Zawiadomienie Komisji - Niebieski przewodnik - wdrażanie unijnych przepisów dotyczących produktów 2022

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
Niebieski przewodnik - wdrażanie unijnych przepisów dotyczących produktów 2022
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 247/01)

SPIS TREŚCI

1. REGULACJA SWOBODNEGO PRZEPŁYWU TOWARÓW

1.1. Ujęcie historyczne

1.1.1. Stare podejście

1.1.2. Wzajemne uznawanie i rozporządzenie (UE) 2019/515 w sprawie wzajemnego uznawania towarów.

1.1.3. "Nowe podejście" i "globalne podejście"

1.2. Nowe ramy prawne

1.2.1. Ulepszenie przepisów dotyczących nadzoru rynku

1.2.2. Charakter prawny aktów nowych ram prawnych i prawodawstwa dotyczącego nadzoru rynku oraz ich związek z innymi przepisami UE

1.2.3. Dopasowanie elementów systemu

1.3. Dyrektywa w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

1.4. Prawodawstwo dotyczące odpowiedzialności za produkt

1.5. Zakres przewodnika

2. Kiedy ma zastosowanie unijne prawodawstwo harmonizacyjne?

2.1. Zakres produktów

2.2. Udostępnienie na rynku

2.3. Wprowadzenie do obrotu

2.4. Udostępnianie i wprowadzanie do obrotu w przypadku sprzedaży na odległość i sprzedaży przez internet ..

2.5. Produkty importowane z państw spoza UE

2.6. Oddawanie do użytku (i instalacja)

2.7. Równoczesne stosowanie unijnych aktów harmonizacyjnych

2.8. Racjonalnie przewidywalne i zgodne z przeznaczeniem użytkowanie/niewłaściwe użytkowanie

2.9. Zastosowanie geograficzne (państwa EOG, EFTA, kraje i terytoria zamorskie, Turcja)

2.9.1. Państwa członkowskie oraz kraje i terytoria zamorskie

2.9.2. Państwa EOG i EFTA

2.9.3. Monako, San Marino i Andora

2.9.4. Turcja

2.9.5. Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z UE

2.9.6. Irlandia Północna

2.10. Okresy przejściowe w przypadku nowych lub zmienionych zasad UE

2.11. Przepisy przejściowe dotyczące deklaracji zgodności UE

2.12. Przykłady podsumowujące

3. UCZESTNICY ŁAŃCUCHA DOSTAW PRODUKTÓW I ICH OBOWIĄZKI

3.1. Producent

3.2. Upoważniony przedstawiciel

3.3. Importer

3.4. Dystrybutor

3.5. Podmioty świadczące usługi realizacji zamówień

3.6. Podmiot gospodarczy, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020

3.7. Inni pośrednicy: Usługodawcy będący pośrednikami na podstawie dyrektywy o handlu elektronicznym

3.8. Użytkownik

4. WYMAGANIA DOTYCZĄCE PRODUKTÓW

4.1. Zasadnicze wymagania dotyczące produktów

4.1.1. Definicja zasadniczych wymagań

4.1.2. Zgodność z zasadniczymi wymaganiami: normy zharmonizowane

4.1.3. Zgodność z zasadniczymi wymaganiami: inne możliwości

4.2. Wymagania w zakresie identyfikowalności

4.2.1. Dlaczego identyfikowalność jest ważna?

4.2.2. Przepisy dotyczące identyfikowalności

4.3. Dokumentacja produktu

4.4. Deklaracja zgodności UE

4.5. Wymogi w zakresie oznakowania

4.5.1. Oznakowanie CE

4.5.2. Inne obowiązkowe oznakowania

5. OCENA ZGODNOŚCI

5.1. Moduły oceny zgodności

5.1.1. Czym jest ocena zgodności?

5.1.2. Modułowa struktura oceny zgodności w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym

5.1.3. Podmioty zaangażowane w ocenę zgodności - umiejscowienie oceny zgodności w łańcuchu dostaw ..

5.1.4. Moduły i ich warianty

5.1.5. Procedury jedno- i dwumodułowe - procedury oparte na typie (badanie typu UE)

5.1.6. Moduły oparte na zapewnianiu jakości

5.1.7. Przegląd modułów

5.1.8. Przegląd procedur

5.1.9. Uzasadnienie wyboru odpowiednich modułów

5.2. Jednostki oceniające zgodność

5.2.1. Jednostki oceniające zgodność oraz jednostki notyfikowane

5.2.2. Role i obowiązki

5.2.3. Kompetencje jednostek notyfikowanych

5.2.4. Koordynacja między jednostkami notyfikowanymi

5.2.5. Zlecanie prac podwykonawcy przez jednostki notyfikowane

5.2.6. Akredytowane jednostki własne

5.3. Notyfikacja

5.3.1. Organy notyfikujące

5.3.2. Proces notyfikacji

5.3.3. Publikacja przez Komisję - strona internetowa NANDO

5.3.4. Monitorowanie kompetencji jednostek notyfikowanych - zawieszenie - wycofanie - odwołanie..

6. AKREDYTACJA

6.1. Dlaczego akredytacja?

6.2. Czym jest akredytacja?

6.3. Zakres akredytacji

6.4. Akredytacja zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 765/2008

6.4.1. Krajowe jednostki akredytujące

6.4.2. Niekonkurencyjny i niekomercyjny charakter działalności krajowych jednostek akredytujących. ..

6.5. Europejska infrastruktura akredytacyjna

6.5.1. Sektorowe systemy akredytacji

6.5.2. Ocena wzajemna

6.5.3. Domniemanie zgodności dla krajowych jednostek akredytujących

6.5.4. Rola EA we wspieraniu i harmonizacji praktyki akredytacji w Europie

6.6. Akredytacja transgraniczna

6.7. Akredytacja w kontekście międzynarodowym

6.7.1. Współpraca między jednostkami akredytującymi

6.7.2. Wpływ na stosunki handlowe w obszarze oceny zgodności między UE a państwami trzecimi

7. NADZÓR RYNKU

7.1. Dlaczego nadzór rynku jest potrzebny?

7.2. Zakres stosowania rozporządzenia (UE) 2019/1020

7.3. Organizacja nadzoru rynku

7.3.1. Infrastruktury krajowe

7.3.2. Krajowe strategie nadzoru rynku

7.3.3. Publiczne udostępnianie informacji

7.3.4. Sankcje

7.4. Kontrole prowadzone przez organy nadzoru rynku

7.4.1. Działania w zakresie nadzoru rynku

7.4.2. Środki nadzoru rynku

7.5. Kontrola produktów z państw trzecich

7.5.1. Rola organów granicznych

7.5.2. Zasady kontroli granicznych

7.5.3. Obowiązujące procedury

7.6. Współpraca między państwami członkowskimi i z Komisją Europejską

7.6.1. Ogólnounijne działania w zakresie niezgodności

7.6.2. Stosowanie klauzuli ochronnej

7.6.3. Wzajemna pomoc, współpraca administracyjna i Unijna Sieć ds. Zgodności Produktów

7.6.4. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach nieżywnościowych (RAPEX)

7.6.5. ICSMS

7.6.6. Wyroby medyczne: system nadzoru

8. SWOBODNY PRZEPŁYW PRODUKTÓW W UE

8.1. Klauzula dotycząca swobodnego przepływu

8.2. Ograniczenia i restrykcje

9. MIĘDZYNARODOWE ASPEKTY PRZEPISÓW UNIJNYCH DOTYCZĄCYCH PRODUKTÓW

9.1. Układy w sprawie oceny zgodności i zatwierdzania (ACAA) produktów przemysłowych

9.2. Umowy o wzajemnym uznawaniu (MRA)

9.2.1. Główne cechy umów

9.2.2. MRA między UE a Szwajcarią

9.2.3. Państwa EFTA należące do EOG: Porozumienia o wzajemnym uznawaniu i układy w sprawie oceny zgodności oraz uznawania

9.2.4. Protokół CETA w sprawie oceny zgodności

9.3. Umowa o handlu i współpracy ze Zjednoczonym Królestwem

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK 1 - Unijne akty prawne, o których mowa w niniejszym przewodniku (niewyczerpująca lista)

ZAŁĄCZNIK 2 - Dodatkowe wytyczne

ZAŁĄCZNIK 3 - Przydatne adresy internetowe

ZAŁĄCZNIK 4 - Procedury oceny zgodności (moduły z decyzji nr 768/2008/WE)

ZAŁĄCZNIK 5 - Często zadawane pytania dotyczące oznakowania CE

grafika

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024