sprawozdanie w sprawie zrównoważonego finansowania oraz roli organów nadzoru nad rynkiem papierów wartościowych i IOSCO, 2020.
6 COM(2020) 66 final.
7 COM(2020) 591 final.
8 Podobnie jak w przypadku europejskiej chmury dla otwartej nauki.
9 Dz.U. C 155 z 30.4.2021, s. 20.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.290.58

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego europejski pojedynczy punkt dostępu zapewniający scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju" [COM(2021) 723 final - 2021/0378 (COD)] oraz "Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu" [COM(2021) 724 final - 2021/0379 (COD)] oraz "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego niektóre rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i funkcjonowania pojedynczego punktu dostępu" [COM(2021) 725 final - 2021/0380 (COD)]
Data aktu: 29/07/2022
Data ogłoszenia: 29/07/2022